logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Tidal diskuterer ny fordelingsmodell

Av Tidal diskuterer ny fordelingsmodell Publisert: 23. jun, 2015

Tidals Vania Schlogel på Midem hvor hun diskuterte dagens fordelingsmodell. (Foto: Erlend Buflaten)

I sin keynote under Midem i Cannes tidligere i juni, tok Tidals Chief Investement Officer Vania Schlogel opp problemstillinger knyttet til dagens fordelingsmodell i strømmetjenestene. – Vi må ta en diskusjon om hva som er det mest rettferdige for alle parter, sa hun.

Under Vania Schlogels keynote på verdens største musikkonferanse Midem i begynnelsen av juni, diskuterte hun problemstillinger og muligheter knyttet til dagens fordelingssystem i strømmeøkonomien.

– Dagens system er så vanskelig å forstå at du trenger en doktorgrad for å forstå noe som helst av det, sa Schlogel, før hun fortsatte med et eksempel på hvordan fordelingen kan bli gjort enklere og skape en mer direkte sammenheng mellom det forbrukeren lytter til og avregningen til artist.

– La oss si at ti dollar er det jeg betaler for musikken og at jeg denne måneden hører på ti låter. Med denne modellen vil hver stream da bety èn dollar. Om jeg hører på A$AP Rocky syv ganger vil han få syv dollar, sa Schlogel.

Retablering av kontakt mellom fans og artist
Schlogels eksempel er tilsynelatende lik den brukersentriske fordelingsmodellen utviklet av Arnt Maasø og hans kolleger ved Sky & Scene-prosjektet på Universitetet i Oslo.

Dagens utbetalingssystem i strømmetjenestene fordeler, grovt sett, pengene etter størrelsen på markedsandelen til artistene og rettighetsinnhaverne. En brukersentrisk modell kan potensielt gi et annet fordelingsbilde, der fordelingen av inntektene fra et strømmeabonnement fordeles mellom artistene som faktisk blir lyttet til, slik denne rapporten fra Sky & Scene-prosjekten viser:

User-centric settlement for music steaming
(Studien ble foretatt på bakgrunn av tall fra WiMP, som nå er TIDAL, i perioden august 2012-august 2013)

Schlogel argumenterte ikke kun ut fra et økonomisk perspektiv, men snakket om den viktige relasjonen mellom artist og fans.

– Når man nå ofte hører at en artist har blitt strømmet mange millioner ganger, men bare får utbetalt et par dollar tenker fansene «men hæ? Hvordan er dette mulig?».

Les også: Globalt inntektsfall, men strømming vokser

Schlogel argumenterte videre for at det lineære båndet mellom fans og artist, hvor fans vet at pengene for et album går til artistene, er vekk slik fordelingen skjer i dag.

– Vi må reetablere denne relasjonen mellom fans og artister. Vår jobb i musikkindustrien er å inspirere fans og koble fans til artistene de elsker, sa Schlogel fra scenen.

Enklere sagt enn gjort
Maasø stod bak forskningsprosjektet Sky & Scene som har studert den brukersentriske fordelingsmodellen. Han er glad Tidal diskuterer dagens fordelingssystem, men mener det vil være vanskelig å gjøre store endringer på kort sikt.

– Dette er veldig spennende og vil kunne gi en mer rettferdig utbetalingen til opphavspersonene. Problemet er at en slik omlegging vil kreve store og omfattende reforhandlinger av samtlige kontrakter som strømmetjenestene har inngått.

Maasø peker også på lanseringen av Apple Music som et hinder for den brukersentriske modellen.

– Desto vanligere dagens system blir i markeder verden over, desto vanskeligere vil det bli å gjøre endringer. Skal dette skje, må det skje mens strømming fortsatt er nytt i flere territorier.

Les også: Strømming går forbi CD-salget i USA

Under presentasjonen på Midem trakk Schlogel selv frem de mange utfordringene ved å gå over til en annen modell.

– Dette kan ikke bli gjort over natten. Det vil kreve store investeringer i regnskapssystemer og andre ting, men la oss ha en åpen diskusjon om det, sa hun.

 

Schlogel presenterer et mulig alternativ til dagens fordelingsmodell (foto: Erlend Buflaten)

Musikkfans vil foretrekke en slik modell
Erik Brataas er administrerende direktør i den digitale distributøren Phonofile som representerer over 1000 uavhengige plateselskap.

– Fra Phonofiles side er vi klare på at vi ønsker en slik modell velkommen, først og fremst fordi den i sin natur vil styrke relasjonen mellom artister og fans.

-Er det større muligheter for å få gjennom en slik modell nå enn det var før?

– Vi opplever dette som positive signaler fra Tidal, og jeg ser ingen grunn til at ikke Tidal skal kunne ta initiativ til en slik modell.

Kan en slik modell potensielt gi Tidal et konkurransefortrinn blant strømmetjenestene?

– Ja, vi tror at mange bevisste musikkfans vil foretrekke en modell som fremstår som mer rettferdig i den forstand at vederlaget som genereres av en bruker faktisk går til kun de rettighetshaverne som vedkommende har lyttet til. Om musikkfans på denne måten opplever en mer direkte relasjon til artisten vil det naturligvis kunne gjøre tjenesten mer attraktiv, sier Brataas.

Der Maasø mener det vil være vanskelig å endre fordelingsmodell i dag, er Brataas mer positiv.

– Tidal er en utfordrer i streamingmarkedet og en perfekt kandidat for å teste ute en ny avregningsmodell. Det er fortsatt mye vi ikke vet om konsekvensene, men på et eller annet tidspunkt må vi våge å ta valg som gjør at vi går fra synsing til en kunnskaps- og erfaringsbasert diskusjon, sier Brataas.

Det har ikke lyktes Music Norway å få en kommentar fra Schlogel og Tidal.

Se Vania Schlogels keynote fra Midem 2015 under.

Kommentarer

Relatert innhold