logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Musikksalget opp 7,8% første halvår 2016

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 15. aug, 2016

Norskandelen fortsetter å øke.

I løpet av første halvår 2016 har det blitt solgt musikk i Norge for 333 millioner kroner, mot 309 mill. for samme periode i fjor, en oppgang på 7,8%.

Inntektene fra streaming utgjør nå hele 83% av inntektene fra innspilt musikk for første halvår 2016, mot 80% for samme periode i 2015. I kroner betyr dette en oppgang på 30 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor, til 278 millioner kroner første halvår 2016.

Les også NRKs sak: Nordmenn strømmer dobbelt så mye som før

Inntektene fra Spotify, Wimp/Tidal og Apple Music er fremdeles de store driverne bak den markante oppgangen i musikksalget så langt i år. Inntektene fra videostream inkl. YouTube utgjør nå under 1,5% av de totale inntektene fra salg av innspilt musikk.

Fysisk salg fortsetter oppgangen første halvår 2016. Det har så langt i år blitt solgt fysiske produkter for 43 millioner kroner, mot 40 millioner samme periode i fjor. Av samlet salg utgjør fysisk salg nå 13%, som er samme nivå som i fjor.

Vinyl som produkt opplever fremdeles stor vekst. Salget økte med 4,3 millioner, fra 9,9 i 2015 til 14,2 i 2016, en oppgang på hele 43%. Vinyl står nå for 33% av salget av fysiske produkter, mot 24% samme periode i fjor. Av totalt salg utgjør nå vinyl over 4%.

Salget av norsk musikk fortsetter å øke. På streamingtjenestene alene er norskandelen nå 23%, mot 22% for samme periode i fjor. Totalt for alle formater er norskandelen, som i fjor på 25%. Med norsk musikk regnes musikk utgitt av norske plateselskaper.

Salg av downloads går kraftig ned, fra 21 millioner første halvår 2015 til 14 millioner første halvår 2016. Dette er en nedgang på hele 32%, og downloads står nå for 4% av omsetningen av musikk i Norge, mot 7% for samme periode i fjor.

– Det er positivt at salget av musikk fortsetter å øke i Norge i betydelig grad. En total økning på 7,8% er helt i verdenstoppen. Fortsatt omsetningsøkning innen streamingtjenestene viser at markedet fremdeles ikke er mettet og vi har tro på en omsetningsøkning også i årene som kommer. Vår bekymring er at inntektene fra videostream inkl. YouTube fremdeles er så lave. Når vi vet at 25% av Norges befolkning daglig bruker YouTube så er det langt fra rimelig at de kun betaler en brøkdel av det konkurrentene Spotify, Tidal og Apple Music betaler til artister og plateselskaper. Det er på høy tid at vi får en lovendring som gjør at disse aktørene opererer under like konkurransevilkår i musikkmarkedet, uttaler Marte Thorsby, direktør i IFPI Norge.

Music Norways direktør, Kathrine Synnes Finnskog, sier til NRK at nordmenns strømming av musikk er én av årsakene til den økte interessen for norske musikere i utlandet.

– Når norsk musikk strømmes bra i Norge og resten av Norden, dukker de opp i playlister også internasjonalt, sier hun.

Kilder:
IFPI.no
nrk.no

Kommentarer

Relatert innhold