logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Dette skjedde på Trade Mission USA

Av Dette skjedde på Trade Mission USA Publisert: 14. nov, 2014

Fra møtet med Atlantic Records (Foto: Sigrid Traasdahl)

4. november reiste sju norske musikkselskaper på Trade Mission til New York i regi av Music Norway. Tre dager med praktisk orientert program skulle legge rette for erfaringsutveksling, kompetanseheving og nettverksbygging mellom norsk og amerikansk musikkbransje.

Deltagerne på Trade Mission New York fra norsk bransje var Liv Johansen fra MER, Espen Mentzoni fra New Kicks Booking, Morten Adreassen fra Unit, Ruben Nesse fra Brilliance, Martin Schilde fra Toothfairy, Rune Grønn fra Universal Music og Trond Tornes fra Phonofile.

Programmet var delt opp i tre sessions med fokus på sektorene live, sync og PR/marketing. Første del forgikk på The Dream Hotel i Chelsea for å høre om den amerikanske live- og sync-markedet. På livefronten fikk de norske deltagerne vite om markedsforskjellene mellom Los Angeles og New York, de to byene der flest musikkbransjeaktører holder til i USA. Rohit Anand, som er ansvarlig for partner, booking og brand relasjoner for Dream Hotel, Thomas Dunkley promotør hos konsertarrangørfirmaet GHB, og Matt McDonald, bookingsjef for showcasefestivalen CMJ, snakket også om hvilke festivaler det er viktig å være til stede på i USA for å få oppmerksomhet fra potensielle bransjepartnere og fra viktige fanbyggere.

AJ Tobey fra Bank Robber Music, et tredjeparts synclisensieringsfirma og Keith D´Arcy fra SONGS Publishing tok over konferansebordet og fortalte om prinsippene de jobber etter i sync-markedet, og hva som skal til for å gjøre suksess innen dette området som for flere artister og selskaper kan være en lukrativ inntektskilde. De kunne enstemmig avsløre at låter med størst etterspørsel kan deles opp i følgende sjangre og stemninger.

– For å kategoriserer sangene opererer vi med fem kategorier; 1. Bluesy, 2. I take care of you – type tema i teksten, 3. Arms in the air like a champion, anthems, 4. Current, det som er i vinden nå, 5. Happy.

– Det er absolutt ikke all musikk som funker til sync. Jeg lytter til refrenget og teksten og stiller meg selv spørsmålet- er dette noe jeg kan pitche, sa D’Arcy.

Ruben Nesse i Brilliance jobber kontinuerlig med å pushe sine artister i USA, forteller han.

– I USA er særlig sync-lisensiering blitt mer og mer viktig for oss.

Major og indie
Gruppen var også på besøk hos Atlantic Records og Glassnote Records. Atlantic Records fortalte om hvordan de markedsfører ulike artister og utgivelser innen forskjellige sjanger. Hva som styrer trender og hva som fungerer framfor noe annet i det amerikanske markedet. Atlantic delte også salgsstatistikker som viser at downloads og fysisk fortsatt utgjør de største delene av salget av innspilt musikk i USA.

Fra besøk hos Glassnote Records. F.V: Martin Schilde, Eiler Fleischer, Kathrine S. Finnskog, Sigrid Traasdahl, Jeff Neuberger, Helene D. Broch, Daniel Glass, Morten Andreassen, Espen Mentzoni, Mike Bell, Trond Tornes, Liv Johansen, Rune Grønn (Foto: Maureen Lloren, Glassnote)

Hos indie-plateselskapet Glassnote var Aurora Aksnes, som har signert med selskapet for det amerikanske markedet, et naturlig utgangspunkt for samtalen. Glassnotesjef Daniel Glass orienterte i liket med Atlantic Records om sitt historiske utgangspunkt, om sine arbeidsmetoder, og hvordan de forholder seg til utviklingen i strømmemarkedet. Glass viste også stolt frem en stor sak om Aksnes i New York Times som et resultat etter bra opptreden på CMJ uken før, samt at han fokuserte på arbeid fra selskapets PR-team.

Annet norsk næringsliv
Et annet punkt i programmet for de norske selskapene var deltagelse på en norsk næringslivslunsj arrangert av Det Norske Generalkonsulatet i New York og Music Norway. Arrangementet ble holdt i generalkonsul Elin Bergithe Rognlie sin residens, det offisielle Norges representasjonsbolig på Manhattan. Her fikk de norske musikkselskapene møte annet norsk næringsliv med base i New York. Representanter fra blant annet DNB og Det Norske handelskammer holdt innlegg om deres erfaringer og to norskeide tech-selskaper fortalte om fordeler og utfordringer med å etablere seg på det amerikanske markedet.

Søk om relokaliseringsmidler til USA!

Den gode historien – som amerikanerne kan forstå
Torsdag 6. november ble tilbragt i en session med John Majer fra PR- og marketingfirmaet Cornerstone og Alan Miller fra marketing- og brand relations firmaet We Are Collide og shwocasefestivalene Culture Collide på Clive Davis Institute of Recorded Music, New York University. Tema var PR og markedsføring, og Majer og Miller kunne fortelle at i USA er Facebook fremdeles stort, Instagram fungerer som en plattform for merkevarebygging, og at Youtube fungerer bra dersom man har mange følgere. De kunne også konstatere at Hypemachine er en viktig trendpeker. Det er viktige å finne riktig plattform for det man skal markedsføre og at en har en bra historie, etterspørsel og gode samarbeidspartnere etablert.

