logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bakkekontakt i USA

Av Bakkekontakt i USA Publisert: 18. des, 2015

Karen Nordbakk i Mandelbaum Music Management (Foto: privat)

Det ble gitt tre tilslag i Bakkekontakt-programmet denne uken.

Tidligere i år ble Music Norways Relokaliseringsprogram re-lansert som Bakkekontak. Programmet gir norske eksportører en mulighet til å jobbe i utlandet i en periode på én til tre måneder. Man kan selv sette opp hospitering hos en internasjonal partnerbedrift hvor som helst i verden, eller man sitte på Music Norways utekontorer i London eller Berlin.

Les også: Bransje med Bakkekontakt

Karen Norbakk i Mandelbaum Music Management fikk nylig tilslag på opphold i USA i mars 2016. Der hun skal pleie eksisterende kontakter, og jobbe aktivt mot å utvide sitt personlige nettverk.

– Målet med Bakkekontakt for meg i USA vil være å fremme vår nyeste signering Hasta gjennom å utvide vår evne til å drive eksport mot det amerikanske markedet for ham. Etter at vi signerte med Windish Agency vil det være viktig for meg å være tilstede for å gå i gang med en strategisk planleggingsprosess for å legge grunnlag for ham. Jeg har også som mål å utvide det amerikanske pressenettverket vårt, da jeg allerede gjør mye av promo-arbeidet inhouse, og ser at personlige kontakter gir størst påvirkningskraft. Vi har allerede et stort amerikansk nettverk med artistene Cashmere Cat, Lindstrøm og Bearson, som vil være naturlig at jeg også bruker tid på, sier Norbakk.

Les mer om kriteriene i Bakkekontakt-programmet.

Norbakk skal også møte A&Rs, managere, presse og plateselskaper som hun allerede har kontakt med eller som hun har fått anbefalt, og fokusere på å utvikle Mandelbaums nettverk innenfor den nye generasjonen av amerikansk musikkbransje.

– Dette vil gi oss samarbeidsmuligheter og være med på å legge grunnlaget for mitt eksportarbeid med artisten Hasta, sier Norbakk.

– Jeg er opptatt av å skape organiske nettverk der personlig kontakt fungerer som vårt største konkurransefortrinn. Jeg ser daglig at de tradisjonelle «gatekeeperne» i stor grad har endret seg fra plateselskapene til bloggerne, og dette er en utvikling vi jobber mye med å følge med på, og utnytte, sier hun.

Øvrige tilslag i Bakkekontakt-programmet gikk til Berent Philip Moe i BMP Productions og John Erik Kaada.

Kommentarer

Relatert innhold