logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hvordan lage soundtrack til Quentin Tarantino?

Av Hvordan lage soundtrack til Quentin Tarantino? Publisert: 08. jan, 2016

Mary Ramos (Foto: narip.com)

Mary Ramos, Music Norway- og by:Larm-gjest, i D2 om arbeidet med å sette musikk til film.

Music Norway inviterte Quentin Tarantinos music supervisor Mary Ramos til by:Larm 2015.

På by:Larm satt Ramos i panel sammen med Jonas Holst, Universal Music Publishing Scandinavia, Holly Adams, Music Supervisor TV & film, og Stephen Campbell, Young Turks.

I forbindelse med premieren på Tarantinos siste film The Hateful Eight denne helgen har D2 intervjuet Ramos om hvordan hun jobber med å sette sammen soundtrackene til Tarantinos filmer.

Artikkelen finnes på papir i D2 i dag og bak betallingsmur.

Ramos har jobbet for at musikken ble slik Tarantino så for seg da han skrev manuset til The Hateful Eight. I D2-intervjuet forteller Ramos blant annet at music supervisors alltid er på utkikk etter smarte coverversjoner.

– Det er som åte for oss, deretter kan du hale oss inn slik at vi kan høre annet av arbeidet deres.

Les også: Klar for å bli synkronisert?

Ramos forteller videre om hvordan Tomoyasu Hoteis låt «Battle Without Honor or Humanity» fikk sitt gjennombrudd og har blitt brukt om igjen og om igjen i andre sammenhenger, og ble en signaturlåt Hotei, etter at Tarantino brukte den i Kill Bill, vol. 1.

I D2 heter det videre at oppdraget til en music supervisor varierer ut fra regissørens behov, men enkelt forklart hjelper de filmskaperen med de musikalske bidragene de trenger, ønsker seg eller drømmer om for å fortelle sin historie. Music supervisors kan finne komponister, artister eller låter, men i Quentin Tarantinos tilfelle handler mye av jobben om å skaffe rettighetene til låtene regissørene allerede har bestemt seg for.

Mary Ramos har denne websiden.

I Hateful Eights tilfelle har Ennio Morricone komponert filmmusikken, noe som bryter med Tarantinos vanlige måte å legge musikk til filmene sine på.

– Quentin er er en «deep cuts»mann, han går aldri for de kjente låtene. Jeg har brukt oversettere fra alle verdenshjørner for å spore opp rettighetshavere, men det er det som er moro, sammen med forståelsen av at alt Quentin gjør blir en del av filmhistorien, sier Ramos til D2, som finnes der aviser selges i dag, fredag 8. januar.

The Hateful Eight har premiere fredag 8. januar. Les mer på filmweb.

Kommentarer

Relatert innhold