logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Ja Ja Ja: Godt etablert i London, utsolgt i Berlin

Av Ja Ja Ja: Godt etablert i London, utsolgt i Berlin Publisert: 09. okt, 2014

Oppslutningen rundt Ja Ja Ja-konseptet stiger. Åpningskvelden med Alfred Hall på Fluxbau i Berlin er utsolgt. – Ja Ja Ja er primært en plattform, men en veldig effektiv som sådan, sier Jonas Vebner.

Ja Ja Ja-konseptet ble etablert i 2009 og er i sitt femte år en godt besøkt klubbkveld. Månedlig tiltrekker Ja Ja Ja seg både bransje og publikummere på jakt etter nordiske artister.

Nå etableres Ja Ja Ja i Berlin. Den første av tre klubbkvelder går av stabelen torsdag, med Alfred Hall som norsk representant på scenen. Jonas Vebner bygget opp Ja Ja Ja i London for den nordiske eksportsammenslutningen NOMEX. Som leder av Music Norways kontor i Berlin er Vebner ansvarlig for etableringen av konseptet i Tyskland.

– Jeg hadde nylig flyttet til London for å starte vårt første utekontor. Det ble etter kort tid tydelig at mange norske og nordiske band dro over til London for å spille showcase, men som regel måtte de ta til takke med dårlig promoterte kvelder, sloter og venuer. Med Ja Ja Ja ønsket vi å bygge en solid non-profit plattform der artistene fikk spille på riktig dag i uka, på en respektert og sentral venue med godt PA, god tid til lydsjekk og ikke minst der det ble gjort en skikkelig jobb rundt promoteringen av kvelden og artistene. Anna Hildur, som på den tiden jobbet for det islandske eksportkontoret, og jeg finpusset konseptet, og fikk med de andre nordiske kontorene på ideen. Resten er historie. I dag har vi to regelmessige klubbkvelder i London og Berlin, en festival i London samt et par nye på trappene. Ikke minst har vi fått bygget opp en redaksjonell nettside som har tatt posisjonen som den viktigste og største musikksiden om ny nordisk musikk, sier Vebner.

– Hvilke resultater kan Ja Ja Ja vise til på vegne av den nordiske bransjen?

– Vi følger opp hver enkelt kveld og ser alltid på hvordan vi kan forberede konseptet. En av de tingene vi evaluerer er hva som kommer ut i form av konkrete resultater. En evaluering vi gjorde litt tilbake viser at over 50 prosent meldte om helt konkrete resultater og dette stiger til opp mot 70 prosent når litt tid har gått. Det er mye! Vi må huske på at resultater ikke materialiserer seg over natten i musikkbransjen. Fra en showcase kan det fort gå ett år fra en A&R fra et plateselskap ser artisten til en avtale blir signert. Det gjør det vanskelig å evaluere hva som konkret var den utløsende årsaken. Men om vi skal snakke om konkrete historier vi kjenner til, så vet vi at Head of A&R på Universal Germany så Katzenjammer for første gang på Ja Ja Ja, og bandet ble senere signet til plateselskapet. Den siste platen til Katzenjammer har snart solgt til platinum. Andre norske artister som Marit Larsen, Truls og Mikhael Paskalev fant sin britiske agent etter sine spillejobber på Ja Ja Ja i London. Det ble også en budkrig mellom noen av de største plateselskapene etter Niki & the Doves showcase. Et stort antall av de som har spilt har fått nye spillejobber og ikke minst har samtlige fått viktig medieoppmerksomhet. Uansett, her er det meget viktig å presisere at brorparten av arbeidet selvfølgelig blir lagt ned av artisten og apparatet bak. Ja Ja Ja er primært en plattform, men en veldig effektiv som sådan. Ikke minst har det blitt en tydelig merkevare og nordisk visittkort som minner både bransje, media og publikum på alt det spennende som rører seg på den nordiske scenen.

Positiv historie

Anna Hildur Hildibrandsdottir er programdirektør i Nomex, som er en sammenslutning av de nordiske musikkeksportkontorene. NOMEX og de nordiske eksportkontorene finansierer Ja Ja Ja-konseptet.

– Ja Ja Ja i London er nå allment kjent i britisk musikkindustri og media som en av de beste klubbkveldene i London. Det gir bransjen en mulighet til å presentere sine artister på en arena som er godt besøkt og gir tilgang til et nettverk som kjenner konseptet.

– For et prosjekt som dette er det alltid artistene som bærer omdømmet. Vi har vært heldige og fått jobbet med godt over 100 sterke artister til nå, og de er en del av en meget positiv historie som har bygget opp om Ja Ja Ja. Klubbkvelden og nettsiden er allment verdsatt blant folk som er ivrig på å oppdage ny musikk fra Norden. Vi har et sterkt team rundt konseptet som arbeider hardt for å gjøre hver kveld en suksess, og vi har en flott redaktør i www.jajajamusic.com som har dyp kunnskap om musikk fra Norden, sier Hildibrandsdottir.

