logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Highasakite sikter mot verdensturné i 2016

Av Highasakite sikter mot verdensturné i 2016 Publisert: 06. jul, 2015

Highasakite (Foto: Tonje Thilesen)

Det siste året har Highasakite beredet grunnen for en storsatsning rundt det kommende albumet.

For ett år siden snakket vi med Frithjof Hungnes i Propeller Recordings og Glenn Larsen i Indianer om jobben som blir gjort i kulissene for å få Highasakite ut i verden og opp på headlinernivå.

Hvordan bygge en internasjonal karriere

Hva er strategien til Music Norway?

Har de lykkes med å oppnå målsetningene fra i fjor?

Styrket plattform
Ett av målene som ble formulert våren 2014 var at Highasakites album Silent Treatment skulle markere seg på årets beste album-lister.

Hungnes: I USA trakk Bob Boilen fra NPR fram Silent Treatment blant årets 20 beste album og «Since Last Wednesday» som en av årets beste låter innenfor rock-sjangeren i tillegg til at han nevnte konserten Highasakite holdt i Washington DC som en av hans personlige favoritter i 2014. Bob Boilen er kjent som en av de største tastemakerne i USA.

Bob Boilen’s Top 10 Albums Of 2014 : All Songs Considered : NPR

662 Shows In 365 Days: Bob Boilen’s Year In Concerts : All Songs Considered : NPR

Larsen: Og så hadde vi Impala som hadde det som eneste norske album fra 2014 i kåringen av Independent Album of the Year.

Hungnes: Og ikke minst kom «Since Last Wednesday» med på Triple J’s Hottest 100-liste over de 100 beste låtene i 2014. Triple J er den mest innflytelsesrike radiostasjonen i Australia, og Hottest 100 lista er en av verdens mest prestisjetunge årslister hvor over 2 millioner mennesker fra 180 land er med og stemmer frem sine favoritter. I tillegg er albumet med på årslistene til flere større og mindre blogger, for eksempel nettsiden 405.

Larsen: Norge kan man nesten ikke regne like mye med i en stor internasjonal sammenheng, men det er klart det hjelper med alle kåringene her til lands også. Det var det mest solgte norske albumet i Norge i fjor. Så suksessen i Norge er forholdsvis stor. Eller synes jeg vi fikk markert oss ganske bra med Silent Treatment.

Highasakite fikk to priser under Spellemannprisen 2014, for årets popgruppe og årets komponist.

– Hvor viktig var dette?

Larsen: Det var også viktig, men det vi kan bruke når vi går videre med neste album er NPR og Triple J. De henger veldig, veldig høyt. At vi nevner slike ting, pluss alt som har skjedd i Norge, gjør at Highasakite blir tatt mer seriøst i utlandet.

– Men gir suksess på hjemmebane en ekstra tyngde ute?

Hungnes: Folk tar det for gitt når man eksporterer at man har suksess på hjemmebane. Men Highasakite har vært nr. 1 på VG-lista og Silent Treatment har til nå ligget på albumlista i 72 uker, og ligger fortsatt på topp 24 der. Det er jo imponerende tall, og absolutt noe vi kan bruke i markedsføringen av Highasakite ute i verden.

Odd Børretzen og Lars Martin Myhres utgivelse Noen ganger er det all right fra 1995 er det norske albumet som har vært lengst på VGs albumliste frem til nå, med 91 uker sammenhengende.

– Så målsetningen med Silent Treatment er nådd?

Larsen: Det er ikke 100% måloppnåelse sånn sett, men vi har fått mye bra og styrker plattformen fram til neste album i 2016.

 

Highasakite under Ja Ja Ja-festivalen i London høsten 2014

Kladder i Tyskland
Hungnes: Vi skulle ikke breake hele verden med dette albumet, men vi sa tidlig at vi skulle legge grunnlaget, og det har vi absolutt gjort. USA er en stor materie, og der må vi satse mye mer i neste runde, men det vi har fått til der er veldig bra. I Australia går det kjempebra, Japan har gått veldig bra. I Europa er det både og, på en måte. Tyskland var litt skuffende i forhold til at vi valgte å lisensiere til en så stor partner som Sony.

