logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bli med på Trade Mission til Polen

Av Pål Dimmen Publisert: 07. okt, 2016

Trade Mission-en finner sted i Warsawa (foto: Novitas/Freeimages.com)

En av Europas sterkest voksende økonomier higer etter norsk musikk.

Polen er en av Europas sterkest voksende økonomier og musikkbransjen følger etter. Med over 40 millioner innbyggere og en sterk voksende middelklasse med en stor åpenhet for norsk og nordisk musikk, er Polen på vei til å bli et viktig eksportmarked.

Musikkmarkedet vokste med 13,6% i 2015, og siden 2008 har antall internasjonale konserter på polske festivaler økt fra 20 til 80%. Live-markedet er godt og festivalene har god betalingsevne.

Det fysiske markedet står fremdeles sterkt men digital er i sterk vekst. SSB viser til at det bor nærmere 100 000 polakker i Norge og at dette teller som vår største innvandringsgruppe.

I denne anledningen arrangerer Music Norway et nordisk Trade Mission til Warsawa 9-11. november, og vi inviterer norske eksportører til å delta. Vi tilbyr reisetilskudd på kr. 3500 til fem bransjeaktører som ønsker å være med. Send en kort søknad med redegjørelse for hvorfor du ønsker å delta, samt eventuelle planer for det polske markedet til jonas@musicnorway.no. Førstemann til mølla for kvalifiserte søkere!

Foreløpig program:
Onsdag 9. november: Nettverksmottakelse på kvelden i ambassadens residens med nordisk og polsk bransje/media. Evt. egne møter på dagtid satt opp av vår lokale konsulent.
Torsdag 10. november: Et omfattende program som tar sikte på å gjøre deg kjent med markedet, dynamikken og aktørene i form av paneler, rundebord, bedriftsbesøk, 1-1 matchmaking.
Fredag 11. november: Hjemreise (fridag i Polen).

Den polske journalisten Halina Jasonek fra publikasjonen Gazeta Magnetofonowa deltok på årets by:Larm. Hun påpeker at det polske publikumet er godt oppdatert på hva som beveger seg innen norsk musikk.

– Polske fans og konsertgjengere har hjerte for artister fra Norge og de andre nordiske landene. De føles spennende, kule og autentiske, og er derfor veldig godt mottatt i Polen, uansett om det er Kvelertak, Aurora, Shining, Ane Brun eller Jaga Jazzist, forteller hun til Music Norway.

– Nordiske artister blir ofte introdusert til et entusiastisk publikum på en av våre mange festivaler, for så å komme tilbake og være headlinere på egne turneer. Både promotører og journalister er på jakt etter fremadstormende nordiske artister, siden de er bunnsolide og aldri skuffer, sier Jasonek.

I forkant av denne trade mission-en arrangerer vi et Åpent hus om Polen, nærmere bestemt 13. oktober kl. 10. Her vil også vårt nye veikart til polen bli lansert. Les mer om Åpent hus her.

Kommentarer

Relatert innhold