logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Finn radiostasjonen som passer for din artist

Av – Finn radiostasjonen som passer for din artist Publisert: 14. aug, 2015

Nina Finnerud ved Music Norways UK-kontor introduserer panelet. Fra venstre: Tom Rose, Phil Taggert, James Passmore og Will Street (Foto: Pål Dimmen)

UK Radio var temaet på Music Norways insiders guide under Øya International.

Radio er tradisjonelt et av de viktigste mediene for promotering av musikk i Storbritannia, og en vesentlig plattform for å nå ut til et stort publikum og påvirke listeposisjonene. I anledning Øya International inviterte Music Norway og festialen til en såkalt Insiders Guide til radio i UK.

I panelet satt representanter innen både radiostasjon, label og radioplugging. Moderator var Tom Rose, som jobber for Propeller Recordings i UK.

Phil Taggert er DJ på BBC Radio 1, med yngre mennesker som målgruppe. Stasjonen spiller mye popmusikk, men har også spesialiserte programmer med litt bredere nedlagsfelt. På spørsmål om hvordan han selv oppdager ny musikk, poengterte han viktigheten av tilstedeværelse på nettet.

– For min egen del, oppdager jeg nesten utelukkende ny musikk gjennom kanaler som SoundCloud eller blogger. Jeg oppdaget for eksempel både Cashmere Cat og Lido gjennom blogger. Så for norske artister og labler som ønsker å få oppmerksomhet på radio i UK, er det avgjørende å generere en buzz på nettet, fortalte han.

Radioplugger James Passmore fra Plugged in PR var enig, og la til YouTube som en viktig kanal å fokusere på.

– UK radio er generelt sett veldig åpen for internasjonal musikk, men det er selvsagt enklest hvis tekstene er på engelsk og man kan vise til et visst momentum, sa Passmore.

Moderator Tom Rose lurte på om DJ-er generelt sett er åpne for å bli kontaktet direkte. DJ Phil Taggert nølte litt med svaret:

– Noen DJ-er er nok åpne for det, men man bør helt klart gå gjennom visse kanaler. Man kan liksom ikke bare stå og vente utenfor kontoret og satse på å få solgt inn artisten sin. Det beste er nok å finne andre inngangsporter. Mange DJ-er oppdager musikk gjennom anbefalinger fra folk de kjenner og stoler på. Men det er nok best å bruke en radioplugger hvis man satser på å få musikken sin spilt på radio i Storbritannia.

Finnes alltid en plass

Deretter gikk Will Street fra Chess Club/Sony Music igjennom noen av de ulike musikkanalene på UK radio. I tillegg til Radio 1, ble XFM, 6 Music og Radio 2 fremhevet for bransjefolk som opererer innen det utvidede populærmusikksegmentet. Du kan lese mer om dette i Music Norways veikart til det britiske markedet her: https://no.musicnorway.no/veikart/storbritannia/

Konklusjonen var at det alltid finnes en plass som passer til din type musikk.

– Løsningen er å finne stasjonen eller programmet som passer for din artist. Hvis du i tillegg kan vise til interesse fra taste makers som Line of Best Fit eller NME, for eksempel, blir veien kortere, sa Street, som fremhevet Emilie Nicolas på Sony Music UK.

Videre gikk samtalen over på major vs. indie, og DJ Taggert avslørte at radiostasjoner ofte har regler for at det skal spilles en viss menge indie-musikk. Dette innebærer at det av og til dukker opp intervaller hvor det er lettere å få på indie-artister.

– Man kan kjenne igjen slike muligheter ved å følge med på stasjonenes spillelister og se hvilke plateselskaper artistene er på. Systemet er ganske transparent.

Seansen avsluttet med spørsmål fra salen. Ett av dem var hvorvidt radioen gikk en dyster tid i møte, i og med at strømmetjenester og sosiale medier har så stort fokus på tilpassede spillelister.

– Det er vanskelig å spå, men folk har jo ventet på radioens død lenge. Det viser seg ofte at nye teknologier med spillelister ikke er nok for folk. Man ønsker fortsatt å høre anbefalinger fra personer man stoler på. Det er mulig at unge mennesker ikke har det samme forholdet til radio, men foreløpig er radio fortsatt veldig viktig for musikkinteresserte mennesker, avsluttet Taggert.

Kommentarer

Relatert innhold