– Det var viktig for dere å få med Sony snakket vi om sist, men samarbeidet har ikke levet opp til forventningene?

Hungnes: Nei, på ingen måte. Men vi kan ikke legge all skyld på dem.

Larsen: Sony kom inn relativt sent i prosessen.

Hungnes: De slapp albumet i august, et halvt år senere enn her hjemme.

Larsen: De jobbet veldig hardt med å få låter på radio av solid størrelse først, noe de ikke lykkes helt med. Og de leide inn ekstern radiopromo som hadde større gjennomslagskraft enn det de mente de hadde selv i de riktige radiokretsene. Men i ettertid må vi nok heller kanskje erkjenne at de låtene vi hadde og radiomarkedet i Tyskland ikke gikk helt hånd i hånd.

Hungnes: Skulle vi gjort alt om igjen nå tror vi det hadde vært lurere og gått inn i det tyske markedet som en underdog. Da hadde vi kanskje fått til mer. Vi gikk litt høyt ut. Vi burde nok i stedet gått ut litt lavere på egen hånd, og heller begynt samarbeidet med Sony på det kommende albumet. Sony har opsjon på neste album, men vi vet ikke om de er med videre eller ikke. Det vil koste dem en del å ta den opsjonen, så hvis de vil være med videre så betyr det at de vil satse. Hvis ikke er det også ok siden vi da står fritt til å gjøre andre ting.

– Så dette blir en av de store tingene dere må ta stilling til før dere slipper det kommende albumet?

Hungnes: Vi trenger ikke å ta stilling til det, det er Sony som må bestemme seg. Begge scenarioer er helt ok for oss.

Larsen: Vi er sikret god distribusjon der uansett. Det er ikke derfor vi har Sony der. Vi har opplevd at flere og flere av de dyktigste PR-byråene i Tyskland vil jobbe med oss, så vi vil raskt ha en god set up sånn sett. Men Sony er stor muskel, og det er de som får velge først. Tar de ikke opsjonen er det heller ikke vårt valg.

Sikter på headlinerstatus
Våren 2014 var Highasakite på supportturné for London Grammar i USA. Målsetningene for det kommende året var å være hovedband på en like stor turné. Før festivalsesongen 2015 har Highasakite i stedet vært supportband for islandske Of Monsters and Men i USA, på ganske store klubber.

– Dere er ikke på det headlinernivået i USA som dere ønsket i fjor?

Larsen: Nei, det er vi ikke, selv om vi er på et vesentlig høyere nivå enn vi var i fjor. Men det har ikke gått så raskt der som vi håpet.

Hungnes: Det er nok neste plate vi må ta det steget. Nå kommer ikke det til å skje før vi har et nytt album og en ny push.

Larsen: Derimot er vi på det nivået i andre territorier, som Australia og Japan. Partneren vår i Japan hadde litt problemer så vi har ikke fulgt opp ordentlig på livesiden, men det vi har gjort har vært kjempesuksess. Vi var der i fjor høst, kort tid etter Bergenfest. Vi fikk masse presse der som kom på trykk i langtidsmedier og magasiner, men som Frithjof sier har samarbeidspartnere hatt problemer og måtte flytte datoer og så videre.

– USA er et marked som dere er mye tilstede i. Hvordan har dere merket interessen fra forrige turné til nå?

Larsen: Bandet selv merker det spesielt i sosiale medier. Det var kanskje litt optimistisk å tro at vi ville komme opp på det nivået på ett plateslipp. Selv om vi har tilstedeværelse der er USA nesten som 50 land å regne. Er man på østkysten er det ett år til man er der igjen. Selv om man turnerer på vestkysten er det ingen på østkysten som tenker så mye på det. Så det var nok optimistisk, men samtidig har vi klatret veldig. Vi merker det også på Of Monsters and Men-turneen. Folk går veldig tidlig ut for å se Highasakite fordi de kjenner til bandet.

Hungnes: Rapportene fra London sa at konserten der var akkurat som det var på Rockefeller på konsertdebuten etter Silent Treatment. Folk kjente ikke til låtene, men ga kjempeapplaus etter hver låt og sugde det til seg.

– Så publikum er mer forberedt når de kommer på konsertene i USA, England og Australia?

