logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Skal jobbe fra Berlin og Los Angeles

Av Pål Dimmen Publisert: 09. Sep, 2016

Anana, Pieces of Juno og DJ Soldal fra kollektivet KOSO (photo: Erlend Buflaten)

KOSO og Toothfairy mottar Bakkekontakt-tildelinger for opphold i Berlin og Los Angeles.

Søknadsfristen for Music Norways Bakkekontakt-program gikk ut 1. september. Bakkekontakt er et residency-program som gir norske bransjeaktører mulighet til å jobbe ut fra viktige internasjonale markeder i en periode på 1-3 måneder.

Denne runden fikk to søknader tilslag. Det ene tilslaget på kr. 30.000 gikk til kollektivet, klubbkonseptet og plateselskapet KOSO, som søkte om tre måneders opphold i Berlin for å utvikle nettverket og bygge merkevaren KOSO i Tyskland.

– Vi søkte bakkekontakt fordi det er gyllen mulighet for KOSO å utvide nettverket vårt, få bedre kjennskap til det tyske markedet og lære av det, samt mer kunnskap om musikkbransjen utenfor Norge, både som plateselskap og arrangør, sier daglig leder av KOSO Marit Soldal i en kommentar.

Målet er at KOSO som merkevare skal nå utover Norges grenser, og tanken er at en sterk merkevare også vil gjøre KOSOS artister og produsenter mer synlig ute i verden. Tyskland er et naturlig sted for KOSO å utvide nettverket sitt i den forbindelse, forteller Soldal, som i tillegg til å være daglig leder, er DJ, produsent og medgrunnlegger av KOSO. Hun ble også valgt ut som en del av Music Norways Eliteprogram for 2016.

Den andre tildelingen gikk til musikkselskapet Toothfairy, som lenge har jobbet tett mot det amerikanske markedet. Toothfairy fikk innvilget kr. 40.000 til et to måneders opphold i Los Angeles for å fremme Toothfairys artister, produsenter og låtskrivere.

Les mer om Bakkekontakt her.

Kommentarer

Relatert innhold