logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: Russland

Av Åpent Hus: Russland Publisert: 25. sep, 2014

Ønsker du å vite mer om det Russiske musikkmarkedet? Music Norway inviterer til Åpent Hus med Russland som tema.

Fredag 10. oktober kl 13:00 inviterer Music Norway til Åpent Hus med fokus på Russland. Det russiske markedet er stort og komplekst. Vi har samlet en fin gjeng som kan guide deg gjennom de store linjene, og gi deg noen tips og triks på veien til det russiske musikklandskapet.

Alt er gratis, men siden vi gjerne vil servere kaffe og noe å bite i trenger vi en påmelding innen onsdag 8. oktober her eller på mail til karoline@musicnorway.no

Program:
13:00 – 13:05 – Kathrine Synnes Finnskog – Direktør Music Norway
Velkommen

13:05 – 13:15 – Marit Ingvill Sande – Nestleder Utenriksdepartementets Kulturseksjon
Hvordan jobber utenriksstasjonene i Russland på musikkfeltet, og hva er status for norsk-russisk kultursamarbeid?

13.15- 13:45 – Greg Goldenzweig – Goldenzwaig Creative Solutions
Presentasjon av Music Norways veikart til Russland, med fokus på geografi, lokale særegenheter og retninger i den russiske musikkbransjen.

13:45 –14:15 – Boris Barabanov – Journalist Kommersant Publishing House
Presentasjon av det Russiske mediabildet. Hva er de viktigste kanalene, hvordan ta kontakt, må man ha materiale på russisk eller er engelsk ok? Digitalt eller fysisk format? Tips til ”dos & don’ts”

14:15 – 14:30 – Kaffepause

14:30 – 15:00 – Ingrid Mørseth Tolstad – doktorgradsstipendiat ved IMV, Universitetet i Oslo
Utfordringer i det russiske markedet.

15:00 – 15:30 – Q&A, i panel er Hanna Pincus og foredragsholderne – moderator Kathrine Synnes Finnskog


Foredragsholderne:

Marit Ingvill Sande
Nestleder i Utenriksdepartementets kulturseksjon. Sande har lang fartstid og bred erfaring fra Russland, hvor hun blant annet jobbet som kulturråd ved ambassaden i Moskva 2008-2013.

Greg Goldenzwaig
Forsker og foreleser ved Södertörn University i Sverige og Moscow State University. Han har hjulpet Music Norway med utformingen av vårt Veikart til Russland. Hans selskap, Sverige-baserte Goldenzwaig Creative Solutions, er engasjert i kulturnæringsprosjekter og internasjonalt samarbeid. Som journalist har han skrevet for russiske Vedomosti, Colta.Ru, Afisha, Afisha – Mir, etc. Som promotør har han arrangert over 100 show for internasjonale kunstnere som Amon Tobin, Broken Social Scene, Current 93, ISIS, Faust, Four Tet, Husky Rescue, Jay – Jay Johanson, Jens Lekman, Jimi Tenor, M83, Mum, Nephew, Nurse With Wound, Pansonic, Poets of the Fall, Ulver, for å nevne noen. Goldenzwaig har co-grunnlagt og administrert Ikra klubb i Moskva (2006-2010) og Afisha Picnic festival (2005-2008).

Boris Barabanov
Barabanov sin base er Moskva og er journalist, produsent og promotør. Han har lang fartstid i musikkbransjen, har fortid som DJ og har organisert flere turneer i Russland for Kaada, John Grant og Mark Lanegan for å nevne noen. Avisen han skriver for er Kommersant. Ved siden av å engasjere seg i musikk så er Barabanov Jo Nesbø-fan, så da han var her under Øyafestivalen tok han et par avstikkere for å sjekke ut steder Nesbø skriver om som for eksempel restauranten «Schroeder» på St.Hanshaugen.

Ingrid Mørseth Tolstad
Sosialantropolog Ingrid M. Tolstad er doktorgradsstipendiat ved Institutt for Musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, hvor hun jobber med en avhandling om forholdet mellom svensk og russisk musikkbransje. Som utøvende musiker har Tolstad flere plateutgivelser og omfattende konsertvirksomhet i inn- og utland bak seg. Med electropopbandet Töyen Airport har hun besøkt Russland flere ganger, blant annet for å spille på Moscow Fashion Week og festivalen ArtArctica i Sibir.

Tolstads doktorgradsarbeid er basert på feltarbeid i en rekke svenske musikkstudioer, hvor hun har fulgt samarbeid mellom svenske og russiske musikkaktører gjennom låtskriving, lydproduksjon, artistutvikling og promotering. Avhandlingen beskriver hvordan disse møtene preges av misforståelser, uenigheter og forhandling om hvilke prioriteringer og vurderinger som skal gjøres, og viser hvordan dette kan knyttes opp mot hvordan svensker og russere er vant til å operere innenfor to svært ulike musikkfelt.

Hanna Pincus
Hanna har vært turnemanager for flere norske artister i Russland, samt jobbet ved flere musikkfestivaler, konsertscener og klubber i Moskva. Hun har i tillegg jobbet i flere år for Øya, Slottsfjell og by:Larm, samt for Parkteatret, Tilt og Mono og har mye erfaring fra bransjen.

Kathrine Synnes Finnskog
Synnes Finnskog er direktør for Music Norway og har jobbet i norsk musikkbransje i en årrekke. Etter å ha vært innom platebransjen, startet hun Bpop Management, der hun var med på å bygge opp artister som Annie, Magnet og Elvira Nikolaisen. Siden slo de seg sammen med Mentometer, og Bpopmentometer ble i løpet av få år et av Norges største booking- og management selskap. Hun jobbet blant annet med Alexander Rybak da han vant Eurovision Song Contest i 2009, og hans satsning i Russland. Senere startet hun Synnes Management, som også jobbet for andre MGP-artister, som Maria Haukaas Mittet og Tooji.

Kommentarer