logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

På vei til Tokyo

Av Pål Dimmen Publisert: 10. nov, 2016

Fra en tidligere Hokuo Trade Day.

Norske bransjeaktører drar til Tokyo for å bygge nettverk og lære mer om det japanske markedet.

En rekke norske bransjeaktører deltar denne måneden på det nordisk-japanske konseptet Hokus Music Fest, som finner sted i Tokyo. Det japanske musikkmarkedet er ett av verdens største, og salget av musikk på fysiske formater er fremdeles høyt. Hokuo har i flere år blitt arrangert av NOMEX (de nordiske musikkeksportkontorene), mens det lokale vertskapet Creativeman står bak noen av de største festivalene i Japan som Loud Park og Summer Sonic og tar flere internasjonale artister til landet.

Fra Norge deltar i år Frithjof Hungnes fra Propeller Recordings, Eivind Brydøy fra Artist Vision, Roger Arntzen og Asbjørn Erlend Lerheim fra Chrome Hill, Glenn Larsen fra Indianer Management, Amanuel Kidane fra KID Management & Consulting, Therese Asker og Oda Jørgensen fra Miss Fixit Agency, låtskriver Hilde Wahl, samt Karoline Røed Tønnesen og Nina Finnerud fra Music Norway.

Eivind Brydøy har Japan-erfaring som strekker seg 20 år tilbake i tid, da artisten Noora Noors første album solgte rundt 40.000 eksemplarer i Japan.

– Japan er viktig som et fremdeles stort CD-marked, noe som har gjort Japan til et godt marked.  Streaming har akkurat begynt å gjøre seg gjeldende nå.  Nordisk musikk har alltid stått forholdsvis sterkt der, selv om de etterhvert har et større marked av lokale artister.  Karl Seglem er på turné der samtidig med Hokuo og en del arbeid rundt hans prosjekt blrr det naturligvis. Samtidig har vi Dybdahl, Spidergawd og Elsa & Emilie som er aktuelle med nytt materiale i januar.  Så vi har mye å presentere i forskjellige sjangre, forteller Brydøy.

Her er programmet til årets Hokuo Music Fest:

Dag 1 – onsdag 16.november: Nettverksmottakelse ved den danske ambassaden for de nordiske deltakerne og japansk musikkbransje.

Dag 2 – torsdag 17. november: Nordisk-japansk Trade Day: Her får deltakerne sin egen stand for å representere selskapet sitt. Det vil bli laget en informasjonsfolder i forkant med en presentasjon av messens deltakere. Tolk er til stede som kan hjelpe ved behov. Viktige japanske labels, publishere og media vil bli invitert. Det vil også bli tilrettelagt for sosialiserende nettverksarrangement. En lokal aktør vil være tilstede for å bistå med introduksjoner.

Dag 3 – fredag 18. november: Hokuo Music Seminar. Seminar og foredrag om det japanske markedet, samt presentasjoner fra viktige selskaper som All Digital Music, Ward Records Inc. og Recording Industry Association of Japan. På kvelden presenterer Ja Ja Ja bandene Yung, Hey Elbow, Satellite Stories og Mr. Silla.

Parallelt med Hokuo Music Fest arrangeres en nordisk song camp i samarbeid med Sony Music Publishing Japan, hvor altså den norske låtskriveren Hilde Wahl skal delta. Trackmakers og toplinere fra hele norden møter japanske låtskrivere og skriver sammen. Sony har stått for utvelgelsen av deltagere. Kriteriene har blant annet vært kjennskap til låtstruktur og popkultur i Japan, samt noe track record fra andre samarbeid i Asia.

Det er også en metal-showcase på lørdagen.

Kommentarer

Relatert innhold