logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norske Andreas er Grammy-nominert med Justin Bieber

Av Gisle G. Stokland Publisert: 07. des, 2016

Axident i studio (Foto: Witchkicker)

Andreas Schuller alias Axident er ikke et «household name», men bak den mediesky produsenten og låtskriveren ligger det flere år med erfaring og suksess via en rekke stjerner.

Drøbak-gutten er snart på sitt syvende år i Los Angeles, noe som har båret saftige frukter. Smakebiter: 3. plass hos Billboard Hot 100 med Jason Derulo og Snoop Dogg via «Wiggle Wiggle». (Hvor han spiller blokkfløyte.) Andreas’ ferske «Company» ble valgt som Justin Biebers singel. Før det fikk han cuts som Pitbull «Fireball», Jesse J feat. 2 Chainz «Burning Up», Robin Schultz «Headlights» og Akon «Hypnotized», som til sammen har solgt over 10 millioner singler.

Slik blir det business av, og Axident kjøper nå hus hvor han skal bygge et stort studio. Samtidig har 31-åringen startet labelen Honua Music sammen med den amerikanske bransjeveteranen Ron Moss, som har en drøy fartstid fra Universal Music Publishing (han signerte blant andre Avril Lavigne, Kaiser Chiefs, Twista, Mika, YG, Obie Trice og Garbage).

View this post on Instagram

#mallorcaboatlife

A post shared by madebyaxident (@madebyaxident) on

Rett før denne saken gikk i «trykken» fikk Axident en Grammy-nominasjon via Justin Bieber (Album of the Year-kategorien belønner også produsentene), så vi måtte jo spørre…

Andreas, hvordan var det våkne til Grammy-nominasjon? Ble mor og far glade?

– Wow, det var helt fantastisk. Big Taste (signert av Axident) som også er nominert okkuperer gjesterommet mitt denne måneden, så jeg vekket ham med jubel og ekstase. Mor og far veldig var stolte over Facetime. Det er en drøm som går i oppfyllelse å bli nominert, vi får håpe på seier så jeg får et trofé som kan pryde peishyllen.

Her er videoen til Justin Bieber-singelen som Axident  har produsert:

Du er fortsatt ung, men hva er du mest stolt av så langt i karrieren din?

– Jeg tror det jeg er mest stolt av må være det at jeg fortsatt er her nesten 7 år etter jeg pakket kofferten og forlot Norge. De fleste som flytter hit holder som regel kun til pengene tar slutt; ca. 1-2 år. Jeg må også tilføye at det er med mye stolthet i kroppen at jeg på fredag skal overraske mine to produsenter Gladius og Big Taste med deres første USA-platinatrofé for deres bidrag på Justin Bieres «Company» som vi gjorde sammen.

Hva er noe av det viktigste du har lært etter alle disse årene som låtskriver og produsent i Los Angeles?

– Det viktigste jeg har lært, er at man alltid må utfordre seg selv og tvinge seg selv ut av komfortsonen. Jo lengre man lever av musikk og jo man lærer, jo vanskeligere blir det å være innovativ, kreativ og interessant.

Andreas og partneren Ron har sammen signert en produsent, låtskriver og rapper fra New Zealand; nykommeren Mzwetwo.

Hvordan og hvorfor endte dere opp med å signere Mzwetwo?

– Vi fikk en forespørsel om å bruke et sample fra en låt som Big Taste, Gladius og jeg hadde gjort sammen. Mzwetwo er kompis av Big Taste som hadde gitt ham noen beats å leke med. Låten heter «God Said», og da vi hørte den for godkjenning så tenkte vi med en gang «WOW, dette er så hardslående og fett, han må vi få med på teamet». Vi startet en rekke Skype-møter og etter en lang forhandlingsprosess så ble kontrakten signert.

Hvordan skal dere introdusere Mzwetwo til verdenen?

– Først skal vi hjelpe ham å utvikle soundet sitt. Dette gjøres ved å både gi konstruktiv feeback på låter, samt finne samarbeidspartnere som kan tilby han nye musikalske perspektiver. Vi begynner i det små med å slippe låter independent for å bygge en following og hype. Deretter er planen å signere ham til en major-deal, men hvor han skal få beholde all kunstnerisk frihet.

Hva er tanken bak labelen deres Honua?

– Vi vil skape et boutique-publishingselskap hvor musikkgleden står i fokus. Selv fikk jeg ikke skikkelig suksess før jeg klarte å legge fra meg presset fra bransjen og lage den frie, genuine musikken som er et direkte resultat av min personlighet. Dette er noe jeg jobber med hele tiden; skape situasjoner og settinger hvor ideer kommer av seg selv, istedenfor den standard session-modellen hvor man møter noen kolleger klokken 2 på ettermiddagen i et mørkt studio og skriver enda en helt OK demo for Kelly Clarkson.

– Gode sanger kommer av erfaringer man får her i livet, det er derfor veldig viktig å ha et «liv» i tillegg til karrieren. Jeg oppfordrer alltid låtskriverne og produsentene våre til å huske å ta fridager og gjøre ting som er helt urelatert til musikk. Ikke bare lader det batteriene, men du fyller den kreative banken med materiale. En glad produsent er kreativ og energisk. En sliten produsent er forutsigbar og lite effektiv.

Klisjespørsmål, men vi må jo spørre: Hvilke råd vil du gi til ferske låtskrivere, produsenter og artister i Norge som drømmer om å lykkes i USA og verden?

– Nummer 1: Flytt til USA i morgen! Ikke vent til du er klar, du er allerede klar. Nummer 2: Vær så genuin til ditt sound som mulig, ikke vann ut kreativiteten din for å passe inn i en trend eller en sjanger. Vær heller tålmodig og sikker nok på din egen smak og musikk til at verden tilpasser seg. Nummer 3: Velg publisher og manager med omhu. Skriv så korte kontrakter som mulig. Nesten alle jeg kjenner er stuck i en eller annen kontrakt som ikke fungerer og som de ikke kommer seg ut av. Jeg har sett det ødelegge karrierer. Nummer 4: Dediker all tid og fokus til karrieren. Det er vel omtrent like lite sannsynlig at du får en hit på Billboard Hot 100 som at du skal vinne OL-gull. Hits blir til i studio, ikke på (nattklubben) 1OAK. Nummer 5: Stay humble.

Kommentarer

Relatert innhold