logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Phonofile åpner kontor i USA

Av Phonofile åpner kontor i USA Publisert: 16. jun, 2016

Greg Vegas blir label-manager i New York City.

Phonofile AS har kontorer i Norge, Sverige og Danmark og åpnet kontor i London høsten 2015. Nå har Phonofile ansatt Greg Vegas på et nyåpnet kontor i New York City. Dette ble offentlig på en mottagelse i generalkonsulens residens i New York under A2IM Indie Week.

Vegas skal hjelpe Phonofiles labler å planlegge tilnærmingen til USA og selge Phonofiles katalog i det amerikanske markedet. Vegas har bakgrunn i plateselskap og distribusjon, og har bidratt med med å hente nordiske artister til USA. Vegas kommer til Phonofile fra jobben som A&R for PIAS i New York, men har hatt sitt eget plateselskap Declared Goods på Phonofiles distribusjon gjennom flere år.

– Som selskap må vi følge artistene og lablene ut i et stort marked. Det handler også om å skape en norsk vei til USA heller enn å selge ut rettigheter som er på norske hender. For at bransjen vår skal kunne vokse både i forhold til økonomi og kompetanse er det viktig å beholde rettighetene på norske hender, og vi ønsker å bidra og tilrettelegge for en slik utvikling, sier Phonofiles direktør Erik Brataas.

– Strømmen i musikkbransjen har alltid gått fra det anglo-amerikanske markedet til det nordiske. Det er bra for oss å finne en vei tilbake i motsatt retning. Her kommer Greg inn, han god til å forstå hva som skal til. Nettverk er ikke problemet, men tilstedeværelse er en utfordring og det løser vi med Greg, sier Trond Tornes, marketing manager i Phonofile.

Fornuftig første skritt til USA
Med kontor i New York vil Phonofile etablere en terskel for å hva slags ressurser man trenger for å være til stede i USA over tid.

– Phonofile har allerede artister som gjør det bra i USA, sier Vegas.

– Vi setter opp det neste steget. USA er et veldig komplekst marked og vi kan tilby de riktige verktøyene for å bli sett og hørt. Det amerikanske radiomarkedet er for eksempel et veldig forvirrende marked, og veldig annerledes enn i Europa. Vi kan finne riktig måte å bruke for eksempel radio på. Det handler om at man må skjønne hva som er et fornuftig første skritt og når man skal gå inn i markedet, sier Vegas.

Å investere i det amerikanske markedet er en stor kostnad.

– Det handler om å gjøre det på riktig tidspunkt i sammenheng med radio og tv-eksponering, og man må være smartere siden strømmeøkonomien ikke genererer like mye penger som platesalg gjorde før, sier Vegas.

Større profesjonalitet med tilstedeværelse
Vegas har jobbet med skandinaviske artister som Peter Bjorn and John, Loney, Dear og The Radio Dept. på management og labelsiden, og bidratt til avgjørelser på når og hvordan man skal gå inn i USA. I tillegg til PIAS har Vegas bakgrunn fra ADA distribution, Cooperative Music og plateselskapet Mom + Pop Music.

– Vi satt opp et kontor i London i fjor høst, og det har kommet mye aktivitet ut av det. Vi er stand til å pitche musikk ukentlig fordi vi har en lokal mann på bakken som skjønner markedet. Vi har gjennom kontoret i London en større profesjonalitet i tilnærmingen til markedet, sier Tornes.

– Vi har også nylig ansatt Johan Husby som music supervisor på Oslo-kontoret, og det blir spennende å se at hvordan alle disse menneskene og aktiviteten fungerer sammen. Vi mener at vi er på rett spor når det kommer til å få dypere innsikt i det britiske og amerikanske markedet, sier Brataas.

Kommentarer

Relatert innhold