logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Kygo og Kronprinsparet møter New Yorks musikkbransje

Av Kygo og Kronprinsparet møter New Yorks musikkbransje Publisert: 06. okt, 2015

Torsdag 8. oktober møter Kronprinsparet norsk og amerikansk musikkbransje for å støtte interessen norske aktører opplever i USA akkurat nå.

Møtet 8. oktober er en del av Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marits offisielle besøk til New York City, og vil finne sted i Generalkonsulens residens.

Music Norways direktør Kathrine Synnes Finnskog mener momentumet som norsk musikk har i USA er interessant i seg selv, men at dette må holdes varmt med ytterligere investering og støttespillere.

Spydspisser baner vei
– Vi har håndplukket en liten gruppe fra amerikansk musikkbransje av høy kvalitet som har jobbet med norske talenter. De har et enestående rykte og en genuin interesse for norsk musikk, sier Synnes Finnskog.

Blant deltagerne fra den amerikanske bransjen som skal delta er Daniel Glass, founder/president, Glassnote Entertainment Group, Steve Savoca, global label relations, Spotify, Ben Maddahi, Vice President of A&R for Artist Partners/Warner Music Group, og Myles Shear, manager Kygo.

Norske deltagere er Martin Schilde, CEO Toothfairy, Trond Tornes, Marketing Director, Phonofile Amanuel Kidane, manager Nico & Vinx/5 Star Entertainment, samt Kathrine Synnes Finnskog og Gisle Stokland fra Music Norway.

Aftenposten: Nå sikter norske musikere mot USA

Music Norway og utestasjonene har over lengre tid tilrettelagt for møteplasser mellom norsk og amerikansk musikkbransje.

– Langsiktig nettverksbygging mellom Norge og USA har gitt resultater. Det er ingen tvil om at Kygo, Nico & Vinz, Cashmere Cat og låtskrivere som Ina Wroldsen, Lido, Andre Lindahl og Axident baner vei og gjør USA oppmerksom på antall talenter som kommer fra et lite land som Norge, sier Finnskog.

Amerikanske selskaper leter nå etter norske talenter og norske samarbeidspartnere. I løpet av de to siste årene har flere norske artister signert store kontrakter i USA. Kygo, Jenny Hval, Susanne Sundfør, Lido, Aurora, Coucheron, Cashmere Cat, Nico & Vinz, Matoma, Highasakite og Wardruna er bare noen av de som opplever etterspørsel, medieinteresse og økte inntekter i det amerikanske markedet.

Kygo rykker inn i USA
DJ-stjerneskuddet Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo, har for alvor opplevd interesse fra det amerikanske markedet dette året. I september meldte VG og NRK at Kygos singel Firestone gikk inn på USAs offisielle salgsliste, Billboard Hot 100.

VG: Så stor er Kygo i utlandet

– Det er mange store, internasjonale popstjerner som ikke klarer å komme inn på Billboard Hot 100, så dette er en bragd for Kygo og stor stas for musikk-Norge, sier prosjektleder i Music Norway, Gisle Stokland.

Firestone lå inne i en uke og har fått 277 millioner avspillinger på Spotify, mens låten Stole the Show har fått 242 millioner avspillinger. Sannsynligvis kommer mellom 50-75 millioner avspillinger av låtene fra USA. Inkludert remixer og egne låter har Kygo 700 millioner avspillinger på Spotify.

Tidligere i sommer ble det klart at Kygo skal være strømmetjenesten Apple Music sitt ansikt utad.

Samtidig ble det kjent at Kygo har remikset Take On Me av A-ha for tjenesten. I oktober er det 30 år siden originalversjonen gikk helt til topps på Billboard Hot 100.

Økning i antall konserter
Music Norways konsertstatistikk viser at USA hadde den største økningen i antall konserter med norske artister i fjor.

– Fra 2013 til 2014 var et en økning på 48% i antall konserter i USA som har fått tilskudd fra Music Norway

– I 2014 ble det totalt gitt tilskudd til 469 konserter med norske band og utøvere i USA

– 65% av de støttede konsertene i USA var innen pop/rock/metal/electronica/EDM-feltet, fulgt av jazz med 21%, deretter kunstmusikk med 10% og folkemusikk med 2,5%.

(Kilde: Det norsk generalkonsulatet i New York, Music Norways reisetilskuddsordning/stikk.no)

Kommentarer

Relatert innhold