logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Studio-stipend fra PhatCat

Av Studio-stipend fra PhatCat Publisert: 28. sep, 2015

(Foto: phatcat.no/stipend)

PhatCat-stipendet gjelder for band med minimum to musikere.

PhatCat Studios ligger i Skippergata i Oslo og har 10 studioer i sine lokaler. PhatCat har laget et nytt stipend som er tilrettelagt for bandmusikk og stipendiatene blir invitert til å spille inn i hovedstudioet The CatSuite.

PhatCat-stipendet er kun for band og det kreves at gruppen består av minimum to musikere.

Stipendet dekker tre fulle opptaksdager i The CatSuite, inkludert tekniker, og det er mulig å supplere med antall dager med en såkalt «stipendrabatt».

Se prosjektene til PhatCat Studios.

– Hvorfor deler dere ut dette stipendet?

– Hovedgrunnen er utfordringer bandmusikken har økonomisk i forhold til den elektroniske musikken når det gjelder innspilling og ferdigstilling til utgivelse. Uansett personlig musikksmak, er det viktig for det musikalske økosystemet at det florerer av ulike musikksjangre på markedet. Alle musikkarter «låner» av hverandre. Slik skapes både ny musikk og nye musikksjangere, sier Sigve Bull i PhatCat Studios.

– I 2015 er det meste av musikkproduksjon digitalisert og de elektroniske musikksjangrene trumfer markedet. Blant årsakene, er elektronisk musikks svært lave produksjonskostnader og dertil høye fortjeneste. Bandmusikk derimot, krever store ressurser for å kunne oppnå samme kommersielle kvalitet. Den største økonomiske forskjellen består i bandsjangerens behov for innspillingsstudio. Vi prøver å utligne denne forskjellen med et innspillingsstipend slik at «konkurransen» om musikkbransjens oppmerksomhet ikke avgjøres på grunnlag av musikernes personlige økonomi, sier Bull.

– Tiden da plateselskapenes A&R-agenter delte ut oppstartmidler til innspilling er i stor grad forbi. I 2015 er nye talenter nødt til å finansiere produktet sitt selv og for band er dette meget kostbart. PhatCat-Stipendets mål er å gjenopprette mangfoldet ved å likestille bandbaserte artisters muligheter med sine kolleger i elektrosjangeren. Det dannes ikke noe mindre band enn det gjorde før, men det er kostbart å dra i studio, sier Bull.

– Vi har gode fasiliteter og da vil vi prøve å bidra, og vi har funnet en god modell i vår studiodrift som gjør dette mulig. Det er også svært viktig for oss å påpeke at dette ikke er noen form for kritikk mot verken plateselskaper eller de elektroniske sjangrene. Det er bare slik det har blitt og vi føler at vi kan hjelpe til.

Bull sier at det har kommet inn mange søknader.

– Mye av det låter utrolig kult. Vi aksepterer at terskelen er lav på den lydtekniske biten på det som sendes inn. Så lenge vi hører at potensialet er bra så kan det kvalifisere til et stipend hvis man blir valgt ut. Jeg vil gjerne oppfordre alle studioer til å gjøre det samme. Hvis vi gjør det selv først så kan andre studioer gjøre lignende ting hvis man har mulighet.

PhatCat bevilger til sammen fire stipend fordelt på 12 måneder. Første søknadsfrist er 1. oktober. Deretter følger søknadsfrister 1. desember, 1. mars og 1. mai.

Kommentarer

Relatert innhold