logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Eksportprisen: – Enorme bidrag til «Vikings»

Av Eksportprisen: – Enorme bidrag til «Vikings» Publisert: 09. mai, 2016

Einar Selvik (Foto: Sebastian Ludviksen)

Einar Selvik er nominert til Music Norway og Spellemanns Eksportpris for å ha synligjort norsk kulturarv for en hel verden.

Einar Selvik, også kjent under artistnavnet Kvitrafn, har siden tidlig på 2000-tallet vært en markant skikkelse både innen den norske metal-scenen og for sin særegne vri på norrøn musikk. Noen kjenner ham best som trommeslager i black metal-bandet Gorgoroth, hvor han blant annet ble portrettert av dokumentarfotograf Peter Beste i det som har blitt et ikonisk bilde fra et smau i Bergen. Dystert sminket stirrer han olmt i kamera mens et par eldre damer spaserer forbi.

Her er de nominerte til Eksportprisen 2015

Men i bunn og grunn har hjertet hans ligget et annet sted enn i svartmetallen. Interessen for det norrøne universet var der allerede som barn, og det er nettopp dette som har preget hans liv og karriere siden han stiftet bandet Wardruna i 2003. Prosjektet er inspirert av runer og norrøn kultur, og Selvik benytter urnordiske instrumenter som tagelharpe, kraviklyre, bukkehorn og beinfløyte for å skape den riktige stemningen. Selvik søker ikke gjenskapning, men heller et ønske om å lage noe nytt basert på noe gammelt.

Wardrunas første album, Runaljod – Gap Var Ginnunga, dukket opp via Indie Recordings i 2009 til strålende anmeldelser. Det tok fire år før oppfølgeren Runaljod – Yggdrasil så dagens lys. I mellomtiden hadde Wardruna gjort seg bemerket som et enestående liveband, og trigget interessen til enkelte internasjonale tv-produsenter.

Setter standarden for andres arbeid
Er du blant dem som følger med på History Channels monumentale tv-serie «Vikings», kan du ikke unngå å ha hørt Selviks musikk. Den historiske dramaserien er inspirert av sagaen om vikingen Ragnar Loðbrók, en velkjent mytologisk norrøn skikkelse. Serien hadde premiere 3. mars 2013 og er i skrivende stund inne i sesong fire. Produsentene ønsket først å lisensiere noen spor fra Runaljod – Gap Var Ginnunga til første sesong av «Vikings». Men Selvik fikk raskt en mer omfattende rolle, både som medkomponist og med gjesteopptredener i selve serien.

Vikings-skaper Michael Hirst er ikke i tvil om påvirkningskraften Selviks musikk har hatt i serien.

– Det gleder meg stort at Einar Selvik har blitt nominert til Spellemann og Music Norways Eksportpris for 2015. Med tanke på hvorvidt nominasjonen reflekterer Einars arbeid på tv-dramaet «Vikings», vil jeg si at hans bidrag har vært enorme. Han tilfører så mye til serien, både musikalsk, tekstuelt og ikke minst i form av autensitet. Altså i den forstand at hans autentiske sanger, instrumenter og spillemåte setter standarden for alle andres arbeid, kommenterer Hirst, som også kjent for produksjonene «Elizabeth» og «The Tudors», i tillegg til å skrive og være ansvarlig for «Vikings».

– Jeg er svært stolt over at «Vikings» blir betraktet som et seriøst og grundig researchet drama om vikingtiden, som publikum i Skandinavia har omfavnet bredt. En av grunnene til det, tror jeg er soundtracket skapt av Einar og Wardruna, fortsetter Hirst.


Einar Selvik i en scene fra Vikings sesong fire (History Channel).

Våget å følge lidenskapen
Simon Füllemann, sveitser med bostedsadresse i Norge i lang tid, har samarbeidet med Einar Selvik i fem år. Først gjennom plateselskapet Indie Recordings, og nå som manager og rådgiver for deler av Selviks virksomhet.

