logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Vil beholde flere kontrakter på norske hender

Av Vil beholde flere kontrakter på norske hender Publisert: 20. nov, 2015

Simon Füllemann (foto: Privat)

Lanserer nytt selskap som skal bidra til at norske eksportører slipper å flagge ut virksomheten.

Denne uken lanserte partnerne Simon Füllemann og Luis Alvarenga det nye selskapet AISA, kort for All Independent Service Alliance. Forretningsideen er annerledes enn et tradisjonelt musikkselskap, i den forstand at selskapet ikke fokuserer på å tilegne seg rettigheter. I stedet tilbyr AISA en stor meny av tjenester som man kan plukke fra ut ifra behov.

Har man for eksempel behov for digital eller fysisk distribusjon, label management eller nettbutikk i et spesifikt marked, kan man hyre disse tjenestene direkte i en valgfri periode uten å måtte selge eller lisensiere ut rettigheter.

– Det som ofte mangler når man skal selge eller bygge en merkevare i utlandet, er tilgang og kunnskap. Derfor er det gjerne vanlig å lisensiere ut produktet og la et utenlandsk selskap bygge dine immaterielle rettigheter. I verste fall gir man bort master-rettighetene. På denne måten går man i det lange løp man glipp av både kunnskap og inntekter. Gjennom ASIA får man en norsk partner som kan tilby de samme tjenestene uten at man må signere bort rettigheter, forklarer Simon Füllemann.

Selskapet, som spesialiserer seg innen rock, metal og indie, har så langt skaffet seg kunder som Karisma & Dark Essence Records (Taake, Alfahanne, Helheim, m.fl.), Despotz Records, Wardruna og Cult of Luna. Füllemann har tidligere erfaring fra selskaper som All Access Agency, Indie Distribution og Metal Blade Records, mens partner Alvarenga, som er lokalisert i USA, blant annet har erfaring fra Spinefarm Records, Indie Recordings og RED Distribution.

Ny eksportmodell
Ifølge Füllemann er dette en ny forretningsmodell innen musikkeksport.

– For Nord-Amerika er vi unike med disse tjenestene. På verdensbasis finnes det selskaper med lignende tilnærminger, men ingen av dem kan tilby samme variasjon av tjenester.

– Som nytt selskap, hva er kapasiteten deres med tanke på større artister og selskaper som allerede har et solid navn og omfattende virksomhet?

– Større aktører er en av våre hovedmålgrupper, i og med at disse ofte ønsker mer selvstendighet og kontroll over egne rettigheter. Gjennom AISA får man full gjennomsiktighet rundt salg av både innspilt musikk og merch, i tillegg til statistikker og oversikter over nøyaktig hvor kundene befinner seg.

I første rekke er Nord-Amerika og Europa hovedfokuset til det nye selskapet, men Füllemann ønsker å utvide rekkevidden i fremtiden.

– Verden er en stor plass, og vi ønsker etter hvert å tilby tjenester til markeder hvor D2C (direct-to-consumer) er den eneste muligheten til å selge et produkt, avslutter Füllemann.

Kommentarer

Relatert innhold