logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Takker av etter to år i LA

Av Pål Dimmen Publisert: 16. Jan, 2018

Gisle G. Stokland med de norske artistene Sigrid og Sval i Los Angeles.

Mye har skjedd siden 2016. 

Gisle G. Stokland flyttet til Los Angeles våren 2016. Fra den amerikanske vestkysten har han koordinert en rekke prosjekter for Music Norway og bistått norske aktører som har ønsket å satse i USA, og spesielt LA. Nå takker han av som Music Norways faste representant i LA, men fortsetter sin virksomhet som konsulent og manager.

Mye har skjedd med oppfattelsen av norsk musikk på de to årene Stokland har bodd i LA, forteller han.

– Det virker som om den amerikanske bransjen nå har bedre oversikt over hva som er norsk og svensk og eventuelt dansk. Da jeg først kom hit så var «alle» skandinaver med suksess innen musikk svenske. Men nå skjønner USA at Norge er et viktig musikkland, og navnet «Music Norway» klinger godt i amerikanske ører.

Blant de største prosjektene han har jobbet med, er flere Trade Missions til LA for norske selskaper og to master classes, først med Stargate og deretter med IDAP.

Gisle G. Stokland mener at nordmenn ofte er litt for reserverte når de snakker med amerikanere. Og han har flere tips på lager.

– Utenom å være litt mer raus når man snakker – og kanskje pusse opp sine ferdigheter når det kommer til småprat – så bør man også ha litt tall å kunne vise til. Folk som skryter mye tar ofte skryt fra andre med en klype salt, så man bør for eksempel kunne backe opp sine eventuelle påstander om potensiale med konkrete fakta. Ellers så kan bruken av dyktige, uavhengige promoselskaper i etterkant lettere gi en fot i døren. Hvis PR-folkene man hyret gjør en god jobb, vil man også kunne skryte av interesse i USA, forteller han.

– Det er også greit å vite at ordet «amazing» egentlig betyr «ganske bra». Beskjedenhet er en verdifull egenskap, men norske bransjefolk i LA bør dra på litt mer når de selger sine talenter. Dessuten er det sant at møter i LA har en 50-50-sjanse på å bli utsatt. Gjerne mens du er på vei til møtet, fortsetter Stokland.

Blir boende i LA
Andre gode tips kan være å trippelbekrefte møter med med bransjefolk i LA, da en del avtaler går i glemmeboken. Og enkle ting som å ha med seg pass overalt for å være sikker på å komme inn på spillesteder og klubber, samt ha med kontanter som backup da europeiske bankkort ikke fungerer alle steder, kan være greit å huske på.

– Hvilke spørsmål har du fått oftest?

– «Jeg vurderer å satse i USA og ønsker amerikansk management og publishing. Jeg kommer til LA i neste uke, hvem bør jeg ta møte med? Gjerne også med A&R’s og noen toplinere.» Okay, jeg overdriver litt, men dette er det mange som spør om.

Fra januar går han altså over i en rolle som konsulent med egen portefølje. Men han har ingen planer om å flytte på seg med det første, og gleder seg til fortsettelsen.

– Jeg hjelper allerede noen LA-baserte labels, et par amerikanske aktører og artisten og produsenten Emma Jensen, samtidig som jeg er utgiver av nettstedene 730.no og Melk & Honning. Jeg fortsetter å rapportere fra LA til Music Norway, og ser frem til å fortsatt være tilknyttet organisasjonen og norsk musikkliv som en freelance-konsulent. Ellers gleder jeg meg til å vifte med norske flagg på Coachella, avslutter Stokland.

Fra januar 2018 kan henvendelser relatert til det amerikanske markedet sendes til Head of International ved Music Norway, Helene D. Broch.

Kommentarer

Relatert innhold