logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: – A&R-arbeid er beinhardt

Av Åpent Hus: – A&R-arbeid er beinhardt Publisert: 17. apr, 2015

Paul Phamous og Jason Flom gjestet Music Norway fredag morgen (Foto: Tomas Lauvland Pettersen)

Som A&R må du tørre å ta sjanser og aldri gi opp, fortalte amerikanske bransjeveteraner på Music Norways åpne hus på fredag.

Fredag startet dagen hos Music Norway med Åpent hus. Rundt 30 besøkende hadde tatt turen for å høre grunnleggeren av Lava Records, Jason Flom, og Grammy-vinnende låtskriver og produsent Paul Phamous fortelle om sine tanker og erfaringer med A&R-arbeid. Samtalen ble moderert av Warner Music Norges Mike Herbrik.

Tonen var lett og hyggelig. Phamous hadde sitt andre norgesbesøk på to måneder, etter å ha deltatt by låtskrivercampen by:Songs i begynnelsen av mars. Han jobber for tiden med flere prosjekter med base i Norge og ser frem til å ta norske artister, låtskrivere og produsenter over dammen.

Under følger en forkortet versjon av samtalen.

Hvorfor ser dere mot Norge nå? Hva er det som er interessant med den norske musikkscenen?
PP: Da jeg først ble spurt av Martin (Schilde journ.anm) om å komme over for å delta på by:Songs var jeg skeptisk. Men jeg hadde en produsent jeg ønsket å prøve ut så jeg takket ja, og det er jeg glad for. Jeg ble superimponert av det høye nivået og det Martin hadde fått til. Det er også interessant å se hvordan musikkbransjen i Skandinavia jobber med strømming.

Jason, du har jobbet med med et par norske acts?
JF: Ja, det stemmer, jeg har prøvd med blant andre Sons of Angels, men ikke helt fått det til enda. Jeg tror du trenger en sosiolog for å forstå hvorfor musikken her er så bra. Phamous var oppslukt av det som skjedde her, så jeg ble med over.

Mye av det vi jobber med her i Norge tenker vi har godt eksportpotensial. Vi vet alle at du må ha en god låt først, men hva kommer etter låten?
JF: Det er vanskelig å si. Territoriet dere jobber i er lite, men jeg kan si to ting. Den første er at du må ha en god historie til musikken. Det andre er at du må treffe folk, og i deres tilfelle må du da ut å reise. Det holder ikke å sende låta over på mail, du må bygge relasjonene og ha mulighet til å fortelle historien til dem du oppsøker. Hvis du virkelig tror på potensialet, gå og bank på dører og oppsøk folk.

Hvor viktig er livemarkedet når man begynner å jobbe med en artist?
JF: Det er viktig, men ikke det viktigste. Det er flere suksessfulle artister som spilte 100 dårlige show før de endelig fant sin plass. Jeg syns det er viktigere å få på plass et skikkelig apparat, for eksempel et bra sync-team, noen ganger er det det som virkelig får ballen til å rulle.

Ja, er sync viktigere nå enn før?
JF: Det har alltid vært viktig, men det er mulig det har vokst på grunn av så mye støy fra andre kanaler.

PP: Se på The Ting Tings’ reklamelåt. Den gjorde enormt mye for gruppa da de jobbet for å slå igjennom i US.

JF: Selv små områder kan få stor nytte av sync. Ta for eksempel lokal-TV. Om du får en låt på og den får stor oppmerksomhet på Shazam i det området kan man allerede da si at det er en hit, eller har hitpotensiale. I Atlantic hadde jeg en egen person til å jobbe med sync. Jobben hans var å bli bestevenner med de riktige folka. Dette økte inntektene våre enormt mye.

Bortsett fra talent, hva er det dere ser etter?
JF: Jeg ser etter stjerner, fordi stjerner er forskjellige fra mennesker. De som kommer inn i et rom og får lufta til å forsvinne. De folka ser jeg etter. Det skjedde første gang jeg møtte Katy Perry og da visste jeg det bare. Og selvfølgelig en god låt. De gangene jeg har signert en artist uten å ha den skikkelig gode låta i bunn først har det ikke lykkes.