Larsen: Det minste publikummet vi hadde på den festivalrunden vi var på i Australia i januar var et par tusen, på det meste var det fem seks tusen. I Australia gjorde vi to også headlinerkonserter og da spilte vi for omtrent 1000 folk per konsert.

Hungnes: Å spille to slike konserter i samme by ville vært det samme som å spille på Øyafestivalen den ene dagen og på Rocekfeller den andre. Men i Australia har det jo virkelig vært et gjennombrudd, og bandet har fått supergoodwill fra radiostasjonene der. Vi gav ut en live EP fra den ene festivaldagen som var innspilt av Triple J, så der har vi et veldig bra fotfeste. Og det er jo fullt mulig å vokse ut fra Australia, på samme måte som fra England. ABBA gjorde jo det, de startet i Australia. Sist vi var der borte ble Highasakite spilt over alt, og vi ble fortalt at de hadde solgt flere plater enn mange av våre favoritt-indieartister.

Larsen: Nå har vi kommet med en mellomsingel, Keep That Letter Safe, soundtracksingelen, men den har også Triple J lista på høy rotasjon. Det er den tredje låta vi har der.

Highasakite spilte også inn en coverversjon av Bon Iver-låta «Heavenly Father».

Larsen: Den har ikke fått mye listing, men mye weboppmerksomhet.

 

 

Highasakite har fått solid fotfeste i Australia. Her fremfører de 'Since Last Wednesday' hos prestisjetunge Triple J (foto: skjermdump Youtube)

Hungnes: Den har fått mye oppmerksomhet i Australia. Grunnen til at de spilte den inn var at NBC skulle ha den med i en dramaserie. Da vi hadde spilt den inn kunne vi like gjerne gi den ut.

Larsen: Triple J hadde tildligere listet originalen, så det å liste en coverlåt som kom et halvt år senere ville vært litt overraskende.

– Det er en liten sirkel her med Justin Vernon i Bon Iver som var med og fikk ballen til å rulle med en tweet om Highasakite på Øya, til dere lager en cover av Bon Iver? Hvor viktig er det å følge opp en sånn relasjon?

Larsen: Det står flere steder på nett at vi dro på turné med Bon Iver. Det er jo ikke sant, men det er noe som har spredd seg. Men det dukker opp, og det viser at det er viktig selv om vi aldri har brukt det i en pressemelding eller på noen annen måte.

Larsen: Det er nesten sånn at vi må gå inn å korrigere for vi vil ikke at den leiren plutselig ringer oss og lurer på hvorfor vi sprer at vi har vært på turné sammen.

Hungnes: Det er jo for sent. «Sannheten» er der ute.

Hva betyr gjennombruddet i Australia økonomisk for dere?

Hungnes: På livesiden betyr det at vi kan reise ned og spille ganske mange og velorganiserte show.

Larsen: Det er avsindig dyrt å reise dit, men det betyr at vi kan dra til Australia på neste runde uten å tape penger og at bandet kan ta ut hyre etter å vært der. Australia er ett bein til å stå på økonomisk for bandet.

Hungnes: Når vi klarer å koordinere det skikkelig skal vi klare å ta med Japan på vei til Australia.

– Er det inntekter å hente på platesalg i Australia?

Hungnes: Ja, absolutt, og de kjøper CD-plater, så vi har solgt mer av fysiske kopier i Australia enn i Norge. Highasakite selger digitalt også, men mye er fremdeles fysisk.

 

Globalt lappeteppe
– Når dere slipper neste album i 2016 vil dere slippe den globalt på samme dato. Hvordan vil dere legge opp promoteringen?

Hungnes: Det er et godt spørsmål. Det er noe vi jobber med fortsatt.

Larsen: Det er et stort lappeteppe.

Hungnes: Det er vanskelig å si hvordan vi kommer til gjøre det. Vi holder på å finne ut av det.

Larsen: Vi har en halvfast prosedyre når det gjelder hvor vi legger videopremierer og sånne ting. Det er mer interessant å ha det på en stor amerikansk eller engelsk blogg enn en norsk.

Hungnes: Live har vi plottet Norge for et par år fremover. Da vet vi hva vi har å plassere av konserter ute i lang tid fremover. Det kommer til å bli mye konserter i utlandet.

