logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: India – et voksende marked

Publisert: 22. mai, 2015

Taj Mahal, India (Foto: iStock)

Rikskonsertene og Music Norway har laget en beskrivelse av indisk musikkbransje, som ble utdypet i et panel på Åpent Hus.

Av Carl Kristian Johansen og Pål Dimmen

Rikskonsertene har over flere år hatt høy aktivitet i India, og samarbeidet med forskjellige lag av bransjen innenfor flere sjangre i den indiske musikkindustrien.

Les veikart til India her. Veikartet er utarbeidet av Emmanuelle de Decker og Sohail Arora.

– India er et enormt land. Vi snakker over 1,2 milliarder innbyggere. Musikkbransjen er i en voldsom utvikling og er et såkalt «emerging market». Rikskonsertene sitter på mange års erfaring med å arbeide i og med India. Derfor har vi tatt et felles initiativ til å utarbeide dette veikartet i samarbeid med aktører i India. Det viktig for oss å gi våre brukere oversikt og et sted å starte i et land som kan virke kaotisk og uoversiktlig. India er fortsatt et kaos, men det er noe av sjarmen til landet som er «mother of all cultures», sa Einar Idsøe Eidsvåg, prosjektleder i Music Norway, og moderator av Åpent Hus-panelet om India.

Deltakere i panelet
Emmanuelle de Decker – Gatecrash
Anirban Chakraborty –  India Music Week, Rock Street Journal
Solveig Korum Manga – Rikskonsertene

 

Einar Idsøe Eidsvåg, Anirban Chakraborty, Emmanuelle de Decker og Solveig Korum Manga (Foto: Tomas Lauvland Pettersen).

De tre paneldeltakerne var enige om at India har gjennomgått en enorm forandring de siste årene med hensyn til landets musikkindustri. Bare i løpet av det siste året har antall mennesker med internett-tilgang fordoblet seg. I tilegg er halvparten av landets befolkning under 25 år, noe som har ført til en større nysgjerrighet på andre sjangre og uttrykk enn det tradisjonelle indiske. Dette gjør igjen at flere bruker penger på musikk, både de som booker klubber og festivaler og konsumentene selv.

– Festivalsesongen i India varer fra september til mars, med spesielt høy aktivitet i november og desember, fortalte Anirban Chakraborty.

I samme tidsperiode er det svært mange religiøse festivaler, så man må passe på ikke å legge andre arrangementer for tett opp til disse. Det finnes i dag en lang rekke store festivaler innen de fleste sjangre, deriblant Sunburn (EDM), Great Indian Rock (rock/metal), Delhi International Jazz Festival (jazz) og Bangalore Open Air (rock/metal), for å nevne noen få.

Rikskonsertene har jobbet med India helt siden 2002, både innen kulturutveksling og kompetansebygging. Solveig Korum Manga fortalte om en stor endring også på venue-fronten. Antall klubber har eksplodert, og hyren for artistene som bookes blir bedre og bedre.

– Dette er riktig nok litt avhengig av sponsor. Det er veldig viktig med sponsorer i India, og da er det som regel alkohol- og tobakkprodusernter som sponser arrangementene.

Selv om man har opplevd en solid modernisering i landet, er det fortsatt mye som er annerledes fra Vesten. Salg av innspilt musikk er generelt sett lavt, uansett om det er snakk om fysiske eksemplarer, digitale filer eller strømming. Dessuten er det visse musikalske uttrykk som slår bedre an enn andre.

– Eksperimentell musikk med uvante rytmer er ikke det første man bør satse på, konkluderte Anirban.

Spiller man derimot musikk med raske rytmer og underholdende sceneshow stiller man sterkere. Norsk metal er eksempelvis godt kjent i India, og band som Satyricon, Enslaved og Benea Reach har spilt i landet til strålende respons fra publikum.

Så hvordan gjør man seg bemerket og får folk på konsert, undret moderator Einar Idsøe Eidsvåg.

Emmanuelle de Decker forklarte at sosiale medier er svært viktig i India, og at man bør legge ned mye arbeid i å gjøre seg synlig på Facebook og andre plattformer. Det kan i tillegg være lurt å hyre inn et PR-byrå som kjenner mekanismene. Og selv om markedet har blitt mer modent, bør man som aktør ha et åpent sinn hva gjelder tidshorisont. Fleksibilitet er viktig, da mobilisering kan skje veldig raskt til tider.

For øvrig anbefalte Rikskonsertene å ta kontakt ved en India-satsning, da de kjenner de viktigste aktørene i bransjen og kan bidra med introduksjoner og råd.

I veikartet finner du detaljert oversikt over live-bransjen, media, plateindustrien, visumprosesser og mye annen viktig informasjon om markedet. Music Norway har tidligere laget veikart til USA, Russland, Frankrike, Tyskland og UK.

Les veikartene her.

Kommentarer

Relatert innhold