logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Internasjonal bransje til Oslo World Music Festival

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 27. okt, 2016

Åpent for påmelding til seminarer under Oslo World Music Festival.

Oslo World Music Festival går i 2016 inn i sitt 23. år, og går av stabelen fra 1. til 6. november. På festivalen kan man oppleve mer enn 300 artister fra hele verden, opptre på mer enn 15 ulike scener over hele Oslo. Gledelig at det er mange fine norske artister i årets program. Vi kan nevne Farmers Market, Kristin Asbjørnsen, Stella Mwangi, Sidi Camara, Moddi med Trondheimsolistene, samt en stjernespekket hyllestkonsert til sangeren Inga Juuso i Operaen som avslutter festivalen søndag 6. november kl. 18:00.

Se hele festivalprogrammet her

Music Norway samarbeider igjen om delegatprogrammet og hele 24 internasjonale gjester er invitert til seminarer, sammenkomster og konserter. Ifølge prosjektleder i Music Norway, Aslak Oppebøen, klarer festivalen å trekke til seg viktige internasjonale stemmer innenfor feltet. Dette skaper en unik mulighet til å utvide den internasjonale kontaktflaten.

– Vi er opptatt av at norske aktører møter internasjonal bransje, derfor vil vi oppfordre så mange som mulig til i å delta i programmet, sier Oppebøen.

Delegatprogrammet til Oslo World Music Festival er på mange måter like stjernespekket som artistlisten, mener festivalsjef Alexandra Archetti Stølen.

– Som norsk delegat får du med deg samtaler om ytringsfrihet og musikk, om det å være artist og aktivist, men kanskje aller viktigst: man får minglet med kapasiteter fra land som Tyrkia, Libanon, Marokko, Argentina, Ungarn, Frankrike, England og Belgia. Man kan for eksempel møte BBC World Service som dekker årets festival med to av sine stjernedokumentarister, som man både kan bli kjent med og høre fortelle historier rundt arbeidet med å formidle menneskerettigheter.

– Vi kan høre vår egen Sara Marielle Gaup (Adjagas/Arvvas) snakke om sitt engasjement i Nord Dakota. Stephen Budd skal dele historiene om hvorfor Africa Express (prosjektet til Brian Eno og Damon Albarn) oppsto og hvilken betydning det har hatt for promoteringen av afrikanske artister worldwide, og fortelle norske managere hvordan det har vært å jobbe med artister som blant andre Amy Whinehouse! Og Istanbul Jazzfestival skal snakke om hvordan det er å lage festival i et samfunn med stor politisk uro og endring. Dette er bare noen få eksempler på hvem som kommer og hva man kan få med seg, sier Archetti Stølen.

– Det er berikende å se ut av sin egen PC, ut av sitt eget lille Norge. Vi har alle så godt av det og jeg tror de menneskene som norsk bransje kan møte i år vil kunne skape synergier langt utover uke 44!

Se alle seminarer her

I en velfylt og interessant seminarrekke, er Music Norway involvert i følgende arrangementer:

Onsdag 2. november kl. 14:30-16:30 (Music Norway, Observatoriegaten 1b)

«Meet&Greet» – møt alle festivalens utenlandske gjester.

 

Torsdag 3. november kl. 11:00-12:30 (Kulturhuset, Youngstorget)
Coffee with Stephen Budd: “Challenges and Opportunities of the Music Industry on a Global Scale”

– Stephen Budd is a manager, rock festival owner and Co-Chairman of the Music Managers Forum.

– Hosts: Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway) and NEMAA

 

Torsdag 3. november kl. 13:00-15:00 (Victoria, Karl Johans gate)
Lunch seminar:

– Welcome – Alexandra Archetti Stølen, Festival Director, Oslo World

– Introduction –  Jan Ole Otnæs, General Manager National Jazzscene

– Cultural Institutions tools of democracy in moments of crisis – Harun Izer (Istanbul Jazz Festival, Turkey)

– Live music – Arvvas (Sara Marielle Gaup and Steinar Raknes)

– Artist talk – Art and activism. Sara Marielle Gaup

– Media and censorship: Freedom of Speech – Rex Bloomstein and Brian King, BBC World Service, UK

– Film: Excerpt of Rex Bloomstein’s documentary “An Independent Mind”


Fredag 4. november kl. 14:00-15:30
(Music Norway, Observatoriegaten)
– Workshop: How to create a transnational image from unique sounds?

– The workshop will explore dynamics/strategies of constructing and rethinking the image of the artists with the goal to promoting music on a global market. It will be discussed specifically the case of how to promote Sami music inside and outside Norway.

– Cristina Ruiz-Kellersmann (Manager): Mari Boine – Reaching a wider audience for a niche artist on the international market.

– Rita Mienna (Riddu Riddu Festival): From local to global.

– Jo Frost (Songlines Magazine): The image as seen from the media – what are you looking for?

– Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway / moderator): Alexander Rybak – A Norwegian fairytale?

Meld deg på til seminarene HER:
https://goo.gl/forms/gt3rJXyc7ycniXQE2

 

Kommentarer

Relatert innhold