Det viktigste er likevel den gode historien, ifølge Majer og Miller. Dersom man vil slå igjennom i USA må historien være forståelig for amerikanerne. Et USA-basert PR- og markedsføringsselskap må vite at bandet eller artisten skal tilbringe tid i landet og at det dermed er ting som foregår der.

Miller og Majer bekreftet også, i liket med samtlige andre bransjefolk temaet ble diskutert med, oppfatningen om at SXSW først og fremst er en lanseringsplattform for band og artister som allerede har en etterspørsel i markedet og som er attraktive for etablerte brand å assosiere seg med via populære sidearrangementer. En kan ha flaks, men det er ikke noe å belage seg på da det er et relativt kostbart utstillingsvindu.

Les de SXSW-relaterte artiklene
– USA-satsing krever godt forarbeid
– Slik får du max ut av et bransjetreff eller en showcase

Siste dag for selve trade-programmet ble avsluttet med en nettverksmottakelse i generalkonsulens residens. Her møtte de norske selskapene et bredt utvalg inviterte bransje og pressefolk med base i New York. Mottakelsen ble arrangert av Generalkonsulatet, New York University Clive Davies Institute for Recorded Music og Music Norway. Oppmøte var svært bra og alt lå til rette for viktig nettverksbygging i 23 etasje med utsikt over Manhattan og East River.

Nettverkslunsj i generalkonsulens residens. F.v: Karl Andersen fra NACC, Vann Carlton fra NYC Mayor's Office og Espen Mentzoni fra New Kicks Booking. (Foto: Sigrid Traasdahl)

– I tillegg til programmet Music Norway hadde satt opp var det satt av tid til at selskapene kunne ta individuelle møter med nye og eksisterende samarbeidspartnere eller selskaper de ønsker et forhold til. Det var også mye kompetanse og kontaktdeling selskapene mellom, noe Music Norway ønsker å konkret stimulere til i tiden fremover da vi ser at dette har hatt svært god effekt for eksempel for den svenske musikkindustrien, sier Helen Dolva Broch, Head of International i Music Norway.

– Det er alltid inspirerende og lærerikt å reise ut, ikke minst til et marked der nå både interessen øker og etterspørselen etter norsk musikk er stigende, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

– Jeg tror det også gir verdifulle relasjoner, både til amerikanere og nordmenn imellom. En større selvtillit i det norske musikkmiljøet tror jeg kan bygge en sterkere norsk musikkindustri, og det ser vi helt klart konturene av.

Music Norway vil i 2015 ha et ekstra fokus på tiltak og program for å orientere og etablere seg i verdens største musikkmarked.

– Det er spennende nå å følge de norske aktørene. Både management og labler gjør en fokusert satsing i USA. Music Norway fortsetter Relokaliseringsprogrammet for USA, og vi vil se på muligheter for et exchange-program der norske plateselskaper finner et selskap å utplassere seg selv i, sier Synnes Finnskog.

«Strømmekrigen»
Fredag 7. november ble tilbragt på Stream-Tech-konferansen New York University i regi av Clive Davis Institute of Recorded Music, Music Ally, Høgskolen i Hedmark og med Music Norway og Det Norske konsulatet i New York som støttepartnere.

Erik Brataas fra Phonofile deltar i paneldebbaten ”streaming wars” under Stream-Tech konferansen. F.v: Errol Kolosine, Nick Sciorra, Erik Brataas. (Foto: Sigrid Traasdahl)

Krav om tilgjengelighet
Espen Mentzoni i New Kicks opplever det amerikanske markedet som «ufattelig spennende».

– Det har vært litt tricky å komme seg inn i. Man må få en fot innenfor døra. Vi er flinke på å arbeide med artister i Europa og når det er høy oppmerksomhet rundt en artist på hjemmebane er det naturlig at det smitter over. Da må man ha kunnskap og kjenne de rette menneskene som kan hjelpe oss opp og fram i USA. Nå står døren åpen hos dem vi besøkte!

– Music Norway sin Trade Mission har gitt meg innblikk i tankegangen til noen av de mektigste indie og majorene i landet og jeg tror de fikk lære litt av oss også. Det er spennende å se hvordan de tenker på nye markedsføringsstrategier og prøver å forholde seg til utviklingen innen digitale salg og streaming, slik Skandinavia gjorde for 4-5 år siden, sier Mentzoni.

Martin Schilde i Toothfairy betrakter USA som det viktigste markedet for sine artister.

– Den største forskjellen på det norske og amerikanske markedet er presset og kravet om å være tilgjengelig. Vil man opp og frem i dette markedet kan man ikke sitte hjemme og klage på misforstått talent, lite søvn og lange dager. Du er nødt til å være tilgjengelig 24/7. Er du flink nok og villig til å stå på, så mener jeg at man har like store muligheter til å lykkes her som alle andre steder. Amerikanerne er gode på å gi komplimenter. Det får meg til å gi litt ekstra. De er brutalt ærlige – det liker jeg.

Flere av Schildes artister har amerikanske samarbeidspartnere, deriblant Coucheron og CLMD.

– For tre år siden måtte jeg snike meg inn på Universal sin hagefest i Oslo. Nå snakker vi like mye med det amerikanske markedet. Det viser jo at man med målrettet og hardt arbeid kan etablere et godt nettverk som faktisk er interessert i ny musikk fra våre kanaler, og det er gøy!

Kommentarer

Relatert innhold