logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Budsjettkuttet: – Synd å snuble på oppløpssiden

Av Budsjettkuttet: – Synd å snuble på oppløpssiden Publisert: 17. okt, 2014

Kristoffer Lo, Highasakite (Foto: André Løyning)

I regjeringens budsjettforslag for 2015 foreslås det et kutt på over 20 % i UDs pott som går til reisetilskudd. – Dette er katastrofalt om det blir gjennomført, sier Kristoffer Lo på vegne av Highasakite.

Regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt frem 8. oktober. I forslaget ligger det et kutt i Post 70, Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, som ligger under Utenriksdepartementet (UD).

Her ligger blant annet UDs bidrag til Music Norways reisetilskuddsordning, samt UDs bidrag til reisetilskudd til de andre forvalterorganisasjonene som Norsk Filminstitutt, Norwegian Crafts, Danse- og Teatersentrum, NORLA, Office For Contemporary Art og Norsk design og arkitektursenter.

Tall Music Norway har hentet inn viser at disse organisasjonene forvalter over 10 millioner kroner fra UD i reisetilskudd til norske artister, forfattere og kunstnere for 2014. I regjeringens budsjett foreslås altså et kutt på 23,6 %.

Dette betyr statsbudsjettet for Music Norway

– Spiller en avgjørende rolle
Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway, er bekymret over det foreslåtte kuttet. I 2013 ble det søkt om tilskudd til nærmere 4000 internasjonale konserter gjennom denne ordningen, og over halvparten av disse ble gjennomført med tilskudd fra Music Norways ordning.

– Reisetilskuddet er et av de viktigste virkemidlene vi har, og spiller en avgjørende rolle for å opprettholde konsertaktiviteten internasjonalt, sier hun.

Highasakite er midt en viktig oppbyggingsfase internasjonalt og er blant de norske bandene som gjør flest konserter i utlandet.

– På vegne av Highasakite, så må jeg si at dette er katastrofalt om det blir gjennomført, sier Kristoffer Lo i Highasakite.

– Norske musikere har ingen mulighet til å gjennomføre turneer i utlandet uten støttemidlene fra Norge, det være seg om man faktisk ønsker et land hvor musikere kan leve av å være musikere. Det finnes ikke økonomi utenfor Norge til å gi honorar til band som skal dekke reise, opphold og lønn. Man selger heller ikke i nærheten av antall plater og merch som man gjorde før. Highasakite ville aldri kunne gjennomført (og hatt suksess) turneer i de landene vi har vært i uten støttemidler, og det fra et band som har ligget 35 uker på VG-lista og selger ut konserter over hele Norge. Skal man i det hele tatt se for seg at norske musikere skal kunne spille og satse utenlands, må det støttemidler til. Hvis ikke må alle spille i Norge, og da må det bevilges langt mer støtte til klubber og musikere her for at det skal gå rundt, sier Lo.

Les mer om hvordan Highasakite bygger karrieren i utlandet

Sondre Lerche mener at foreslåtte kuttet først og fremst truer bredden i kulturtilbudet.

– Mange av våre mest folkekjœre artister har i mange år, før de ble omfavnet av et større publikum, holdt på i det stille i nisjene, blant annet på grunn av støtteordningene. Jeg skulle ønske politikerne hadde mer innsikt i samsvaret mellom å ta vare på bredden i kulturfeltet og hvordan det er med på å bygge store musikkprofiler som omsider når ut til større publikum. Uten støtteordningene er dette umulig, sier Lerche.

Les også Jørgen Munkebys kronikk Eksportstøtte gir avkastning

Negativ påvirkning
Det foreslåtte kuttet vil også berøre de internasjonale besøksprogrammene som Music Norway og de andre forvalterorganisasjonene står bak. Det betyr at muligheten til å invitere internasjonale bransjefolk og presse til Norge svekkes.

– Å kutte i reisestøtten virker som en veldig dårlig idé. Nå, mer enn noen gang er det stor interesse for norsk musikk i utlandet, og gode nyheter om norske artister som gjør det bra ute begynner å bli dagligdagse. Dette er et resultat av langsiktig og målrettet arbeid utført av en rekke aktører gjennom flere år. Spesielt har innsatsen til Music Norway og de internasjonale programmene til by:Larm og Øyafestivalen vært viktige bidragsytere. Disse har gitt norsk musikkbransje anledning til å knytte verdifulle kontakter med internasjonale aktører, og norske artister har fått mulighet til å vise seg frem for internasjonal bransje gjennom showcaser og konserter i Norge og i utlandet, sier Frithjof Hungnes i Propeller Recordings.

– Reisestøtten har vært et viktig verktøy i dette arbeidet, og en betydelig reduksjon på hele 33% vil derfor ha en klar negativ påvirkning på resultatet. Ved å bygge videre på arbeidet som er lagt ned så langt vil vi snart oppleve at en rekke norske artister og låtskrivere får større og mindre internasjonale gjennombrudd båret frem av norske bransjeaktører. Dette vil igjen ha store, positive ringvirkninger på musikkeksporten i årtier fremover. Det ville vært veldig synd om vi skulle snuble på oppløpssiden. Det må være mulig å gjøre andre prioriteringer enn dette, sier Hungnes.

Jonas Prangerød i Øyafestivalen sier at festivalens samarbeid med Music Norway handler om å lage en plattform for norsk musikkeksportbransje.

– Dette arbeidet er viktig for artister som har kommet et stykke på vei karrieren, og ønsker å satse utenfor Norge. Det vi gjør sammen med Music Norway er viktig med tanke på eksportnæring for denne delen av bransjen, og det er synd om man skal man kutte i ressursene, nå som norsk musikk er i vinden som aldri før, sier Prangerød.

Hilde Bjørkum, direktør i Førdefestivalen, mener det internasjonale delegat- og besøksprogrammet under Førdefestivalen har gitt stor uttelling på flere måter.

– Det har ført til mange og gode oppslag i utanlandske media, både viktige fagtidsskrift, store aviser og nasjonale TV- og radiokanalar, med omtale av norske musikarar, og av natur og kultur i landet vårt. I tillegg har norske musikarar som Majorstuen, Linda Gytri og fleire andre av festivalmusikarane våre fått oppdrag i utlandet som direkte følge av besøksprogremmet. Det er ingen tvil om at dette er effektiv Norgesfremme og ei rimeleg næringsstøtte som har god effekt, sier hun.

Komponist Gisle Kverdokk mener reisetilskuddet har vært vesentlig, blant annet for hans prosjekter i USA.

– Institusjonene på det frie feltet har sjeldent mulighet til å dekke slike kostnader, og det er som regel konkrete små tilskudd som gjør reisen gjennomførbar. Komponistene innen kunstmusikkfeltet er ofte helt avhengige av å være til stede når nye verk skal utvikles. Det å være til stede der framføringen skjer er også viktig for økt eksponering og kontaktnettverk, noe som igjen bidrar til flere framføringer og nye bestillinger.

Av 24 konserter med norske artister/komponister i utlandet som Music Norway har registrert denne uken er 15 tildelt midler fra Music Norways reisetilskuddsordning.

Kommentarer