logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bergen i eksportmodus

Av Bergen i eksportmodus Publisert: 22. jan, 2016

Bergen Filharmonske Orkester (Foto: Oddleiv Apneseth)

Bergenske kulturinstitusjoner er i vinden ute, skriver Bergens Tidende.

Bergens Tidende (BT) har i dag en sak om musikk- og kultureksport. I artikkelen står det at i 2015 var Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) på tre turneer i utlandet, og at i 2016 eksporterer Bergen Nasjonale Opera (BNO) forestillinger til Kina, Bahrain og Nord-Irland.

Artikkelen ligger her: Hjemmelaget kultur på tur (bak betalingsmur)

BFO hadde konserter i Tyskland, Nederland, England, Irland og Sverige, og det var totalt over 8000 publikummere på disse konsertene.

Nettverk
BNO eksporterte forestillingen «Fidelio» til Litauen. Denne produksjonen er nå en del av repertoaret til operahuset i Vilnius.

Operasjef Mary Miller sier til BT at gode kontakter er årsaken til at BNO får til eksport og internasjonale samproduksjoner.

– Kontaktnett og samarbeid med folk du deler verdier med betyr mye. Når vi skaper noe her som vises i andre land, blir vi en ambassadør for Norge, sier Miller til BT, og forteller at BNO har nye samarbeid på gang med Opera National de Lyon, Opera Australia og Madrid-operaen Teatro Real.

Digital promotering
Bergen Filharmoniske Orkesters konserter strømmes og i 2015 hadde de 30.000 digitale besøk. 15 % av disse kom fra utlandet. Kombinert med turneer og cd-er gjør dette orkesteret gjeldende internasjonalt.

– Virksomheten vi bedriver gjennom disse tre kanalene bidrar ikke bare til å bygge merkevaren BFO, men også Bergen som kulturby. Og det styrker norsk musikklivs internasjonale omdømme. Vi merker dessuten at utenlandsoppdrag skaper økt interesse hos hjemmepublikummet, som fortsatt er viktigst, sier BFO-direktør Bernt Bauge.

Samarbeid og nettverk
– Musikkeksporten har økt jevnt innen alle sjangre, og generelt har det vært en formidabel økning i norsk kultureksport, sier direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway til BT.

– Til slike institusjoner kan vi hjelpe med å utvikle samarbeid og bidra til at de møter relevant nettverk når de er i utlandet. Vi tilrettelegger også for besøksprogram på festivaler som Festspillene og Borealis, sier Synnes Finnskog.

Les den fulle artikkelen på denne lenken (betalingsmur)

 

Kommentarer

Relatert innhold