logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bransje med Bakkekontakt

Av Bransje med Bakkekontakt Publisert: 16. jun, 2015

Erik Jansen pakker sakene og drar tre måneder til USA over nyttår.

Det ble gitt fire tilslag i første runde av Music Norways Bakkekontakt-program.

Tidligere i år ble Music Norways relokaliseringsprogram nylansert som Bakkekontakt. Programmet gir norske eksportører en mulighet til å bo og jobbe ut fra relevante markeder i en periode på én til tre måneder, og man kan velge å sitte hos Music Norwys utekontorer i London og Berlin eller selv sette opp hospitering hos en internasjonal partnerbedrift hvor som helst i verden.

Nylig ble første tildelingsrunde av Bakkekontakt gjennomført. Fire bransjeaktører fikk tilslag, henholdsvis Jansen Plateproduksjon, Phonofile, Oslo Records og Universal Music Norge.

Erik Jansen ved Jansen Plateproduksjon fikk tilslag om tre måneders opphold i USA. Han har jobbet aktivt inn mot det amerikanske markedet i flere år, blant annet gjennom en klubbkveld med norske band på SXSW.

–  Hovedmålet er å utvikle selskapet videre i USA og knytte sterkere bånd med de jeg allerede jobber og samarbeider med i markedet. Også å knytte nye kontakter for mulig fremtidig samarbeid. Det er i tillegg planlagt to slipp i denne perioden som jeg spesielt har fokus på i USA, kommenterer Jansen.

For Phonofiles del har eksportsalget til UK gjennom flere år vært spesielt godt, og selskapet ønsker på dette grunnlaget å jobbe for en ytterligere styrking i markedet gjennom et tre måneders opphold i London.

– Phonofile ser at våre klienter – plateselskapene og deres artister – oppfatter UK som et viktig marked. Phonofile ønsker å intensivere salgsarbeidet i UK og gjennom dette oppholdet skal vi kartlegge muligheter og initiere eventuelle tiltak der, forteller markedssjef Trond Tornes.

Oslo Records har artister som Proviant Audio, Maya Vik og Chris Lie i stallen. Selskapet fikk tilslag på to måneders opphold i Berlin, og hovedmålet er å videreutvikle påbegynte tysklandsfremstøt med disse artistene.

– Med Maya Vik og Proviant Audio har vi tidligere hatt vellykkede pr-kampanjer og annen interesse i Tyskland. I tillegg er det ønskelig å lande samarbeidsavtaler og kartlegge muligheter for både labelet og live-virksomheten vår, sier søker Miranda Moen, som kjenner den tyske bransjen godt etter å ha bodd i landet tidligere.

Også Universal Music Norge fikk tilslag på tre måneders opphold i USA. A&R-sjef Bjørn Rogstad mener at veien til det amerikanske markedet aldri har vært kortere, både på grunn av høy kvalitet på musikk og artister, samt det voldsomme digitale forbruket i Norden.

– Forbruket i Norge og Sverige er så stort at det slår ut på de globale virale barometerene. Som igjen fører til at blikket rettes mot oss. Vi har en historisk mulighet til å etablere god stabil eksportvirksomhet i verdens største marked. Dette vinduet varer noen år inntil det digitale forbruket adopteres i like stor grad i andre større territorier. Da rykker vi tilbake til vår normale plass i hierarkiet, sier Rogstad til Music Norway.

– I mange av suksesshistoriene over forblir hele eller store deler av nettverk og kompetanse igjen i eksportmarkedet, men vi ønsker å føre denne kunnskapen og dette nettverket med tilbake til Norge. Det er den beste måten å sikre god underliggende eksport av norsk musikk på sikt – når det globale digitale markedet etter hvert normaliseres, fortsetter han.

 

 

 

 

Les mer om Bakkekontakt her.

Kommentarer

Relatert innhold