logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norge preger unik samtidsarena

Av Pål Dimmen Publisert: 09. aug, 2016

Asamisimasa spiller for andre gang under Darmstadt sommerskole (Foto: Nicki Twang)

En rekke norske aktører er i sving på under den viktig samtidsarenaen Darmstadt sommerskole i Tyskland.

I løpet av to uker i sommer arrangeres Darmstadt sommerskole Internationale Ferienkurse Für Neue Musik i Tyskland. Sommerkursene i Darmstadt har siden 1946 stått sentralt i utviklingen av eksperimentell musikk. Kurset samler et hundretalls ledende komponister, utøvere, teoretikere og studenter fra hele verden til konserter, seminarer og workshops.

I år er en rekke norske samtidsaktører i sving frem til 14. august. Blant disse er Anne Hilde Neset, Artistic Director ved nyMusikk.

– Darmstadt Sommerskole er helt unik i verdenssammenheng. Samtidsmusikkens høyborg på mange måter. Skolen ble satt opp rett etter krigen i 1946 og har vært enormt betydningsfullt som møteplass og konsertarena og skole for komponister og utøvere. Darmstadt-skolen er synonym med navn som Stockhausen, Boulez, Nono og Kagel, og festivalen presenterer noen av de største navnene innen samtidsmusikk i dag. Theodor Adorno var i Darmstadt flere ganger og holdt viktige foredrag, forteller hun.

Selv deltok Neset på et panel med teoretikeren og sosiologen Georgina Born, komponisten Jennifer Walshe, Darmstadt direktør Thomas Schäfer og flere på invitasjon av komponisten Ashley Fure. Det er 70-års jubileum på Darmstadt i år og Fure har et prosjekt som handler om å grave frem tall rundt kjønnsfordeling gjennom festivalens historie. Hun inviterte til diskusjon rundt hennes funn.

– Denne debatten har foregått lenge i Norge med balansekunst osv. men jeg fikk inntrykk av at dette ble et historisk øyeblikk i Darmstadt da dette ikke har blitt trukket frem her enda, fortsetter Neset.

I tillegg ble hun invitert til å delta på Darmstadt som lærer i temaet å skrive om musikk.

– Jeg har en gruppe på 11 internasjonale studenter, veldig høy standard, de fleste fra universiteter som Yale og Columbia og Harvard. Jeg har undervist i hvordan man kan skeive om musikk, forskjellige tilnærminger, teknikker, hva som konstituerer en velskrevet anmeldelse, portrett og essay. Diskursen rundt denne musikken er, spesielt i Tyskland, veldig akademisk og selv-refererende og hovedpunktene vi har snakket om er hvordan men kan skrive med engasjement uten å kompromittere på kunnskap og dybde.

To urfremføringer
Samtidsensemblet Asamisimasa skal holde konsert for andre gang ved Darmstadt sommerskole. Anders Førisdal ved Asamisimasa mener, i likhet med Neset, at arenaen er et svært viktig samlingspunkt innen samtidsmusikken.

– Det er utrolig forskjellig bakgrunn på folk, og det et absolutt ikke noe dogmatisk sted. Folk drar hit for å høre masse forskjellig samtidsmusikk med bred representasjon, påpeker Førisdal.

Ensemblet skal fremføre en rekke verker av tyske Mathias Spahlinger, blant annet en urfremføring av verket «Faux Faux Faux Bourdon (2016)». I tillegg blir det urfremføring av engelske Bryn Harrisons verk «Things Have Never Been as Much Like They Are Now Ever Before (2016)». Konserten, som finner sted fredag 12. august, er støttet av Music Norways reisetilskuddsordning.

– Konserten er ikke vinn eller forsvinn for oss nå som vi er såpass etablerte, men sist vi spilte der i 2010 var det en svært viktig døråpner, sier Førisdal.

Blant andre aktører med norsk tilknytning under årets sommerskole finner vi komponist Lars Petter Hagen (kurs og fremføringer), Peter Meanwell fra Borealis (workshops), Heloisa Amaral fra Ultima Academy (kurs) og Håkon Stene (perkusjonskurs).

Prosjektleder for klassisk, samtid og elektronisk musikk hos Music Norway, Einar Idsøe Eidsvåg, mener det er gledelig at så mange norske aktører er representerte på Darmstadt.

– For to år siden satte vi oss som mål å satse på norsk klassisk- og samtidsmusikk i Tyskland, da det er et stort marked og en genuin interesse der. Vi har ikke hatt direkte kontakt med Darmstadt, men det gleder å se at interessen for god musikk og tankegods lever i beste velgående, kommenterer han.

Les mer om Darmstadt sommerskole her.

 

Kommentarer

Relatert innhold