Vebner mener at merkevaren og plattformen Ja Ja Ja står veldig støtt.

– Solid booking over en lang periode gjør at folk stoler på navnet og kommer ned til kveldene selv om de ikke kjenner et eneste navn på line-upen. London-kveldene selger ut hver kveld nå under kyndig ledelse av kollega Nina Finnerud som tok over kveldene når jeg flyttet til Berlin. Men vi har tatt oss god tid og bygget dette organisk. Vi har bevisst tonet ned på tradisjonell markedsføring og heller fokusert på å skape interessant innhold, samt gå i dialog med publikumet vårt. Nettsiden er veldig viktig i denne sammenheng. I markedsføringsterminologi kan du si vi har lagt oss på en pull-strategi mer enn push. Men vi lener oss på den nordiske bransjen, og dette er et meget viktig poeng. Vi kan vokse enda større og bli enda viktigere med hjelp fra den nordiske bransjen. Blant annet ved at de velger å premierer nyheter og eksklusivt innhold på Ja Ja Ja gjør interessen rundt plattformen større, som igjen vil komme hele feltet til gode.

– Vi har også vært klare på at Ja Ja Ja skal være en selvstendig merkevare. Det er ingen veldig tydelige logoer fra de nordiske eksportkontorene, NOMEX eller de norske ambassadene som vi av og til samarbeider med. Vi har heller fokusert på å finne gode lokale partnere som har kredibilitet i miljøet. I UK gjorde vi de første kveldene i samarbeid med lokale kuratører. Vi var heldige og fikk med tunge, respekterte navn som Huw Stephens fra BBC 1, Simon Raymonde fra Bella Union, Sean Adams redaktør fra Drowned in Sound og John Kennedy fra den viktige radiostasjonen XFM. Dette er vanvittige travle folk som gjorde jobben gratis. Det var en fin tidlig bekreftelse på at folk syntes konseptet var interessant. Nå gjør vi bookingen gjennom en lokal bookinggruppe. I tillegg har vi solide mediepartnere som engasjerer seg sterkt i plattformen. De gir oss distribusjon og en ekstra tyngde på promoteringen som er viktig når man skal etablere seg i et nytt territorium, sier Vebner.

– Etter å ha jobbet flere år på vegne av norsk bransje i London og Berlin, hvilken retning ser du at utviklingen går når det kommer til interesse for nordisk og norsk musikk og kultur, og hvilken rolle spiller Ja Ja Ja i dette?

– Jeg er personlig veldig fan av å jobbe pan-nordisk, og gjør det på langt flere prosjekter enn kun Ja Ja Ja. Vi blir større og får mer synlighet. Ikke minst er det kostnadseffektivt. Det er heller ikke så sterke distinksjoner mellom de ulike landene ute på kontinentet som vi kanskje tror hjemme i Norden. Du skal ikke lenger enn til London før folk begynner å se på oss som en region heller enn fem ulike land.

Vebner har vært «utstasjonert» i snart syv år, og tror den nordiske merkevaren bare kommer til å bli sterkere.

– Med en stor personlig appetitt for kunst og kultur oppfatter jeg at det er en stadig økende interesse for uttrykk med Norden som avsender. Her tror jeg vi har et stort potensial i å jobbe enda tettere på tvers av sektorene. Med Ja Ja Ja tar vi det langsomt som vanlig. Vi fokuserer nå på å bygge opp plattformen i Tyskland. Kvelden i Berlin håper vi på sikt å kunne utvide til en mini-turné i de viktigste mediebyene og til slutt en festival. Men akkurat nå handler det om å få de månedlige kveldene opp og stå. I Berlin og London er du ikke bedre enn det siste du leverer.

Ja Ja Ja er et av de første pilotprosjektene eksportkontorene i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige jobbet frem sammen. Hildibrandsdottir opplever dette samarbeidet som meget sterkt.

– Det har skapt mye forståelse for hvordan vi kan dra nytte av å jobbe sammen i enkelte områder. Det har også skapt hyppigere muligheter for nettverksbygging mellom artister og bransjefolk sammen med andre prosjekter som vi kjører. Ja Ja Ja har også blitt en merkevare som stadig bringer historier om de nyeste artistene i Norden som fokuserer på eksport. I den forstand har det blitt et svært viktig prosjekt for NOMEX og dets eiere.

– Hvordan ser fremtiden ut for det nordiske samarbeidet i NOMEX?

– Akkurat nå er NOMEX halvveis gjennom et fem år langt program som startet februar 2012. Eierne ser på den fremtidige strategien så det er vanskelig å si hva fremtiden vil bringe, men vi vet at for de neste par årene vil vi konsentrere oss om å kjøre de prosjektene som vi jobber med på best mulig måte, og vi vil fortsette å arbeide for gode resultater med og for artister og bransjefolk som alltid er i sentrum av alt vi gjør, sier Hildibrandsdottir.

Kommentarer

Relatert innhold