logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– The human touch skiller radio fra strømming.

Av Pål Dimmen Publisert: 30. nov, 2016

Fra venstre: Lars Trillingsgaard, Mats Borch Bugge, Tina Mehrafzoon og Silje Larsen Borgan.

Strømming og radio er to ulike verdener. Men de fungerer fint parallelt, mener de skandinaviske musikksjefene i P3.

Lørdag 26. november feiret P3 årets musikalske radiosuksesser med storslagent show på Sentralen. Dagen før benyttet Music Norway og P3 anledningen til å arrangere en paneldebatt om hvem som spiller hva på skandinavisk radio, og hva som skal til for å komme seg på radaren til musikksjefene.

Panelet besto av Mats Borch Bugge, musikksjef i NRK P3/Mp3, Lars Trillingsgaard, musikksjef i Dansk Radio Kultur, og Tina Mehrafzoon, programleder for Musikguiden på Sveriges Radio P3. Moderator var Silje Larsen Borgan fra PR-byrået Little Big Sister.

Panelet åpnet med en liten introduksjon om de ulike kanalene, men samtalen kom raskt inn på radios rolle i en strømmefiksert hverdag. I hvilken grad brukes tjenester som Spotify som parameter for å spilleliste musikk, undret moderator Silje Larsen Borgan.

Mats Borch Bugge fortalte at han bruker Spotify til en viss grad for å følge med på hva folk hører på. Men det er ikke i seg selv avgjørende. Det er uansett P3s musikkgruppe som håndterer listene, og de spillelister gjerne Justin Bieber parallelt med ny norsk musikk.

Lars Trillingsgaard var spesielt skeptisk til å sette for mye lit til strømmetallene.

– Det er så mye dårlig dansk musikk som blir streamet, sa han, og viste til en sjanger han omtalte som LOL-pop. Altså humoristisk popmusikk som med overlegg er dårlig produsert. Sjangeren er en av strømmevinnerne i Danmark.

På spørsmål om Spotify er den nye radioen, svarte han:

– Nei, det er den fanden meg ikke.

Det var for øvrig noe paneldeltakerne var enige om.

– Mange av spillelistene på Spotify sier meg ingenting. Som radio har vi sterke varemerker, og vi har et stort forsprang på strømmetjenestene, sa Tina Mehrafzoon.

– The human touch skiller radio fra strømming. Det er viktig med personligheter som fronter musikken, derfor er det to forskjellige ting. Spotify funker fint parallelt. Det blir ikke en reell konkurrent før strømmetjenestene går så bra at de kan ansette de beste programlederne, supplerte Mats Borch Bugge.

Trillingsgaard var enig.

– Det er viktig at man har noen som setter dagsorden, sa han.

Popmusikk i blodet
Deretter gikk praten over på nordisk samarbeid og hvorvidt de ulike skandinaviske radiostasjonene følger med på hverandre. Føler de noe ansvar for å få frem nordisk musikk?

Det viste seg at det er en viss intern konkurranse om å være først ute med å oppdage de internasjonale artistene. Panelet følte imidlertid ikke noe spesifikt ansvar for å få frem de andre landenes musikk, men alle følger med på hva som beveger seg i nabolandene. Og man er ekstra velvillig hvis man ser at musikken funker i andre land.

– For min egen del er jeg positivt innstilt på Norden. Jeg føler at det har vært en stor oppsving i Danmark og Norge de siste årene. Før syntes jeg mye av musikken var for likt den svenske musikken, men nå er det mye mer særpreg, fortalte Mehrafzoon, som også avslørte at hun spiller en del norsk rap.

– Det viktigste ansvaret er først og fremst å spille bra musikk, sa hun videre.

Moderator Borgan kom så inn på forestillingen om at musikken må slå an i Sverige for at den skal bli lagt merke til internasjonalt, og eksemplifiserte med Nico & Vinz’ (den gang Envy) Am I Wrong, som ble en stor hit i Sverige.

– Man kan ikke nekte for at vi har sterk historie med popmusikk. Vi er utrolig stolte av den og har det i blodet. Man blir kanskje litt hjemmeblind av dette, svarte Mehrafzoon.

– Men jeg tror vi går i retning av Norden som ett marked, i hvert fall sett utenfra, sa Borch Bugge.

Hører på alt
Det viste seg også at det var litt ulike rutiner med hensyn til innsending av låter til vurdering. Den norske musikksjefen fortalte at han aldri ville hatt tid til å høre på alt som kommer inn til P3. Ingen i musikkgruppen har kapasitet til det, da det kommer mange hundre låter i uken.

– Men vi prøver, og vi streber etter å gi tilbakemelding til de som ber spesifikt om det.

Dansken fortalte på sin side, til stor overraskelse for de andre i panelet, at han hører på alt han får inn. Men han tør ikke lenger å komme med konkret feedback på låtene, etter en uheldig opplevelse med en saksofonsolo for en tid tilbake.

Både Borch Bugge og Trillingsgaard foretrekker å få tilsendt musikken på link, f.eks. Soundcloud, med kjerneinformasjon. Svenskene har på sin side en egen portal hvor man selv kan laste opp musikken. Og programlederen synes det er helt i orden at folk ringer og minner henne på en opplastning. Men hun oppfordret til å ha tålmodighet, i og med at det kommer inn utrolig mye musikk.

– Det er kult hvis noen dukker opp hos oss og spiller musikken, men det skjer sjelden. Da må man jo også tåle å få feedback, sa Borch Bugge.

Er det relevant å forholde seg til hva apparatet har planlagt i forbindelse med artisten, spurte Larsen Borgan. Mats Borch Bugge svarte at det i utgangspunktet var kvaliteten på låten som var avgjørende.

– Men er man virkelig god til å selge den inn, kan man jo muligens bli påvirket.

– Det er jo klart en utfordring hvis labelen ikke har noen som helst planer med en låt som vi ønsker å liste, svarte Trillingsgaard.

Kommentarer

Relatert innhold