Og etter du har signert artisten?
JF: Da ringer jeg Phamous!

PP: Han ringer og bare «Her, finn ut hva som må gjøres». Så møtes vi og jobber frem et sound for artisten. For om du vil være i business med plateselskapene, må du vise dem at du vil generere inntekter til dem. Du må alltid ha i bakhodet at plateselskapene også har ønsker.

Hvor mye tenker du på radio mens du jobber? Hvor viktig er radio i dag?
PP: Jeg tenker på det hele tiden mens vi jobber, men vi snakker også om hva artisten ønsker å være.

Hva skiller de beste A&R-ene fra resten?
PP: En virkelig god A&R brekker en låt ned i ulike deler og har muligheten til å peke på konkrete parter som er gode og som trenger å forbedres. «Dette kan bli en hit, hvis du gjør disse endringene». En god del A&Rs dropper en låt hvis de ikke syns den er ferdig.

JF: Det er vanskelig å peke helt konkret på hva som skiller A&Rs, men for min egen del har jeg stolt på egen dømmekraft og nektet å gi meg når jeg har oppdaget en artist som jeg mener kan slå igjennom stort. Et godt eksempel er Kid Rock, som alle mente var søppel og bortkastet tid. Men jeg var hellig overbevist om at albumet Devil Without a Cause var noe av det beste jeg hadde hørt. Folk ville ikke å høre på meg, men jeg nektet å gi opp. Og nå har albumet solgt ti millioner eksemplarer.

Hva vil dere si er den vanligste feilen A&Rs gjør?
JF: Signere dårlige acts. Låta er det viktigste. A&R-prosessen er ikke nødvendigvis en logisk prosess. Guns N’ Roses har lagd kanskje et av vår tids viktigste hard rock-album, men det tok dem fortsatt en evighet å breake. Kanskje en vanlig feil A&Rs gjør er å ikke ha nok tålmodighet med en artist og samtidig ikke pushe nok på mens man har dem. Det er viktig å huske på at ting tar tid, men har man tålmodighet med en act man tror på, vil man kunne klare det.

PP: Jeg tror en stor feil mange gjør er å jage etter en spesiell sound. Det finnes kun én og er kun plass til én Katy Perry. Starter man med å be om en Katy Perry-låt til artistene sine er man på feil spor. Det er også viktig å vite når en artist er så spesiell som han eller hun er. Ikke selg en helt ny artist inn som unik, før man har funnet den riktige pakken.

Etter en liten times samtale mellom Mike, Jason og Phamous åpnet man fra spørsmål fra salen:

Dere har snakket mye om rock og pop, men ingenting om EDM. Er dere i mot sjangeren?
PP: EDM har ikke så stor rotasjon på radio i US, så da jobber man heller ikke så mye med det. Men jeg liker det når det blir gjort riktig og med stor kreativitet. Ofte føler jeg at jeg alltid vet hva som kommer og da mister jeg interessen. Jeg vil bli overrasket, ikke komme låten i forkjøpet. Jeg liker mye av EDM-musikken som kommer ut av Norge om dagen. Carl Louis og Coucheron, for eksempel.

Hva tenker dere om å breake en låt via musikkvideoer?
JF: Det er vanskelig å si. Tidene har endret seg litt. Det er ikke lett å si om folk ser på Youtube for å se på videoen eller bare for å høre på musikken mens de gjør andre ting på maskinen.

PP: Det man kan si, er at en dårlig låt vil ikke selge pga en god video, men en god låt kan fortsatt selge på tross av en dårlig video.

Hvordan tenker dere om arbeidsforholdet mellom plateselskapene, managerene og produsentene. Jeg erfarer stadig at det er krevende å jobbe med europeere for de nekter å gjøre endringer som plateselskapene krever.
PP: Jeg hadde samme erfaring fra by:Songs. De kjempet imot, men de hørte på meg til slutt. Det er viktig å fortelle artistene sine at om ønsker å etablere seg i statene så må de være villige til å endre på låtene når de snakker med plateselskapene!

Kommentarer

Relatert innhold