logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Aurora i stor tysk TV-reklame

Av Aurora i stor tysk TV-reklame Publisert: 06. mai, 2015

Aurora på by:Larm tidligere i vinter. (Foto: Tomas Lauvland Pettersen/Music Norway)

Gjennom en enorm kampanje for Vodafone, en av Tysklands største teleoperatører, kan man høre musikk fra Aurora i flere uker fremover. Det gir store inntekter og bred eksponering i et av verdens viktigste musikkmarkeder.

Budde Music er et tysk, familiedrevet publishing-selskap med røtter tilbake til 40-tallet. Med kontorer i Paris, London, New York og Berlin er selskapet godt plassert i noen av de viktigste markedene i verden. For tiden representerer selskapet artister som Asbjørn, Klangkarrusell, Apparat / Moderat, i tillegg til Aurora.

Les mer om Aurora her

Seth Hodder er International A&R og Yasmine Gallus leder selskapets sync-avdeling. De har begge vært sentrale i signeringen av Aurora og senere i plasseringen av ‘Running With the Wolves’ i Vodafones store vår- og sommerkampanje.

Budde Musics samarbeid med Aurora startet etter at Jonas Vebner fra Music Norways Berlin-kontor hadde sendt et par av låtene hennes til Hodder. Noen uker senere ble de to partene introdusert for hverandre i Berlin.

– Jonas introduserte oss da Aurora var i Berlin og så begynte ballen å rulle, forteller Hodder entusiastisk om deres første møte.

– Jeg sendte låta ‘Awakening’ til folka på kontoret og fikk kjemperespons, og så inviterte vi henne til å komme tilbake til Berlin for å skrive noen låter sammen med noen av våre folk her nede.

Gallus legger til:

– Dette var lenge før vi hadde signert noe som helst, men vi ønsket at hun skulle føle seg komfortabel og trygg og få en anelse om hvordan det var å jobbe med oss. Hun kom med faren sin og deltok på flere låtskriversessions. Hun kom faktisk ned to-tre ganger før vi signerte henne.

Låten som nå høres i reklamepauseene på tyske TV-stasjoner kom til tidlig, før et plateselskap var på banen. ‘Running With the Wolves’ ble skrevet av Aurora sammen med Michelle Leonard og Nico Rebscher, som også er signert til Budde Music.

Vodafone er Tysklands nest største teleoperatør med nærmere 34 millioner abonnenter. Kampanjen som ønsker å fremheve lydkvaliteten i deres nett er planlagt å sendes på de største tyske TV-kanalene ut juni. Aurora vil da høres i 45 sekunder under hver eneste reklamepause.

Hvordan kommer en såpass stor plassering som dette til?

– Hehe, dette foregår over lang tid og man trenger en god låt. Det er det viktigste. Uten en god låt har du ingenting sier Hodder.

– Så er det også viktig at vi som publishere har gode nettverk og kontakter som vi kjenner og stoler på. Det var spesielt viktig i dette tilfellet, presiserer Gallus.

Les også: Høster lovord etter Eurosonic

Nadine Lefkeli fra Whitehorse er music supervisor på kampanjen, og hun og Gallus kjenner hverandre godt etter mange år i samme miljø. Hun er sikker på at dette forholdet var avgjørende for å få avtalen i boks.

– Jeg fikk tilsendt en brief til Vodafone-kampanjen av Nadin. Etter å ha lest briefen skjønte jeg hvilken stemning de ønsket å sette, og tenkte umiddelbart på Aurora. Jeg sendte faktisk en uferdig versjon av ‘Running With the Wolves’ tilbake til Nadin.

Hvordan ble det tatt i mot?

– Jeg tror at det at jeg og Nadin har et nært og godt forhold gjør at hun stoler på at det jeg sender tilbake er av høy kvalitet. I dette tilfellet spesielt så var det viktig at det var en ny og spennende artist da Vodafone ønsker å være de som «breaker» et navn. De er alltid på utkikk etter den neste store artisten for å bruke deres musikk. De hadde vel rundt 700 ulike låter å velge mellom. Men jeg forsikret Nadine om at Aurora er en kommende stjerne og hun tok låta videre til regissøren.

I påskeferien kom regissøren tilbake og ønsket å bekrefte avtalen. Aurora sa ja, og alle involverte kastet seg rundt for å få sendt en mastret versjon til Tyskland.

– Jeg tror det nære, nesten familieaktige forholdet gjorde at vi kunne få det til på så kort tid, forteller Gallus.

– Det var faktisk Universal som var mest krevende å få med, i og med at de hadde planlagt release for låta, men det ordnet seg det òg!

Seth Hodder og Yasmine Gallus fra Budde Music (foto: privat)

Ingen liten kampanje
En Vodafone-kampanje gir enorm eksponering ettersom de er en av få selskaper med en streamer med artist og låttittel på reklamene sine. Siden låten nylig er sluppet har de store virkningene av kampanjen enda ikke kommet. Men Budde merker at det er stor interesse på markedet, blant annet via musikk-gjenkjenningsapplikasjonen Shazaam.

– Når eldre låter plasseres gir det ikke så stort utslag i salg, sier Yasmine. Det som er interessant med denne Vodafone-kampanjen er at ‘Running With the Wolves’ først nå lanseres og ikke var tilgjengelig da kampanjen begynte å rulle, men over 15 000 har søkt opp låten på Shazaam!

Les også: Aurora Aksnes signerer med Budde Music

Vanskeligere å få sync-avtaler i dag
På spørsmål om hva Buddes videre planer for Aurora er, svarer Hodder at de skal jobbe videre med EPen som lanseres i disse dager.

– Vi har sendt ‘Running With the Wolves’ EPen til alle våre kreative partnere. De vil jobbe for å få på plass flere sync-avtaler. Det samme gjør plateselskapet.

– Har dere sett en endring i artisters holdning til sync de siste årene?

– Sync har alltid vært viktig. For 10 år siden var det ingen proaktive avdelinger som jobbet med sync. Nå som royalties-inntekter synker vil det være flere om benet på sync-markedet som vil gjøre det enda vanskeligere å få gunstige avtaler på plass, sier Hodder.

– Det er viktigere enn noen gang å ha et godt forhold til music supervisors for å få avtaler på plass, legger Gallus til.

Til tross for at artister i større grad er avhengige av inntekter som sync bringer er de begge klare på at de aldri presser noen til å godta en avtale de ikke ønsker.

– Artister har ikke råd til å takke nei til en avtale, men det er de som til syvende og sist bestemmer. Det er sjeldent noen ikke ønsker å takke ja til et tilbud, men noen vil ikke assosieres med for eksempel alkohol, tamponger eller politiske budskap. Det har vi forståelse for og respekterer, forteller Gallum.

Kommentarer

Relatert innhold