logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Strømme-utflating i USA

Av Strømme-utflating i USA Publisert: 23. sep, 2015

Antall abonnenter på strømmetjenester flater ut, men inntektene per bruker vokser i USA.

Det er magasinet Music Business Worldwide (MBW) som skriver om at veksten i antall abonnenter på strømmetjenester flater ut i USA.

MBW peker på tall fra RIAA (Recording Industry Association of America) som viser at 8,1 millioner mennesker i USA betalte månedlig på et abonnementet hos en Premium-strømmetjeneste første halvdel av 2015. Det er en vekst på 2,5%, eller 200.000 personer, sammenlignet med første halvdel i 2014.

Veksten fra første halvdel 2013 til første halvdel 2014 steg med 4,4 millioner nye abonnenter, til 7,9 millioner.

Apple-tall ikke med
Tallene fra RIAA inkluderer ikke data fra Apple Music, understreker MBW, og viser til en artikkel i New York Post, der det står at 15 millioner personer benytter seg av Apples Musics gratistjeneste, og at det er forventet at halvparten av disse vil begynne å betale når gratisperioden utløper. Dette gjelder globalt, ikke bare USA.

Verdien på strømming i USA vokser i et annet tempo. 8,1 millioner Premium-abonnenter brukte 477,9 millioner dollar første halvår 2015. Det er opp 25% fra 382,7 millioner dollar, mot samme periode i 2015.

Den totale verdien på strømming i USA første halvdel 2015 var på 1,03 milliarder dollar. Dette inkluderer inntekter reklametjenester som Youtube, Vevo, gratis Spotify og digitale radiotjenester som Pandora og Sirius.

Den nordiske strømme-veksten
Norge og Sverige er markedene som har opplevd størst vekst i bruk av strømmetjenester. I Sverige gikk inntektene fra strømming ned i andre halvår 2014, sammenlignet med halvåret før, selv om hele 2014 så en økning på 10,8%.

Les mer om dette i Eksportbloggen: – Tendenser til mettet strømmemarked

Tallene fra første halvår 2015 fra IFPI Norge viste at strømming fortsetter å vokse i Norge og inntektene fra strømming har gått opp fra 220 til 248 millioner kroner fra første halvår 2014 til første halvår 2015, en oppgang på 28 millioner kroner. Inntektene fra de ulike strømmetjenestene står nå for hele 81% av musikkomsetningen første halvår 2015 mot 77% av omsetningen første halvår 2014.

Totalt kjøpte, strømmet og nedlastet nordmenn musikk for 303 millioner kroner første halvår i år, ifølge IFPIs tall. Det er en oppgang på sju prosent fra samme periode i fjor.

– Det vi ser er at totalen viser en stor oppgang så langt i år. Det betyr at den økte bruken av strømmetjenester kompenserer for nedgangen i nedlastinger, og vel så det. Det mest interessante for oss er at det norske strømmemarkedet ennå ikke er mettet, sa IFPI-direktør Marte Thorsby til nrk.no i juli.

Kommentarer

Relatert innhold