logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Breaking into Berlin

Hva trenger man for å etablere seg på klubbscenen i Berlin, spurte vi på by:Larm.

Av Otto Vik Mathisen

Man kan argumentere for og imot om det er hovedstaden for klubbmusikk, men en ting er i alle fall helt sikkert: med over 150 klubbvenues, rimelige levekostnader, lange åpningstider og en scene drevet av entusiaster, har Berlin de siste 10-20 årene utviklet en unik klubbkultur med enorm tiltrekningskraft. Berlin har blitt en døråpner til en internasjonal karriere for DJs og produsenter innenfor elektronisk musikk, og konkurransen er hard.

På by:Larm samlet Music Norway et panel bestående av de erfarne bransjeaktørene Arielle Fischer (INGROOVES), Annika Weyrich (FLING PR) og Alex Lindbad (Backroom Booking) for å dele sine erfaringer og for å snakke om hva de ser som viktige faktorer hos de som lykkes.

Panelet var moderert av Håkon Vinnogg, bedre kjent som DJ/produsent Vinny Vilbass.

Hva trenger man får å slå gjennom?

Weyrich: Det er stor konkurranse om plassene og i begynnelsen er det tøft, men artister med en tydelig visjon om hvem de er, og som også leverer solide produksjoner får det til. Før laget man musikkvideoer for promotere musikken sin, nå lager man musikk for å få spillejobber. På de fleste klubber trenger man en release på et label for å få spillejobb, og du må bevise at du er en dyktig DJ.

Det er ingen oppskrift på hvordan man slår gjennom, men en ting er helt sikkert: for å lykkes er man nødt til å skille seg ut fra massen. Det er en klisjé, men det er sant, man trenger å finne sin nisje, sa Weyrich.

Den norske sounden, eller space disco som noen vil kalle det, er å finne i mange av de store klubbene, men den er også allerede gjort, sa Lindbad, som for øvrig booker mange av de største norske DJene i Berlin. Selv om Berlinscenen er kjent for techno og house er alle enige om at andre sjangere også får mer plass i line-ups på klubber og toneangivende festivaler som Berlin Atonal og CTM.

Hvordan får man gigs?

Jeg anser det som min jobb å plukke ut riktige gigs og lage lange suksessrike karrierer, sa Lindbad, ikke å fortelle klubbene hvem de skal booke. Jeg skaffer ikke spillejobber. Det å velge ut klubber som har hovedfokus på musikken er det noe av det viktigste jeg gjør. Selvsagt finnes det eksempler på artister som har som mål å bli størst mulig, men de har en tendens til å bli døgnfluer.

Du burde være sikker på hvem du vil være. Om du vil ha flest mulig spillejobber, eller om du vil ha best mulig spillejobber, legger Weyrich til. En låt på beatport top 100 gir kanskje mange spillejobber, men det er kanskje ikke de beste spillejobbene.

Er det fornuftig og gi ut musikken gratis for å nå ut til et større publikum?

Fischer: Det har i alle fall ikke jeg sagt! Jeg tror ikke nødvendigvis at man burde gi bort musikken sin gratis, selv om det er viktig å tilrettelegge slik at man er synlig på plattformer som passer for deg dine fans. Om det er å trykke opp et eksklusivt antall vinyl som blir spilt av tastemakere, gjør musikken tilgjengelig digitalt, eller begge samtidig, er opp til deg. Det er en slags balanse man må finne selv.

Hva tenker dere om at man lager musikk for å passe inn i spesifikke kategorier og trender?

Fischer: Jeg tror det tar for lang tid å gi ut en låt til at man kan følge trender, de går over for fort. Jeg tror det er viktigere at man som sagt finner sin nisje og bygger opp en fanbase.

Linbad: Jeg hadde en gang en artist, en dyktig produsent som ville bli så stor som mulig og lagde funksjonell musikk som folk digget, ble spilt på radio over alt, men også i klubber. Han steg rett til topps og gikk etter penger når han skulle ha spillejobber, derfor bestemte jeg meg for dumpe han fra Backroom – og det var ett år før han over natta ødela karrieren sin over homofobi-kommentarene!

Så hva er din ideelle artist å jobbe med?

Linbad: Artister med klare ideer om hva de vil. Jeg liker å jobbe med artister uten management og promoteam. Sånn som Prins Thomas. Han har hatt det samme promobildet siden 2009 og tar kun de spillejobbene han vil, sånt har en tendens til å bli eksklusivt, og folk digger det!

Kommentarer

Relatert innhold