logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Musikksalget opp 6,5% første halvår

Av Musikksalget opp 6,5% første halvår Publisert: 13. jul, 2015

Susanne Sundfør slapp "Ten Love Songs" tidligere i vår.

IFPIs halvårsrapport viser en markant økning i musikksalget. Det er det fortsatt økende digitale konsumet som er driveren.

I løpet av årets 6 første måneder har det blitt solgt musikk for 305 mill. kroner, mot 285 mill. kroner i tilsvarende periode i fjor. Dette gir en økning på hele 6,5%, viser IFPIs halvårsrapport.

Det norske markedet er ikke mettet for streaming enda viser tallene fra IFPI. Inntekter fra strømmetjenester fortsetter å øke. Totalt ga de ulike strømmetjenestene 248 mill. i inntekter fra januar til juni, en økning på 28 mill. fra året før.

Hele 81% av det totale musikksalget i Norge kommer nå fra strømmetjenester.

Digital nedlastning synker fra 30 mill. til 21. mill i perioden, men fysisk salg ser en oppsving der salget av LPer er driveren. Salget av LP-plater øker med 3 mill. og står nå for 24% av det fysiske salget.

2015 ser ut til å blie et godt år for norsk musikk. Rapporten viser at norskandelen øker og nå står for 25% av totalen. Ser man på streamingtjeneste isolert er andelen 22%. IFPI regner «norsk» som musikk utgitt av norske plateselskap.

Direktør i IFPI Norge Marte Thorsby sier i pressemeldingen:

– Fortsatt omsetningsøkning innen streamingtjenestene er gode nyheter for norsk musikkbransje og for norsk musikk. Dette viser at markedet fremdeles ikke er mettet og vi kommer nok til å se en økning også i årene som kommer. Og særlig gledelig er det at flere og flere bruker streamingtjenestene for å lytte til norsk musikk. Dette er svært gode nyheter for norske artister og plateselskaper.

 

Kommentarer

Relatert innhold