logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Nico & Vinz-nettverk skal skape nye internasjonale suksesser

Av Nico & Vinz-nettverk skal skape nye internasjonale suksesser Publisert: 19. nov, 2014

Nico & Vinz-managementet KID M&C Group, MADE, Rune Grammofon og Jansen Plateproduksjon er tildelt til sammen 750.000 kroner gjennom Music Norways Eksportprogram.

Music Norways Eksportprogram ble relansert tidligere i år, med målsetting å legge bedre til rette for eksporttiltak og internasjonal profilering av norske artister og deres norske støtteapparat. Programmet tilbyr prosjekttilskudd i faser fra 1 til 3 år.

Les mer om Eksportprogrammet

Alle fire søkerne som ble kalt inn til personlig intervju av den eksterne juryen fikk tilslag på søknadene. Blant disse var KID M&C Group, som er representert ved Nico & Vinz-manager Amanuel Kidane. Prosjektet går ut på å få frem norske låtskrivere, produsenter og artister internasjonalt via nettverket opparbeidet gjennom Nico & Vinz-suksessen.

– Jeg ønsker å bidra ytterligere til å sette norske låtskrivere, produsenter, toplinere, artister og managere i fokus på det internasjonale markedet. Gjennom camps, workshops og inspirasjonsturer vil jeg dele av min erfaring, gjøre introduksjoner og lage nye samarbeid. Norge har enormt mange talentfulle aktører i musikk, som absolutt fortjener å komme seg opp og fram. Jeg ønsker å gjøre mitt for å bidra til dette, kommenterer Kidane, som fikk tilslag på søknad om 300.000 kroner.

Satser på USA

Managementet MADE, med base i Bergen, fikk tilslag på kr. 200.000 for søknaden om internasjonal satsing i perioden 2015 – 2016, samt oppfølging av USA-satsingen i 2014. MADE representerer blant andre Lemaitre og Aurora Aksnes.

– MADE satser målrettet for å få fotfeste i internasjonale markeder. Vi har i flere år bygget stein på stein for at selskapet skal få den nødvendige «tyngden» til å breake artister internasjonalt. Eksportprogrammet gir oss mulighet til å fortsatt være grundige og tålmodige i dette arbeidet, sier Per Mygland i Made.

Plateselskapet Jansen Plateproduksjon mottar kr. 150.000 for søknad med mål om å bygge opp en sterk plattform og godt apparat for en strategisk internasjonal satsing på Jansens artister og band. Erik Jansen, som står bak selskapet, planlegger å først å fokusere på det amerikanske markedet ved å bygge opp en god distribusjon fysisk og digitalt, samt etablere et godt PR- og radioapparat og videreutvikle synch-satsingen.

– Det vil spesielt være fokus på Death By Unga Bunga, Hanne Kolstø og Atlanter på det amerikanske markedet i første omgang. Dette er alle artister jeg allerede har US-booking på eller avtaler som er rett rundt hjørnet. Jeg kommer også til å ha fokus på å styrke det allerede etablerte nettverket i kjernemarkedene UK og Tyskland, Benelux for musikken jeg utgir, forteller Erik Jansen.

Den fjerde søknaden som fikk tilslag kom fra Rune Grammofon. Søknaden går ut på å etablere Rune Grammofon på et høyere nivå, med et bredere kommersielt nedslagsfelt. En av de viktigste utgivelsene i 2015 er The Last Hurrah!! som det skal satses på internasjonalt.

– Ut året arbeides det med å ferdigstille et nytt og fantastisk flott album med The Last Hurrah!!, HP Gundersens hjertebarn. Utgivelse er satt til mai. I Eksportprogrammet kommer vi til å fokusere spesielt på promotering av albumet i USA og UK, forteller Rune Kristoffersen ved Rune Grammofon.

Søknaden fra Rune Grammofon fikk tilslag på kr. 100.000.

Tilskuddsmottakere av Eksportprogrammet må matche søkesummen med egeninvestering. Disse tilslagene gjelder fra og med 2015.

– Med Eksportprogrammet ønsker Music Norway å investere i den norske musikkindustrien som satser internasjonalt på sine talenter. Et globalt musikkmarked skjerper konkurransen, og målet er at Eksportprogrammet skal stimulere også mulighetene til den norske bransjen i dette markedet. Selskapene som er på programmet fokuserer på internasjonale muligheter, og har reell etterspørsel og konkretiserte samarbeid ute, og beviser et potensial for å øke inntekter og bygge en sterk merkevare, kommenterer  direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog.

Følgende aktører er inne i Eksportprogrammet fra forrige tildeling:

– Smalltown Supersound
– Waterfall
– Jenny Hval
– Mandelbaum (Up Front Artists)
– Nordic Artists Management

Fagjuryen i Eksportprogrammet består av: Kristin Winsents, Eivind Buene, Ola Haampland, Jarle Savio, Knut Schreiner, Margit Klingen Daams og Kathrine Synnes Finnskog.

Kommentarer

Relatert innhold