logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

1B1 i New York

Av 1B1 i New York Publisert: 09. nov, 2015

1B1 i New York (Foto: 1B1/Peter Adamik)

Det unge, progressive strykeensemblet 1B1 gjør sin debut på arenaen National Sawdust i Brooklyn i november. Gjestespillet omfatter konserter, innspillinger og en mottakelse der kulturminister Thorhild Widvey vil delta.

1B1 ble grunnlagt i 2008 av den visjonære fiolinisten og pedagogen Jan Bjøranger. Orkesteret er satt sammen av profesjonelle musikere og musikkstudenter fra Sørvest-Norge.

1B1 reiser nå til New York for å samarbeide med det berømte Choir of Trinity Wall Street, komponistene Glenn Kotche, Gity Razaz, Andy Akiho og Paola Prestini, samt perkusjonisten Ian Rosenbaum. Ensemblet skal også ledsage en visning av filmen The Great Beauty med levende musikk.

Katalysator for samarbeid
I 2016 reiser 1B1 tilbake til New York for et to-ukers opphold ved National Sawdust, og for å spille på Celebrate Brooklyn Festival, hvor ensemblet skal urfremføre Paola Prestinis Hubble Cantata og et bestillingsverk av Terry Riley.

– Hva er de kunstneriske planene for oppholdet i New York nå og for oppholdet på National Sawdust i mai?

– De har et ønske om å presentere oss slik vi fremstår nå. Dermed ble det naturlig å ta utgangspunkt i Grieg-plata som vi fikk Spellemannsprisen for i januar i år. Samtidig håper vi på at det kommer en del nye prosjekter ut av mai-oppholdet. Og så håper vi på at vi kan lage noen møteplasser mellom norske og amerikanske musikere og artister. Vi håper at vi kan fungere som en slags katalysator for samarbeid. Samtidig har vi en underliggende lengsel etter å bli et enda friere og mer impulsivt ensemble, og jeg ser for meg at dette prosjektet kan bli et slags verktøy for det, sier Jan Bjøranger.

Nettverksbygging
National Sawdust er en ny og artist-ledet arena i Brooklyn, New York. En arena for utforskning og oppdagelse, og et sted hvor nye og etablerte artister kan dele musikken sin med publikum.

– Hvordan har dere jobbet for å opparbeide et internasjonalt nettverk i USA og Europa?

– Nettverket i Europa er et resultat av mange år med festivalspillinger og konserter rundt omkring. Det som har gått fort er linken inn til New York, hvor ting har skjedd litt mer tilfeldig. Den norske kunstneren Per Front har satt oss i kontakt med sin gallerist, Valerie Dillon. Hun er en sentral figur både på kunst- og musikkscenen i New York, og har satt oss videre i kontakt med Paola Prestini på National Sawdust. Prestini har åpnet sitt store nettverk for oss, noe som har vært veldig verdifullt for oss. Vi kan fungere som hubber for hverandre, i og med at jeg har et stort europeisk nettverk og hun har et stort amerikansk nettverk. Flere av prosjektene vi gjør nå ønsker vi jo å ta tilbake til Norge og Europa, sier Bjøranger.

Puslespillet
I 2016 reiser 1B1 tilbake til New York for et to-ukers opphold ved National Sawdust.

– Hvordan har 1B1 finansiert opp oppholdet i New York nå i november, samt oppholdet på National Sawdust mai 2016?

– Det er litt forskjellige biter i det puslespillet. Vi har fått reisestøtte fra Music Norway på turen nå i høst. Det har vært veldig viktig for oss. I tillegg bygger vi nå opp et non-profit aksjeselskap i New York, som vil jobbe med private samarbeidspartnere der borte, sier Bjøranger.

Avghengig av private støttespillere
I april ble 1B1 valgt som den første satsingen til nystartede Talent Norge AS, som i samarbeid med Kavlifondet, Sparebankstiftelsen SR-Bank og Cultiva ga ensemblet 3 millioner kroner for 2015, med intensjon om samme bidrag i 2016 og 2017.

– Hvilken rolle spiller private midler i økonomien rundt 1B1?

– Til nå har det vært veldig viktig. Vi har vært helt avhengige av private støttespillere, enten det er i form av enkeltpersoner, eller i form av bedrifter som har vært villige til å støtte oss med sponsormidler. Og det er nok noe vi kommer til å måtte leve med lenge. Etterhvert er ambisjonen å ha en ganske stor andel egeninntjening. Det hadde ikke vært noe 1B1 uten private midler, sier Bjøranger.

Vil holde seg i forkant
1B1 har et produksjons-crew på to personer som sitter back office i Berlin. I tillegg har orkesteret to produksjonsledere på National Sawdust, og Erling Johansen, som egen produserent

– I det daglige er vi veldig underbemannet på produksjon, så det er fint nå å få jobbe med et større crew. Plateselskapet vårt Simax Classics har også vært veldig hjelpsomme hele veien.

– Hva er det lange perspektivet for 1B1?

– Jeg drømmer om at 1B1 skal være en fri, bærekraftig og sterk faktor i norsk musikkliv med base på vestlandet og med veldig mange følere ut i verden, som gjør at man både kan trekke ting hjem og holde seg i forkant gjennom egne visjoner. Vi opplever jo at vi nå får mye oppmerksomhet rundt de tingene vi gjør, som for eksempel at vi våger å lage musikalske konstellasjoner på tvers av alder og kultur.

– Jeg er veldig tiltrukket av den friheten som andre musikksjangere lever med hele tide. At musikken kanskje kommer mer direkte fra musikerne, enn det som er vanlig for det tradisjonelle, klassiske ensemblet. Jeg føler at det er ganske mye uforløst potensiale i musikken, kanskje både på grunn av selve fremføringsformen og hvordan man øver inn stoffet. Vi håper at den friheten vi representerer, og som vi ønsker oss enda mer av, skal kunne sette vårt preg på musikklivet både her hjemme og der ute, sier Bjøranger.

Kommentarer

Relatert innhold