logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Ser mot Tyskland

Av Ser mot Tyskland Publisert: 24. okt, 2014

Anders Kjær i Phlexton Studios, Berlin. (Foto: Sibilla Calzolari)

USA og Tyskland er to forskjellige verdener, mener Waterfalls Kai Robøle etter låtskrivecamp i Berlin.

For to uker siden var det låtskrivercamp i Phlexton Studions i Kreuzberg i Berlin  i regi av norske Waterfall Music, tyske Budde Music, og BMG Rights Management. Campen var initiert og gjennomført i samarbeid med Music Norway’s Central European Office.

– Høyt nivå
Waterfall, som er en del av Music Norways Eksportprogram, har lang erfaring i å jobbe mot det anglo-amerikanske markedet, og låtskrivercampen i Berlin var Waterfalls første fremrykk mot det tyske markedet. Waterfall tok med seg en rekke norske låtskrivere til Berlin.

– Resultatmessig gjenstår det å se, men inntrykket fra campen var at våre låtskrivere holdt et svært høyt nivå, og både BMG og Budde har allerede ytret ønske om å planlegge nye camper og videre samarbeid. Det at vi fikk jobbe med tyske artister direkte – som deltagere på campen – gjør også at sjansen for å få låtene ut i Tyskland er vesentlig større, sier Robøle, som vil ha et større fokus på Tyskland fremover.

– Hva er de største forskjellene på USA og Tyskland etter din oppfatning?

– Det er et helt foredrag alene. Det er to helt forskjellige verdener på mange måter. Demografisk og kulturelt – altså hva som funker eller ikke funker. Formatmessig, hvor de er i utviklingen fra fysisk til digitalt. Signalmessig, hvilken påvirkning det har på andre territorier å lykkes i det ene eller andre markedet. Økonomisk, både hva man tjener på salg av musikk direkte og hvilke synergieffekter det får gjennom tilstøtende inntektsstrømmer, sier Robøle.

– Helt konkret når det gjelder å få plassert sanger hos artister i markedet virker det som det er vesentlig «kortere vei» til artisten i Tyskland, men samtidig er det tysktalende markedet, med tyske tekster, vesentlig større enn det engelskspråklige markedet, med engelske tekster, i Tyskland, så vi har et lite handicap på tekstsiden. Desto viktigere å få jobbe med tyske toplinere og tyske artister direkte, sier Robøle.

Waterfall Musics Kai Robøle i Phlexton Studios, Berlin. (Foto: Sibilla Calzolari)

Ser mot Norge
Seth Hodder i Budde Music signerte Aurora Aksnes for ett år siden, og har allerede oppnådd å få plassert to av sangene produsert av Budde-låtskrivere på Berlin-låtskrivercampen hos en tysk sanger.

– Låtskrivercampen gikk veldig bra. Låtskriverne jobbet veldig hardt over flere dager og det ble generert flere bra sanger, sier Hodder.

– Aurora Aksnes er symbolsk for det store antallet talenter som kommer fra Norge i øyeblikket, talent som har internasjonalt potensial. Budde Music vil selvfølgelig se mot Norge for å oppdage nye spennende hjemmelaget talent der, sier Hodder.

Mer Berlin
Blant de norske deltagerne i Berlin var Anders Kjær, som mener campen var utfordrende og lærerik.

– For min del er en camp som dette en uvant setting. Vi skrev på spesifikke «briefs», hvilket betyr at du jobber direkte mot en artist. Noen ganger var til og med artisten til stede under prosessen. Dette var til tider krevende, men samtidig vil jeg tro det er lettere å få en «cut» dersom artisten er tilfreds med resultatet, samt i større grad føler et eierskap til komposisjonen. Campen i sin helhet var velorganisert og godt planlagt, mener Kjær.

– Er Tyskland et marked som er mer aktuelt å jobbe mot for deg?

– Det er jeg fortsatt usikker på. Det er ikke tvil om at Berlin gav mersmak. Jeg har aldri vært på en lignende plass der kreativitet og kultur er i så stor utfoldelse. Berlin er definitivt et sted jeg kunne tenke meg å jobbe mer i, sier Kjær.

MusicWoche, Tysklands viktigste bransjeblad, har laget en sak om låtskrivercampen (innlogging).

Kommentarer

Relatert innhold