Larsen: Vi har en klar plan. I Norge er festivalene veldig interessert i Highasakite nå. De trenger ikke høre et nytt album for de vet at bandet kommer til å trekke folk og selge billetter. Så vi kan si at i denne perioden setter vi norgesturné, så gjør vi ingenting de kommende månedene mens vi er i utlandet.

– Hvilke land kommer dere til å prioritere?

Hungnes: Vi kommer til å prioritere Asia og Australia, men det er kanskje ikke der vi går først. Grunnlaget i USA er veldig bra, men da må vi ha en partner som kan løfte det skikkelig. Enten på labelsiden eller noe annet. Men vi klarer ikke det løftet økonomisk på egenhånd. Klarer vi å få med en bra partner vil vi fokusere mye på å være i USA. Vi har et kjempebra bookingbyrå der som er veldig interessert og vi har mye å bygge på, så det gjelder bare å få et par ting til på plass. USA blir et fint sted å ta ting videre. Så er Europa selvfølgelig viktig.

Larsen: Vi kommer til å ha en sterk set up i Tyskland uansett hvordan det blir med Sony, så vi må prioritere det live.

Hungnes: I UK har vi gjort masse promomessig. Så der gjelder det bare å komme med den låta som gjør at det sprer seg. Så mye vil avhenge av hvordan albumet blir. Det vet vi jo ikke ennå.

– Hvor viktig for dere er det å jobbe for å få til en radiohit?

Hungnes: I utgangspunktet har vi tenkt at vi lager ikke hits. Vi prøver ikke på det det, så det blir et band som skal selges. Vi har masse catchy låter som ligger på tape, men vi kommer ikke til å prøve å lage en hit, det prøvde vi ikke sist heller. Vi kan kanskje ta noen avgjørelser, velge en vei fremfor en annen, men utenom det skal vi bygge Highasakite som band, ikke en hit.

– Som et albumorientert band?

Hungnes: Ja. Litt gammeldags på en måte, men det har funket så langt.

Larsen: Vi hadde ikke hatt noe imot en låt som banet litt vei.

Hungnes: Vi sier ikke nei takk til en hit, men jeg tror vi må komme litt fra sidelinja og være annerledes enn alle andre. Liker folk det kan det komme en slags hit, men å gå rett på «hitmarkedet», hvis det er det det heter, har vi ikke planer om.

Larsen: Det er ikke noe mål for noen i noen ledd å gå i studio for å lage en hit. Men det vi vil se på når det er ferdig er hvilken låt som fronter dette albumet best mulig.

Hungnes: Jeg har tro på musikken. Jeg tror også at når vi skal ut med et norsk band så er det bedre at det er et band som folk kan oppdage og se at er unikt, og så kan det spre seg mye bedre rundt i verden på den måten, fremfor en låt som oppfyller alle kriterier i forhold til radioformatering. Da tror jeg vi tar vekk noe av det som er Highasakites personlighet. Vi kan gjerne ha en hit, men på våre premisser.

Larsen: Det er flere radioer som har turt og det er noen som sier at dette er litt på kanten, bygd opp utradisjonelt for radio osv, men det har funket som en kule der radio har turt. Det har funket dårligere i de markedene der radio ikke har turt.

 

Drahjelp i USA
– Hvor mye koster Of Monsters and Men-turneen?

Larsen: Det gruer jeg meg til å lage regnskap på nå snart, men det koster mye.

Hungnes: Ja det er en stor investering.

Larsen: Bandet selv har investert flere hundre tusen ved siden av litt støtte, siden denne turneen kom så brått på.

Hungnes: Vi må få med at Music Norway er det eneste som er fleksible nok til å snu seg rundt når sånne store muligheter kommer.

Larsen: Men det er utvilsomt mye penger fra bandets egen lomme i dette. Og det kommer til å bli mye mer. Bare nightlinerne koster 110.000,- og sjåføren skal ha hotell på hvert stopp og så er det masse andre løpende kostnader.

– Hva er inntektene deres på Of Monsters and Men-turneen?

