logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Presenterer TV-analyse for musikkbransjen

Av Presenterer TV-analyse for musikkbransjen Publisert: 29. jan, 2016

Dagens Næringsliv har en sak om hvordan TV-bransjen jobber for å forutse seertall. Metodene presenteres for musikkbransjen på Musikkindustriens Dag.

Til Musikkindustriens Dag 2016 kommer Trond Kvernstrøm, programdirektør i TV2, og Jonatan Asplin i ID Management, for å snakke om analyseverktøy som forutser seertall.

Dagens Næringsliv (DN) har i dag laget en sak som handler om hvordan man ved hjelp av å analysere store datamengder i bedre grad kan forutse hvordan reelle seertall beveger seg.

Les saken her: Tilbyr oppskrift på hitlåt (bak betalingsmur)

– I TV-bransjen har vi alltid basert oss på 95 prosent gut-feeling og fem prosent fakta og innsikt. Nå er målet å nærme oss 50-50, sier Kvernstrøm til DN.

ID Management er et selskap som startet med å behandle «big data» for bank og forsikring, der også tolking av tekst er en viktig del. Selskapet samarbeider nå med TV2. DN skriver at TV-kanalen dermed kan få presis informasjon på mange nivåer om hva publikum liker og misliker og kan justere både produksjon andre forhold til dette.

Verktøyet som ID Management har utviklet og som TV 2 bruker, presenteres på Musikkindustriens Dag fredag.

– Vår bransje har gjennomlevd en digital revolusjon. Vi sitter på enormt mye data. Men hva skal vi bruke det til? Jeg tror ikke bare plateselskaper, men også management og arrangører vil finne dette relevant, sier Music Norways direktør, Kathrine Synnes Finnskog, til DN.

GramArt sørger for Musikkindustriens Dag strømmes live via feat.fm.

Saken finnes i papirutgaven av Dagens Næringsliv fredag, eller på nett, bak betalingsmur, her.

Kommentarer

Relatert innhold