logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Trade Mission til Mexico

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 15. May, 2018

Music Norway tar med norske musikkselskaper for å bygge nettverk og kunnskap om det voksende musikkmarkedet i Mexico.

Den 19. mai reiser en bransjedelegasjon under ledelse av Music Norway til Mexico. Formålet er å utvikle kunnskap om hvordan norske bransje kan utnytte et voksende streamingmarked, kartlegge hvordan man legge mexicanske byer inn i USA-turneer, og utvide turnémulighetene i Sør- og Nord-Amerika.

Den norske delegasjonen består av selskapene Paperclip, ACT Entertainment, Propeller Recordings og Mandelbaum Management, som representerer blant annet Seeb, Cashmere Cat, Gundelach og Kakkmaddafakka.

Programmet består av diverse bedriftsbesøk og rundebordsmøter med aktører som Spotify, Apple Music, OCESA/CIE, Sicario, IndieRocks, MUTEK, MalfiCO, Universal, Sony og diverse musikkmedier. Det arrangeres også en nettverkslunsj i samarbeid med den norske ambassaden, samt et kveldsarrangement sammen med aktørene bak NODO-konferansen i Mexico City. Deretter går turen videre til bransjetreffet FIMPRO i Guadalajara.

Se video fra FIMPRO

Fremvoksende marked
Tradisjonelt har Mexico vært et marked med lav betalingsvilje for innspilt musikk og et utfordrende bransjelandskap å navigere i. Mexico har opplevd en sterk vekst i digital omsetning av musikk de senere årene, og hele 79% av inntektene til platebransjen i Mexico kommer nå fra digitale kilder. Mexico er i dag det 13. største musikkmarkedet basert på digitale inntekter fra innspilt musikk, ifølge IFPIs Global Music Report 2017.

Les også: Veikart til Mexico

CISAC Global Collections Report viser at vederlagsinntektene i Mexico har økt fra 386 000 euro til 24 millioner euro i perioden 2012 – 2016. Veksten skyldes delvis at Spotify var tidlig ute i Mexico, streamingselskapet etablerte seg der i 2013. Mexico er Spotifys tredje største marked i volum, bak USA og UK, og Spotify har en markedsandel på over 60% av streamingmarkedet, foran Google Play, Apple Music, ifølge Billboard Magazine.

En viktig faktor er at Spotify-abonnement følger med i telecompakker og derfor når et enormt volum abonnenter.

– Utfordringen med dette er at høye streamingtall fra generelle spillelister ikke vil være «fan-drevet». Vi ønsker å utforske hvordan man kan påvirke slik at norske artistene som streamer mye kan skille seg ut og bygge opp egne følgere, sier Helene Dolva Broch, strategisk seniorrådgiver i Music Norway.

Norsk tilstedeværelse
Tilbakemeldinger fra norsk bransje viser at Mexico City ligger på høyt på hvor norsk musikk streames. Norske artister innen flere sjangre har Mexico City på topp 5 på Spotify, deriblant Alan Walker, Kygo, Seeb, Kakkmaddafakka, Sigrid, Aurora, Leif Ove Andsnes og og Nico & Vinz.

Music Norways tilskuddsordninger viser at søknadene som gjelder konsertvirksomhet og promotering har økt for Mexico de siste årene. Samtidig har eksportrettede selskaper i Norge gitt tilbakemelding på at aktivitet og ambisjoner er økende i både Nord- og Sør-Amerika (Vekst 2022).

Les også: Mexico på Øya International

– Basert på erfaringene og nettverket vi opparbeider under reisen i mai vil vi legge opp til videre aktivitet og strategi for dette markedet. Mye av den fokuserte satsingen vil hovedsakelig dreie seg om aktører innen sjangrene pop, EDM (elektronisk pop) og indie pop/rock. Vil ønsker samtidig å se på hvilke muligheter som finnes for nisjemusikk og smalere sjangre, sier prosjektleder Jonas Vebner.

– På live-siden ønsker vi å kartlegge mulighetene for å legge til meksikanske byer inn i USA turnéruten. Mexico er et nytt marked for mange, men noen har begynt og har erfaring og nettverk å dele. Denne gangen har vi derfor valgt å ta med et knippe aktører som allerede opplever stor interesse rundt sine artister og som allerede sitter på visst nettverk i Mexico. Vi håper turen kan gi økt innsikt, nettverk og grunnlag for videre arbeid mot et marked som vi tror kan bli viktigere for flere i fremtiden, sier Vebner.

– Hovedmålet for satsingen er å finne gode lokale partnere og produsere kunnskap om hvordan norske artister og utøvere skal kunne fanbygge via streaming, samt utvide turnemuligheter i Sør- og Nord Amerika, sier Broch.

Kommentarer

Relatert innhold