logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Delta på Trade Mission eller Song Camp i Japan

Publisert: 28. apr, 2016

Fra Trade Mission-delen under Hokuo Music Fest (Foto: Petri Artturi Asikainen)

Delta på Trade Mission eller Song Camp under Hokuo Music Fest fra 16. til 19. november. Søknadsfrist 27. mai.

Hokuo Music Fest er en nordisk Trade Mission til Tokyo. Arrangementet består av seminarer, nettverksarrangementer, B2B-møter samt showcase-konseptene Hokuo Music Night og ‘Loud & Metal Mania’. Det arrangeres parallelt en Song Camp der nordiske låtskrivere får sjansen til å lage musikk med japanske låtskrivere representert av et utvalg japanske forleggere.

Les også: Viktig døråpner til Japan

Det japanske musikkmarkedet er det nest største i verden og salget av musikk på fysiske formater utgjør fremdeles 90% av salget. Det lokale vertskapet er konsertpromotør Creativeman, som står bak noen av de største festivalene i Japan som Loud Park og Summer Sonic og booker mange internasjonale artister til landet.

Trade Mission
Hokuo arrangeres av NOMEX (en felles plattform for nordiske musikkeksportkontorene) som i samarbeid med Creativeman lager en årlig nordisk showcase i Tokyo. I forbindelse med Hokuo-showcasen, inviterer Music Norway og NOMEX til en nordisk Trade Mission.

Deltakelse i trade-programmet er en unik sjanse til å møte og knytte kontakt med aktører i den japanske musikkbransjen. Deltagelse forutsetter at du er en profesjonell aktør i norsk musikkbransje som ønsker å jobbe aktivt med å eksportere norsk repertoar til det japanske markedet.

Norske eksportrettede selskaper med mål om å eksportere til Japan kan nå søke Music Norway om deltakelse og et reisetilskudd på 8000NOK. Det er begrenset med plasser. Kun én person per selskap.

Hva tilbys gjennom trade mission programmet?

Torsdag 17. novemer: Trade Mission
I hjertet av Shibuya-distriktet, et sentralt område i den japanske musikkindustrien, vil det foregå en 4 timers trade day. Profesjonelle aktører fra japanske labels, distributører, forlag og media vil bli invitert til å delta, noe som har fungert svært bra i de foregående årene.

Dette er en møteplass og nettverksarena der japansk og nordisk bransje møtes og etablerer samarbeid. Alle nordiske representanter får tilgang på en egen stand på messedelen hvor de promoterer sitt selskap og produkt. Det vil være en tolk til stede som kan hjelpe ved behov. En lokal aktør vil også være til stede og bistå med introduksjoner. I tillegg til å delta på messen og showcasene, oppfordrer Music Norway til å avtale eksterne møter med japansk bransje, nye eller eksisterende kontakter.

Tidligere har blant annet disse japanske aktørene deltatt; Universal Music, Warner Music, Avex Music Creative, Disk Union, Fujipasific, JVC, Creativeman, Tower Records og Yamaha Music Publishing.

Fredag 18. november: Seminar og foredrag om det japanske markedet, samt presentasjoner fra viktige selskaper. Tidligere foredrag har blant annet omhandlet det digitale markedet, sync i Japan, publishing og hvordan markedet fungerer for internasjonale artister på japanske indie- og major-selskaper.

Mer informasjon om Hokuo Music Fest finner du HER: http://nordicmusicexport.com/hokuomusicfest/

Slik søker du:
Utvalget som skal vurdere søknadene vil legge vekt på søkere som allerede har forbindelser i Japan, og som sitter på en katalog som er relevant i dette markedet. Vi vil vite hvorfor du ønsker å delta, dine konkrete målsettinger med deltagelse, dine tidligere erfaringer i det japanske musikkmarkedet i tillegg til hvem du representerer på hvilken måte (label, manager, publisher osv.)

En kortfattet søknad sendes til: helene@musicnorway.no INNEN 27. MAI

Song Camp
Parallelt med Hokuo Music Fest arrangerer NOMEX og Music Norway en nordisk song camp. Trackmakers og toplinere fra hele Norden møter japanske låtskrivere og skriver sammen i Sony Music sitt studio i Tokyo. Sony Music vil stå for utvelgelsen av deltagere, og kriteriene er kjennskap til låtstruktur og popkultur i Japan, samt noe track record fra andre samarbeid i Asia. Det vil være tre dager med låtskriving, før det hele rundes av med en lyttesession.

Flere norske låtskrivere har tidligere markert seg i det japanske markedet, blant annet Mats Lie Skåre som har hatt flere hits på topplistene i Japan. Det Japanske markedet er med andre ord et spennende marked for norske låtskrivere å engasjere seg i.

Send søknad til helene@musicnorway.no INNEN 27. Mai  og fortell litt om hvorfor du tror dette kan være en bra mulighet for deg og litt om hva du har oppnådd som låtskriver internasjonalt. Det er også her begrenset med plasser.

Kommentarer

Relatert innhold