logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Er supportturneer den beste måten å promotere bandet på?

Av Er supportturneer den beste måten å promotere bandet på? Publisert: 16. sep, 2014

(foto: iStock)

Flere norske artister skal på større supportturneer i høst. Vi har spurt Jørgen Munkeby i Shining, journalist Asbjørn Slettemark og Vidar Landa i Kvelertak om hva supportturneer kan innebære.

I siste tildelingsrunde av Music Norways reisetilskudd ble det tildelt midler til fire større supportturneer i USA. Disse er Samsaya, som er support for Lily Allen, Nico & Vinz for Bruno Mars, Kvelertak for Mastodon og Monica Heldal for John Butler Trio.

Les mer om tilskuddene her

Men hva slags effekt har det for norske artister å dra på denne type supportturneer?

Jørgen Munkeby i Shining var på Music Norway-støttet supportturné i USA i april i år, og stod på plakaten med The Dillinger Escape Plan, Trash Talk og Retox.

– Jeg tror effekten av slike supportturneer er ganske forskjellig i forskjellige musikkgenrer. I metallverden, og spesielt i USA, har dette lenge vært eneste måten band bygger seg opp.

– I popverden kan det virke som om det i første omgang er andre mekanismer som skal slå til, og at det deretter fokuseres på turnering. Men jeg tror at selv i popverden så er live-opptredener viktig om man skal bygge seg opp til å være en langvarig artist som blir tatt seriøst, både for å bygge publikum, men også for å bygge sitt renommé i media. Alle fire hovedartister som Monica Heldal, Nico & Vinz, Samsaya og Kvelertak skal ut med er imponerende store, og jeg er helt sikker på at det vil ha mye å si for deres videre karrierer, sier Munkeby.

Les også Munkebys Eksportblogg: Eksportstøtte gir avkastning

– Viktig læring for artist og apparat
Journalist Asbjørn Slettemark mener at gjennom denne type supportturneer får artistene turnert på et høyere nivå enn de egentlig er på, og at de får sett fra innsiden hva som skal til for å lykkes på et høyere nivå.

– Slik sett er det en viktig læringsprosess for både artisten og apparatet deres. De får prøvd seg på større scener, som gjør dem bedre forberedt på å ta neste steg, og de får presentert seg for et publikum som kanskje er nysgjerrig på dem. En siste effekt er at de nok blir mer hardhudet og målbevisste, for det er jo ikke dem publikum er der for å se. Da må man jobbe enda hardere.

– Hvor viktig er supportturneer som virkemiddel for å nå frem til et nytt publikum?

– Det er en viktig del av det å bygge et publikum. Spesielt i rocke- og metalverden er publikum ofte genuint nysgjerrige på oppvarmingsband, og da har man en gylden mulighet til å vise til et interessert publikum at man er det neste store, sier Slettemark.

Publikum kommer tilbake
Kvelertak har vært på flere supportturneer, blant annet med Converge og Mastodon, sistnevnte skal de ut igjen med i oktober og november.

– Å gjøre bra supportturneer er den beste måten å promotere bandet sitt på. Vi har vært support for band i ulike størrelser siden starten og det er slik vi har fått et større publikum for hver gang vi gjør egne turneer, sier Vidar Landa, gitarist i Kvelertak.

– Kvelertak har vært på supportturné med Mastodon tidligere. Hva slags effekt har bandet merket etter det?

– Effekten ser vi i form av alt fra antall likes på Facebook til mer presse, og det viktigste; at de som oppdaget oss for første gang som support kjøper plater og kommer igjen neste gang vi spiller, sier Landa.

Les om reisen til Kvelertak: Fra undergrunn til stadionrock

Essensiell investering?
Munkeby har oppholdt seg i lengre periode i USA denne sommeren og er på vei tilbake til Oslo og Blå. Først for å spille albumet «Blackjazz» i sin helhet den 25. september. Dagen etter for å spille oppfølgeren «One One One» på samme sted.

– Supportturneer er ofte veldig dyre investeringer for band og artister, og spesielt om man reiser med norske musikere og crew. Men om man klarer å finne en supportturné som vil gi bandet eller artisten et stort og nytt publikum, kan det være en meget god og faktisk essensiell investering. Men for å få maksimalt ut av slike turneer er det også viktig at man har et system rundt seg som kan, vil, og også forstår hvordan å spille videre på momentumet en slik supportturné skal gi. Min erfaring er uansett at man kan få veldig mye ut av supportturneer om de klaffer bra, sier han.

Les mer om tilskuddsordningene i Music Norway

Mest å hente for Kvelertak
– Internasjonalt sett er jo Iron Maidens oppvarmingsjobb for Kiss rundt 1980 en klassiker, under ti år senere sto Iron Maiden over Kiss på festivalplakater, sier Slettemark.

– Er noen av disse supportturneene spesielt betydningsfulle etter din mening?

– Nico & Vinz-turneen er nok viktigst for å drive promo i de territoriene de besøker, samt få en følelse med hva det vil si å headline arenaer i USA. Samsaya-jobben er jeg litt usikker på siden hun har hatt lite aktivitet i USA før, og Monica Heldals første skikkelige kontakt med et amerikansk publikum er veldig spennende. Det er nok Kvelertak som har mest direkte utbytte her. Kvelertak har turnert USA jevnt og trutt på forskjellige nivå – jeg så dem selv på en liten klubb i New York 17. mai i fjor, det var helt galehus – og nå blir de vist frem av et av de mest kredible metalbandene USA har å by på, Mastodon. Det passer perfekt inn i bandets langsiktige plan om å bygge sten for sten i USA, mener Slettemark.

Les VGs sak om Samsayas turné med Lily Allen her.

Kommentarer