logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: Internasjonal markedsføring av norsk kultur

Av Åpent Hus: Internasjonal markedsføring av norsk kultur Publisert: 27. okt, 2014

Music Norway har gleden av å invitere til Åpent Hus 31. oktober om internasjonal markedsføring av norsk kultur.

Aage Aaberge, produsenten av Kon-Tiki kommer. Kon-Tiki er en av Norges store internasjonale filmsuksesser. Jorun Sofie Fallmo Aartun kommer også. Fallmo Aartun har skrevet boken «Avkledd», boken for deg som elsker mote og shopping, men også for deg som vet at mote er penger og makt.

Hvilke paralleller kan vi trekke mellom de kreative næringene i Norge?

Gjennom å se utenfor musikkbransjen ønsker Music Norway å belyse muligheter og utfordringer med internasjonal markedsføring av norsk musikk.

Vi serverer selvfølgelig boller og kaffe, så meld deg på innen onsdag 29. oktober her, eller send en mail til karoline@musicnorway.no

Program

13:00 – 13:10 Introduksjon Kathrine Synnes Finnskog

13:10 – 13:30 Jon Hansen, senior rådgiver SNOW

UDs arbeide med norsk omdømme og kommunikasjon i utlandet.

Et tydelig og positivt norgesbilde er vår viktigste kapital når vi skal fremme norske interesser i utlandet. Med et godt omdømme blir vi mer synlige og får økt innflytelse. Norge skal framstå som en ressurssterk, engasjert og pålitelig partner.

13:30 – 14:00 Stine Helgeland, Executive Director, Lanseringsavdelingen Norsk filminstitutt

Norsk filminstitutts arbeid med norsk film i utlandet. Muligheter, utfordringer og virkemidler.
Norsk Filminstitutt representerer og informerer om norsk film nasjonalt og internasjonalt. NFI gir tilskudd til norske filmer, samproduksjon av film med andre land, tv-serier og dataspill og tilbyr stipend, kurs og talentutvikling for filmbransjen.

14:00 – 14:30 CASE: Aage Aaberge produsent Kon-Tiki

Utfordringene med å lage en norsk storfilm med internasjonale ambisjoner.
Kon-Tiki er en av norsk films store suksesser internasjonalt, med Oscar og Golden Globe nominasjon for beste fremmedspråklige film. Hvordan jobber man med film for å skape et internasjonalt produkt. Hvilke utfordringer og strategier ligger bak? Trenger man internasjonale samarbeidspartnere?  Aage Aaberge kommer for å snakke om finansieringen, produksjonen og lanseringen av Kon-Tiki.

14:30 – 14:45 Pause

14:45 – 15:15 Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist Dagens Næringsliv

Avkledd – Utfordringer med å internasjonalisere norsk motebransje.
Hvorfor er det så få norske designere å se på de prestisjetunge moteukene i London og New York? Hvor er de norske konkurrentene til Acne og Malene Birger? Er rosa traktorer det eneste Norge kan bidra med? Hvorfor er både svensk og dansk mote for eliten og massene, mens norske designere sliter med å utvikle talent og oppnå støtte fra norske investorer?
Med et skarpt blikk for både tall og søm river Jorun Sofie Fallmo Aartun opp regnskapsbøker og staffasje for å finne ut hvorfor norske motedesignere sjeldent når den internasjonale catwalken. I prosessen oppdager hun at moteskolene i Norge ikke gir nødvendig opplæring og at norsk næringsliv slett ikke viser næringsvett. I sin bok Avkledd peker Jorun Aartun på utfordringer og problemstillinger som også er kjent for musikkbransjen og andre kreative næringer i Norge. Avkledd er til salgs på Åpent Hus for 309 kroner. Ta med kontanter.

Presentasjon av foredragsholderne:
Jon Hansen, seniorrådgiver SNOW
Hansen har bakgrunn fra forskjellige lederstillinger i næringslivet, hovedsakelig med salg og markedsføring. Han har hatt lederstillinger i bl.a. ABB, Widerøe’s Flyveselskap ASA, O.Mustad & Søn. Han har jobbet for Sjømatrådet som fiskeriutsending i Tyskland med ansvar for omdømmebygging for norsk sjømat i tysktalende Europa og i utenriksdepartementets investeringsselskap NORFUND. Har vært utstasjonert ved generalkonsulatet i Hamburg, ambassaden i Sarajevo/ Bosnia og ved ambassaden i Prishtina/ Kosovo. Han har jobbet hjemme i UD i Europaavdelingen og nå i seksjon for norgesprofilering, omdømme, public diplomacy og strategisk kommunikasjon.

SNOW sørger for at utenrikstjenestens medarbeidere har kompetanse på langsiktig kommunikasjonsarbeid og gir kommunikasjonsfaglig råd. Utenrikstjenestens kommunikasjon skal være relevant og interessant der vi er, og tilpasses de land og de målgrupper hvor vi befinner oss. Strategisk kommunikasjon som metode blir brukt til å lage kommunikasjonsplaner i de 20 fokuslandene for omdømme.

Stine Helgeland, Executive Director Norsk filminstitutt
Med bakgrunn fra dokumentarfilmer i Northern Lights via distribusjonsfirmaene Nordisk Film, Norsk Filmdistribusjon og Sandrew Metronome og nå Norsk Filminstitutt har Stine siden 1991 jobbet seg opp en solid og allsidig erfaring fra filmbransjen innen produksjon, markedsføring, distribusjon, innkjøp, internasjonale forhandlinger, opphavsrettslige spørsmål og tilskuddsforvaltning.

Lanseringsavdelingen bistår norske produsenter i lanseringen av audiovisuelle produksjoner, herunder spillefilm, kort-og dokumentarfilm, TV-serier og spill, både i Norge og i utlandet. Avdelingen skal både bidra til å optimere den enkelte films muligheter i markedet, øke norsk films omdømme generelt og bidra til å gjøre Norge internasjonalt kjent som filmnasjon. Avdelingen forvalter tilskuddsordningene for lansering av kinofilm og spill i Norge og for lansering av norske audiovisuelle produksjoner i utlandet.

Aage Aaberge produsent Kon-Tiki
Aaberge er en merittert norsk filmprodusent som har jobbet i filmbransjen i 30 år. I tillegg til over 50 kort- og dokumentarfilmer har Aaberge produsert/coprodusert mer enn 26 spillefilmer. Han har hovedfag i filmvitenskap fra universitetet i Trondheim, har vært professor II på Filmskolen i Lillehammer og har opp gjennom sin karriere hatt en rekke tillitsverv i bransjen, blant annet som leder av Norske Film- og TV-produsenters forening, styremedlem i Norsk Filminstitutt og medlem av Amandakomiteen.

Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist Dagens Næringsliv
Aartun jobber til daglig som journalist i Dagens Næringsliv. Hun har i flere år vært en av Norges fremste reportere innen mote og økonomi. For tiden jobber hun som DNs journalist i London og skriver også for D2. Høsten 2014 ga hun ut boka Avkledd – på innsiden av den norske motebransjen på Aschehoug forlag.

Kommentarer