Larsen: Merch gikk veldig bra på denne turneen her, og så er det vel en sånn tre-fire tusen per gig i støtte fra hovedbandet. Alt ettersom hvilken stat man er i er det ulike skatteregler og det trekkes fra før de utbetaler. Men det er ikke det som er make or break på denne type turneer. Of Monster and Men har et enormt crew og reise med to nightlinere. Vi reiser med litt mindre, men vi har med lys og lyd og egen tourmanager.

Hungnes: Det er en bevisst satsning og investering. Og til høsten kommer vi til å spille for fem seks tusen per kveld sammen med Of Monsters and Men. Det er ganske massivt.

Her er Highasakites turnéliste med Of Monsters and Men i UK kommende november.

– Dere får bra drahjelp opp mot plateslippet neste år?

Hungnes: Vi spiller inn plate innimellom her hjemme så det blir en helt perfekt oppkjøring til vårt eget plateslipp. En perfekt start på neste albumrelease.

Larsen: En av grunnene til at vi vil lande denne turneen ganske raskt er at vi vil promotere at vi er på denne turneen slik at Highaskite-fans også får kjøpt billetter. Det har vært sånn at våre fans ikke har fått kjøpt billetter til konsertene så langt fordi Of Monsters and Men har lagt ruta for lenge siden.

 

Massiv toårsplan
– Vi må formulere målsetninger til neste gang vi møtes i 2016.

Hungnes: Hvis vi kan møtes i august neste år så er det best for vi slipper albumet i mai neste år.

Larsen: Senest mai!

– August 2016, hva har dere oppnådd da?

Larsen: Jeg synes vår kollega Tom Rose i UK oppsummerte det bra. Han så for seg at høsten neste år, når albumet har fått noen måneder der, og med det grunnlaget som er lagt der, så gjør Highasakite headlinershow i de store byene på en bra størrelse, spesielt i de største byene.

Hungnes: Vi kan si Scala-størrelse i London, at vi har booket Scala eller noe der omkring (kapasitet 1100 personer). Og vi skal ha planlagt en verdensturné slik at den ligger på trappene. Sommeren vil gå til festivaler og promovirksomhet. Vi kan ikke si at albumet skal bli godt mottatt, vi har jo ikke hørt det selv engang.

Larsen: Men vi skal i hvert fall ha fått vesentlig oppmerksomhet i de viktige mediemarkedene.

Hungnes: Vi skal ha sterkt gjennomførbar plan der alle brikkene skal være på plass denne vinteren og våren. Så når vi kommer til august 2016 kan vi si at vi har partnere og et opplegg klart og at vi har en ganske massiv toårsplan som skal vise, når vi møtes igjen i 2017, at resultatene er ganske spenstige.

– Verdensturneen i 2016 skal betale seg selv?

Hungnes: Jeg tror vi må søke støtte.

Larsen: Vi bor langt unna og det er dyrt å reise. Men på deler av verdensturneen i noen land så vil det nok betale seg selv, og noen land vil kunne finansiere andre land. Australia og Japan vil gå av seg selv hvis vi fortsetter i den fine kurven vi er inne i nå.

Hungnes: I Tyskland og BeNeLux burde vi kommet mye lenger per i dag, så der må vi ta igjen noe av det tapte.

– Men det er USA som er det store kostnaden?

Hungnes: Det er det som kommer til å koste mest, men der kommer vi til å sørge for å få privat finansiering. En del av strategien er å jobbe med sync for å få bra plasseringer som kan hjelpe til å løfte ting der borte. Skal vi si at vi har som mål å få et par bra syncer også?

Det bygges altså opp til en omfattende satsning. Er sponsing aktuelt?

Hungnes: Det er aktuelt, men det kommer an på hva det er. Det kan ikke være noe som skader det vi holder på med, da får vi heller klare oss med mindre penger. Det er en avveining.

Larsen: Det blir en stor grad av egeninvestering også.

Hungnes: Vi kommer til å gjennomanalysere økonomien i Highasakite før vi går på neste runde i 2016 for å se på hva og hvor vi har brukt unødvendig penger, og hvor vi har fått igjen for å bruke penger, for å sørge for at vi kan bruke pengene våre på en mer effektiv måte fremover.

Kommentarer

Relatert innhold