logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: Merkevarebygging og verdien av visuell identitet

Av Åpent Hus: Merkevarebygging og verdien av visuell identitet Publisert: 05. nov, 2014

Turboneger (Foto: turbonegro.com)

14. november inviterer Music Norway til Åpent hus med temaet merkevarebygging.

Anders Grøterud fra Gambit kan sponsorlivet og næringslivet, og nå guider han musikkfolket inn i dette landskapet. Dessuten kommer Behnam Farazollahi, Chief Strategy Officer hos ANTI, for å snakke om verdien av visuell identitet. Til slutt kommer Thomas Hvammen Nicholson fra Patentstyret og gir dere tips om varemerkebeskyttelse.

Dette kommer til å bli super bra, så meld deg på innen 12. november her, eller send en mail til karoline@musicnorway.no. Sjekk også ut arrangementet på Facebook her.

Program
13:00 – 13:10 Velkommen
Kathrine Synnes Finnskog, direktør Music Norway

13:10 – 14:10 Sponsing og merkevarebygging
Anders Grøterud –  Gambit

Sponsing blir en stadig viktigere del av marketing-mixen og merkevarebyggingen for bedrifter, men hva ser man etter hos et sponsorobjekt? Hvordan kan utøvere og artister gå frem for å drive personlig merkevarebygging etter samme tankegang som næringslivet? Og hvordan matcher man en bedrift og artist for å få et varig og gjensidig godt (bytte)forhold?

14:10 – 14:25 Pause med kaffe, boller og mingling

14:25 – 14:55 Verdien av visuell identitet
Behnam Farazollahi Chief Strategy Officer, Anti

Musikkhistorien er full av gode eksempler på hvordan artister/band har brukt visuelle grep til å bygge en tydelig merkevare. Ta f.eks. Kiss, Rolling Stones eller Turboneger. Band som alle har tatt eierskap til en tydelig logo og bygd et kommersielt univers rundt musikken.

I en digital servicealder, der alle muligheter til å «ta over verden» ligger et par tastetrykk unna, er spørsmålet hva artister med en sterk merkevare kan gjøre for å utnytte disse mulighetene og dermed forlenge karrieren og generere nye inntekstkilder.

14:55 – 15:25 Hvem eier bandnavnet? En introduksjon til varemerkebeskyttelse
Thomas Hvammen Nicholson, seniorrådgiver i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret

•    Hvordan kan vi sikre at det er vi – og ikke noen andre – som har rettighetene til bandnavnet vårt?
•    Finnes det en enkel og rimelig måte å hindre andre fra å bruke bandnavnet vårt på t-skjorter og andre produkter?
•    Navn, logo og merchandise – hva bør vi egentlig beskytte?

Dere får svar på dette og flere tips om hvordan varemerkeregistrering kan være en enkel, rimelig og svært effektiv måte for å beskytte et artistnavn. Dette er smart å vite hvis du er artist, spiller i band eller jobber i musikkbransjen. Spesielt de som jobber innen management bør ha kunnskap om dette for å kunne gi gode og riktige råd til klientene sine.

Presentasjon av foredragsholderne:
Anders Hall Grøterud er seniorrådgiver kommunikasjonsbyrået Gambits avdeling for markeds-kommunikasjon, med fokus på PR-strategi, mediehåndtering og coaching av ledere og talspersoner.

Grøterud er spesielt engasjert i hvordan sponsing kan være et kraftfullt verktøy i merkevarebyggingen for bedrifter, og har bl.a. jobbet med Statoils sponsorprogram Morgendagens Helter i fem år. Anders har hovedfag i idrettspsykologi og er lærer prestasjonsforberedelse ved Barratt Dues Musikkinstitutt på fritiden. Han har også bakgrunn som journalist i Aftenposten, Dagbladet og VG og skrevet boken «Sporty business – hvordan lykkes på jobb med toppidrettens metoder«.

Behnam Farazollahi, Chief Strategy Officer, ANTI, har 10 års erfaring med markedskommunikasjon, og har jobbet med noen av landets mest suksessfulle norske festivaler som Slottsfjell og by:Larm.

De siste fire årene har han jobbet med strategisk kommunikasjon og merkevarebygging for en rekke nasjonale og internasjonale kunder i byråer som Dinamo, Jimmy Royal og senest i ANTI. Behnam har jobbet som PR-rådgiver, digital konseptutvikler og reklamekreatør, noe som gjør at han innehar en bred og unik kommunikasjonskompetanse. I dag jobber Behnam som Strategidirektør i nevnte ANTI der han har et overordnet ansvar for utvikling av merkevarer gjennom visuell kommunikasjon.

I tillegg er han også en av gründerne bak musikkmagasinet ENO.

Thomas Hvammen Nicholson, seniorrådgiver i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, gir deg et innblikk i varemerkeretten. Før han fikk seg en vanlig og streit jobb, arbeidet Thomas i musikkbransjen som bookingagent for artister som DumDum Boys, Peltz og Biosphere. I tillegg er Thomas bassist og produsent, og foruten å gi ut elektronisk musikk under artistnavnet Cinque Cento (et navn han selv erkjenner at han burde ha varemerkebeskyttet), har han spilt bassgitar i en rekke band i Trondheim og Oslo.

Velkommen til Music Norway, Observatoreigaten 1b, 3. etg. den 14. november!

Kommentarer