logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hvordan hente kapital?

Av Pål Dimmen Publisert: 16. aug, 2017

Innovasjon Norge lanserer investorprogram. 

Som en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring har Innovasjon Norge fått i oppdrag å forsterke innsatsen overfor bedrifter med vekstambisjoner og potensial innenfor kulturell og kreativ næring. Innovasjon Norge lanserer et eget investorprogram for bedrifter innen kreativ næring og inviterer til åpen dag fredag 25. august med overskriften Hvordan hente kapital og øke omsetningen?

Under åpen dag hos Innovasjon Norge får kreative bedrifter lære mer om hvordan de kan hente kapital og kompetanse for økt omsetning og vekst.

På programmet står blant annet lansering av investorprogrammet for kreativ næring, Angel Challenge, i samarbeid med Startup Norway. I tillegg gjennomgås Innovasjon Norges spesifikke virkemidler som kan hjelpe selskaper i vekstfasen, og man får muligheten til å stille spørsmål og avtale tid for personlig veiedning.

Fagansvarlig for kreativ næring ved Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams, inviterer musikkbransjen til å delta på arrangementet.

– For de som har startet et eget selskap og ønsker å vokse, bli med på Åpen Dag hos Innovasjon Norge og lær mer om hva vi kan hjelpe dere med! Det blir fokus på immaterielle rettigheter, eksport, kapital og kompetanse for økt omsetning og vekst. Håper vi sees, sier hun til Music Norway.

Les mer om arrangementet her: http://www.innovasjonnorge.no/no/arrangementer1/hvordan-hente-kapital-og-oke-omsetningen
Påmeldingsfrist 20. august kl. 22

Viktig tema
Dette er et tema som også har vært viktig for Music Norway. Til by:Larm hentet Music Norway blant annet topp investorkompetanse i Thierry Baujard, grunnleggeren av det pan-europeiske investeringsnettverket Media Deals, og Marina Amdam og Kristine Murphy fra Ontario Media Development Corporation (OMDC) i Toronto, Canada.

Les: – Mange slags investorinteresse (Ballade.no)

– Mangel på nødvendig kapital har vært en av de største barrièrene for å få skikkelig fart på norsk musikkeksport. Flere aktører har gjennom årene blitt nødt til å ta opp ”dyre lån” fra større internasjonale musikkselskaper i bytte mot rettigheter for å kunne sikre videre internasjonal vekst. For å i større grad kunne holde disse rettighetene på norske kontrakter og dermed dramatisk styrke norske musikkselskapers potensielle framtidig inntjening – er det viktig å se på hvordan vi best kan tilrettelegge for tilgang på frisk kapital, kommenterer Jonas Vebner ved Music Norways Berlin-kontor.

– Dette har vært en av hovedproblemstillingene Musikkindustriens næringsråd har jobbet med, og tematikken har også gjentatte ganger kommet fram i Music Norways mange innspillsmøter og tette dialog med bransjen, fortsetter han.

Tiden er moden
Vebner har jobbet tett med temaet de senere årene. Han påpeker at musikkbransjen globalt opplever den høyeste veksten på en årrekke, mye takket være streaming. Dette gir nye muligheter og investeringsvilje.

– Denne veksten har blitt lagt merke til av investorer som i større grad opplever musikkrettigheter som relativt stabile investeringsobjekter med potensielt god avkastning. Tiden er dermed i større grad moden for å se på muligheter for å hente inn privat kapital og vi ser det som veldig positivt at Innovasjon Norge nå lanserer et eget investorprogram for bedrifter innen kreativ næring. Ikke minst da det også skjer veldig mye spennende i Norge i grenseoppgangene mellom musikk og teknologi. Vi håper at så mange som mulig kan delta på deres åpne dag fredag 25 august der ’Angel Challenge Creative’ lanseres”, sier Vebner.

Kommentarer

Relatert innhold