logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Sandvika ut i verden – ny labelkveld fra Toothfairy

Av Sandvika ut i verden – ny labelkveld fra Toothfairy Publisert: 01. okt, 2014

Coucheron

Selskapet Toothfairy arrangerer labelkveld på Musikkflekken. – Det er viktig for oss å vise at man kan skape en karriere fra Sandvika, sier Martin Schilde.

Martin Schilde etablerte Toothfairy i Sandvika 2011 og har hjulpet lokale artister, som Coucheron til internasjonale avtaler. Nå går han et skritt videre og vil invitere til Toothfairy sin først label night i Sandvika på musikkflekken.

– Toothfairy har jobbet målrettet for å øke synligheten av lokale talenter i Asker og Bærum, og den eneste klubbscenen i Asker og Bærum er Musikkflekken. Det er viktig for oss å vise at man kan skape en karriere fra Sandvika og at det finnes et godt alternativ som er aktiv med merkevarebygging utenfor Oslo, sier Martin Schilde til Music Norway.

– Økt oppmerksomhet
Musikkflekken har siden oppstarten på 80-tallet vært en viktig scene for talent i Sandvika, men underveis har scenen opplevd kutt i støtte, andre kulturelle prioriteringer og lidd av nærheten til Oslo. I 2012 inngikk Toothfairy en avtale med Bærum kommune om å ta over hele driften av Musikkflekken, og man er nå godt i gang med å revitalisere scenen.

– Vi håper at med økt oppmerksomhet og solid innsats, at vi kan klare å gi scenen den plassen den fortjener. Musikkflekken er for oss en viktig brikke i vår lokale satsning, det er derfor helt naturlig å ha labelkveld der. Det er også på tide at bransjen tar turen til Sandvika og Musikkflekken, sier Schilde.

– Vi har jobbet hardt med å bygge en base i Sandvika med lokale talenter som tar vare på hverandre. Vi liker å kalle oss en stor familie der vi trekker hverandre opp. Musikkflekken er en viktig del av dette, og her gir vi våre og andre talenter muligheten til å vise seg frem som oppvarmere for sine helter eller de får muligheten til å sette opp egne konserter, sier han.

– Toothfairy har blitt en vei fra Bærum og ut i verden for artistene på selskapet. Hvordan har du merket at musikklivet i Bærum har endret seg siden du startet Toothfairy?

– Det blir kanskje å skryte av seg selv, men jeg ser jo at media snakker om «Sandvikabølgen» og at artister herifra er med på å sette preg på det nasjonale miljøet og er synlige internasjonalt. Det er tilfredsstillende, og mye av bakgrunnen for fremgangen tror jeg skyldes at vi har klart å skape samhold og tillit. Jeg husker jeg irriterte vettet av meg da Bærum var den kommunen som hadde flest artister på by:Larm, men ingen så det. Alle artistene herfra sa de var fra Oslo. Sånn er det ikke nå. Det skal være kult å komme fra Bærum og Sandvika, og jeg ser at man er stolt av å være endel av miljøet her ute. Det gleder meg. Hvis man ikke klarer å holde orden hjemme, hvordan skal man da klare å holde orden ute, man bør tenke litt på det.

Toothfairy-grunnlegger Martin Schilde

Godt samhold viktigst
Schilde ønsker å invitere til Toothfairys labelkveld på Musikkflekken 11. oktober, med målsetningen om å promotere og eksportere norsk musikk og bygge bedre relasjoner til sine allerede etablerte samarbeidspartnere. Etablerte Toothfairy-artister som Coucheron og Surfalot skal opptre, sammen med nykommerne Ary Wire og Daniela Reyes. Coucheron har signert på Warner i USA, mens Surfalot har kontrakt med Sony internasjonalt.

– Er internasjonale ambisjoner en forutsetning i Toothfairy?

– Den viktigste forutsetningen for oss er at artistene har det bra og ser mulighetene hos oss, og med hverandre, da er det rom for å få til noe internasjonalt. I tillegg synes jeg det er viktig å påpeke at alle produserer selv. I dag er det veldig mange som får låter levert, og mange drømmer om å bli store låtskrivere. Vi kombinerer dette med egne artistkarrierer, det gjør at våre artister ofte har flere ben å stå på. Flere av artistene jobber også for og med hverandre i egne studioer, og når noen spiller live er det ofte andre Toothfairy-artister som spiller med. Dette er med på å skape ett godt samhold og også gi de ferske artisten muligheten til å være med på større jobber, reise utlands og lære hvordan bransjen fungerer utenfor deres element.

Schilde mener miljøet rundt Toothfairy har alt som skal til for å lykkes internasjonalt.

– Vi har flere artister som etablerer seg med kontrakter og live-jobber i utlandet. Det jeg synes vi har vært flinke til er å trekke hverandre opp, vi tenker langsiktig og ser på det som utdanning, det er ikke en 8-16-jobb vi driver med, det skjer ting døgnet rundt og jobbes målrettet og hardt for å få til dette.

– Hvilke fordeler har Toothfairy og Musikkflekken av å ligge i Sandvika, som er utenfor, men i umiddelbar nærhet til Oslo?

– Fordelene er at vi kjenner på samholdet, vi skaper ett miljø, og er med på å ivareta de yngste talentene. Det er også viktig for oss å vise at det faktisk går an å få til noe uten at man absolutt må inn til storbyene, sier Schilde.

– Vi har en masse gode skoler, en flott scene og et aktivt ungdomsmiljø som må ivaretas, det er viktig å gi ungdommen en trygghet og tro på at man kan få til noe på hjemmebane. Det gjør oss også mer synlige. Vi har klart å skape ett samhold her ute som gjør at man er stolt av å være endel av dette miljøet, da ønsker man også å bidra til å bygge nytt. Det er kanskje en fordel at man har turt å etablere seg utenfor byen, men det koster, jeg håper at flere legger merke til det vi gjør, og at lokalt næringsliv og kommunen ser verdien i dette.

Schilde mener det er interessant å se hvor mye som har skjedd i de kreative miljøene i Sandvika og Bærum de siste årene.

– Vi har noen av de beste unge fotografene, artistene, snowboarderne, videoregissørene og kunstnerne i landet. Gjennom aktivt å bygge opp under disse har vi klart å holde flere av de i Bærum, de merkes videre nedover hos de unge. Tilsammen har disse menneskene flere følgere enn alle de folkevalgte, næringslivet og media tilsammen, det er noe å tenke på, mener Schilde.

Kommentarer

Relatert innhold