logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Høy etterspørsel: WiMP-eier Aspiro ekspanderer med TIDAL

Av – Høy etterspørsel: WiMP-eier Aspiro ekspanderer med TIDAL Publisert: 17. sep, 2014

Peter Tonstad, Chief Commercial Officer i WiMP (Foto: Aspiro)

I løpet av høsten lanseres TIDAL i USA og Storbritannia.

Den norske strømmetjenesten WiMP har fått mye oppmerksomhet i Norge for sin HiFi-tjeneste som ble lansert høsten 2013. WiMP HiFi tilbyr musikkstrømming i CD-kvalitet, og koster 199 kroner per måned mot 99 kroner for et premiumabonnement.

– Høy etterspørsel
Nå går WiMP-eier Aspiro internasjonalt med HiFi-satsningen. I løpet av høsten lanseres TIDAL i USA og Storbritannia. TIDAL-konseptet inneholder strømming i HiFi-lydkvalitet, musikkvideoer i HD og kuratert redaksjonell profil. Den nye strømmetjenesten skal koste 19,99 dollar i USA og 19,99 pund i Storbritannia.

– Hvilke erfaringer har dere trukket fra HiFi-tilbudet her hjemme som dere kan bruke i lanseringen av TIDAL i USA og Storbritannia?

– Vi har sett at det er høy etterspørsel – enda høyere enn vi opprinnelig hadde sett for oss før vi lanserte WiMP HiFi høsten 2013. Det har oppstått et sug i markedet i forbindelse med at salget av høykvalitetslydanlegg og headset vokser i rekordtempo, mens digital musikk fram til vi lanserte vårt HiFi-produkt har vært komprimert. Nå er det endelig mulig å matche kvaliteten på musikken man spiller med anlegget man spiller den på, sier Peter Tonstad, Chief Commercial Officer i WiMP, som har ansvaret for både musikkselskapsavtalene og kommersielle avtaler.

– Hva slags brukersegment sikter dere inn på?

– TIDAL skal som WiMP først og fremst levere kvalitet, for de som bryr seg litt ekstra om musikk og om lyd. Vi fortsetter med vår kuraterte redaksjonelle profil og vi er også de eneste på markedet som også tilbyr musikkvideo i HD og integrert musikkmagasin i spilleren, sier Tonstad.

– Norske artister opp en liga
TIDAL lover at brukerne får tilgang til 25 millioner spor i CD-kvalitet og 75 000 høykvalitets (High Definition) musikkvideoer, i tillegg til skreddersydde anbefalinger fra musikkjournalister.

– Kommer dere til å promotere norske artister redaksjonelt i TIDAL?

– Det vil alltid være en redaksjonell vurdering TIDAL-redaksjonen gjør. Vi tar med oss de beste redaksjonelle egenskapene fra WiMP over i TIDAL, og vil med det sørge for å være tidlig ute med å presentere nye artister for et interessert publikum. Norske artister er i ferd med å gå opp en liga, med store suksesser i både Europa og USA de siste årene – og det er derfor naturlig at disse får en plass i TIDAL. På samme tid skal vi speile det som skjer på musikkfronten på de aktuelle markedene, så noen automatikk i omtale av norske artister vil det nok ikke være, sier Tonstad.

WiMP har 17 000 HiFi-kunder i alle markeder. WiMP er til stede i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Polen, og er på vei til det pakistanske markedet sammen med Telenor. Den totale betalende kundemassen til WiMP er på 580 000, ifølge Dagens Næringsliv.

Kommentarer