logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Møteplassen Ultima

Av Møteplassen Ultima Publisert: 09. sep, 2014

Ultima Contemporary Music Festival skjer i perioden 10. – 20. september.

Tema for Ultima 2014 er “Nasjonen”.

– Musikken styrkes også gjennom sin avhengighet til sine omgivelser. Dette perspektivet er utgangspunktet for årets tema. Refleksjoner omkring identitet, musikkens funksjon i en digitalisert, globalisert og individualisert verden. Betraktninger rundt tradisjon og fornyelse, grenser og grenseløshet. Ultimafestivalen er en arena for ideer i musikk og på tvers av disipliner. Vi er en møteplass, et sted for dialog, skriver festivaldirektør Lars Petter Hagen i Ultimas program.

Se hele Ultimas program på disse sidene.

Music Norway samarbeider med Ultima om besøksprogrammet fra utlandet og kobler besøkende med relevant norsk bransje.

– En viktig del av dette er å skape møteplasser slik at norsk bransje kan knytte kontakter med internasjonale kolleger. Med bransje menes kuratorer, journalister, bookere, forlag, daglig ledere for ensembler, utøvere og til dels organisasjoner som Norsk Komponistforening, sier prosjektansvarlig Einar Idsøe Eidsvåg i Music Norway.

Ultima har en genuin interesse i å introdusere norsk samtidsmusikk til utlandet, og de ønsker at det norske feltet skal knytte kontakter. Det gjør det ekstra interessant å arbeide med Ultima, mener Eidsvåg.

– I vår kommunikasjon med utlandet ser vi at Ultima har et godt rykte mye grunnet meget god programmering. Norsk samtidsmusikk er i seg selv en magnet da den er i toppklasse. Jeg vet ikke om det blir riktig å påstå at norsk samtidsmusikk har et spesifikt momentum om dagen, da jeg mener vi nordmenn er nokså skamløse på å ta til oss skryt fra det store utland, men kvaliteten er høy og interessen utover Norges grenser er absolutt tilstede, sier han.

– Hva er målsettingen med å være tilstede på Ultima – både for Music Norway og de norske bransjerepresentantene som deltar?

– Hovedmålet er å knytte norsk bransje til bransje fra utlandet. Forhåpentligvis vil det lede til økt interesse for norsk musikk. Et resultat kan også være at norsk bransje blir bedre kjent med hverandre. Når markedet er utlandet har jeg inntrykk av at vi lettere deler erfaring og kontakter med hverandre.

– Kan du trekke frem noen internasjonale deltagere – bransjefolk og presse?

– Det kommer omtrent 40 delegater fra utlandet. Om jeg skal trekke frem noen så kommer det to personer fra Cafe OTO i London, kunstnerisk leder for MaerzMusik i Berlin, journalister fra The Wire og The Quietus, Centre for Contemporary Music i Moskva og direktøren for MATA Festival i New York, sier Eidsvåg.

Kommentarer

Relatert innhold