– Jeg har fulgt arbeidet hans tett siden Gap Var Ginnunga ble sluppet i 2009. Det var noe helt magisk ved det albumet. Det ga meg en følelse av spenning, det var noe nytt, men jeg kunne likevel relatere til det siden vi har ganske lik bakgrunn. Vi er begge opptatte av å skape våre egne verdener, og med tanke på at jeg er har bodd langt borte fra hjemlandet mitt, ga musikken meg styrke og satte i gang tanker om egne røtter og kreativitet.

Det som gjør Selvik spesiell, mener Füllemann, er at han er svært tro mot seg selv og sine egne ideer.

– Han er alltid rolig, tålmodig og tydelig, og har en klar visjon. Han respekterer røtter og arv, og er veldig åpen for å diskutere styrker og svakheter. Einar våget å følge sin lidenskap og våget å tro på seg selv. Det beundrer jeg stort, og jeg har lært masse av ham.

Rører ved dype strenger
Folkemusiker Eilif Gundersen er en viktig tradisjonsbærer av de eldste blåseinstrumentene vi har i Norge, som lur og bukkehorn. Han ble involvert i Wardruna i forbindelse med et bestillingsverk til den sveitsiske versjonen av Inferno Metal Festival i Lousanne i 2013. Han kjente ikke til Wardruna fra før, men etter å ha hørt på musikken i ti minutter visste han at dette var noe han ville være med på.

– Jeg hadde hatt en drøm om å skape et stort lydbilde der de alderdommelige instrumentene fikk stå i sentrum. Og så hadde Wardruna allerede gjort det, forteller Gundersen.

Fra 2014 ble han fast bidragsyter i live-bandet, samt på innspillingen av bestillingsverket Skuggsjá, som Selvik komponerte sammen med Enslaveds Ivar Bjørnson til Eidsivablot-festivalen i forbindelse med grunnlovsfeiringen samme år.

– Einar har hodet fullt av musikalske ideer som han målrettet setter ut i livet. Han er selvlært på de gamle instrumentene og svært opptatt av å skape musikk på instrumentenes egne premisser. Sånn sett er han en spelemann i god tradisjon. Musikken er både ny og gammel – og føles ekte. Den rører ved strenger som ligger dypt i oss. Dermed får Einars musikk et nedslagsfelt langt ut over Norge og Skandinavias grenser, sier han.

Sjef for Indie Recordings, Wardrunas plateselskap, Erlend Gjerde har jobbet med Selvik i lang tid, både gjennom plateselskapet, men også som musiker i Wardruna. Han visste at han var vitne til noe unikt i 2008.

–  Da vi først ble presentert musikken skjønte vi ikke helt hva vi hørte. Det var ulikt alt vi hadde jobbet med tidligere, men først og fremst var det unikt, rørende og ekstremt bra. Dette kombinert med Einars sterke konseptuelle tilnærming til musikken og dens historie gjorde Wardruna til et band vi umiddelbart falt for, sier han, og legger til at det er svært gledelig at Selvik får den oppmerksomheten og anerkjennelsen han fortjener.

Stor overraskelse
For tiden er hovedpersonen selv i full gang med planleggingen av Runaljod-konseptets tredje installasjon, som vil få navnet Ragnarok. Albumet vil etter planen slippes høsten 2016. Nominasjonen til Eksportprisen kom brått på, forteller Selvik.

– Nominasjonen kom som en stor og gledelig overraskelse! Det er utrolig gøy at trøkket som merkes i det store utland også blir lagt merke til her hjemme. Det gir en stor motivasjon til å fortsette å jobbe hardt og målrettet med musikken.


Teaser for det kommende Wardruna-albumet Runaljod – Ragnarok.


De øvrige nominerte til Music Norway og Spellemanns eksportpris er Vilde Frang, Kygo, Madcon og Ina Wroldsen. Vinneren av Eksportprisen 2015 blir offentliggjort i slutten av mai. Prisen deles ut i juni og består av en Spellemann-statuett og et stipend på 100.000 kroner fra Kulturdepartementet. Prisvinneren skal gi stipendet, kalt «Det var her det begynte», videre til den eller de som la forutsetningene, bidro til å skape muligheter, og motiverte prisvinneren til sin musikalske utvikling.

Kommentarer

Relatert innhold