logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Ja Ja Ja ser mot nye byer

Av Ja Ja Ja ser mot nye byer Publisert: 15. okt, 2015

Jonas Vebner, Music Norway (Foto: Carl Kristian Johansen/Music Norway)

Etablert i London, Berlin og Hamburg, flere byer vurderes.

Ballade.no har laget en større sak på showcasekonseptet Ja Ja Ja, som Music Norway produserer i samarbeid med de andre nordiske eksportkontorene gjennom NOMEX.

Fra sitt nyetablert kontorfellesskap kalt «Dugnad» i Grimmstraße 23, som Music Norway deler med kommersielle tyske leietakere fra musikk- og mediebransje, forteller Jonas Vebner, prosjektleder i Music Norway, at Ja Ja Ja-konseptet møter interesse fra aktører i andre byer enn de man allerede er etablert i.

– Vi opplever at veldig mange vil jobbe med oss. En aktør i Paris har nå vist interesse for konseptet, og snart reiser vi til USA for å møte noen spennende partnere der, forteller Vebner til Ballade.

– Vi kunne gjort dette til en kommers arena ved å booke større band, men mandatet er å showcase nye artister, sier han.

Les også: Ja Ja Ja – etablert i London, utsolgt i Berlin

Ballade skriver videre at i dag dekkes kostnadene til driften av arrangementene av de nordiske eksportkontorene. Men Ja Ja Ja har også billettinntekter, selv om de er små. Billettene selges for 5-7 Euro, og gjør terskelen lav for at publikum skal komme og sjekke ut nye nordiske band.

Konkrete resultater
I spørreundersøkelsen som sendes bransjeapparatet som har artister på Ja Ja Ja Tyskland har pre-event marketing og PR fra Ja Ja Ja-teamet fått toppscore. Etter én måned melder over 50 % av de deltagende artistene om konkrete bransjeresultater som følge av showcasen og samarbeidspartnere som skal følges opp. Tallet blir enda høyere når Music Norway følger opp seks måneder senere, skriver Ballade.

Ballade har også snakket med Frithjof Hungnes i Propeller Recordings som har hatt fem artister med Ja Ja Ja-showcaser bak seg i London og Berlin. Dette er Katzenjammer, Highasakite, Team Me, The Fjords og Apothek.

– Ja Ja Ja er et fantastisk konsept og en uvurderlig plattform for nordiske musikkeksportører. Konseptet er nå veldig godt innarbeidet i bransjen, og det er veldig mange viktige bransjeaktører som dukker trofast opp hver gang. Det er gull verd for en relativt ukjent artist å kunne spasere rett inn i denne settingen, og gjøre en av sine første show-caser i London, Berlin eller Hamburg med organiserte og proffe rammer foran et interessert og entusiastisk publikum med en veldig høy andel bransjeaktører, mener Hungnes.

Hungnes er veldig fornøyd med at Ja Ja Ja har blitt så omfattende og godt etablert som det er i dag.

– Men skulle de først ekspandere ville jeg sagt til Paris og New York. Begge representerer store musikkmarkeder som er, eller burde være, viktige for norske musikkeksportører, sier Hungnes til Ballade.

Les hele saken på Ballade.no: Ja Ja Ja ekspanderer

Adresseavisen i Trondheim hadde også en lengre reportasje fra Ja Ja Ja-showcasen i Berlin, der Astrid S spilte nylig.

– Det er viktig å hilse på dem jeg skal jobbe med. Jeg har allerede gjort en runde i London. Men nå er det bra å få komme hit å vise dem jeg skal jobbe med i Tyskland hva jeg er god for og spille musikken min for dem. Vi legger grunnlaget for fremtidig samarbeid, og vi vil skape et team, forteller 18-åringen fra Berkåk som minglet med Universal Music-sjefer og representanter fra publishing-selskapet Sony ATV etter konserten i Berlin torsdag kveld.

Artikkelen i Adresseavisen ligger i bak en betalingsmur, her: Teambuilding i Tyskland.

Kommentarer

Relatert innhold