logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Med Marcus & Martinus og Sony Music i Berlin

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 16. May, 2018

Lisa & Lena, ambassadør Petter Ølberg, og Marcus & Martinus. (Foto: Jonas Vebner)

I forbindelse med Europa-turneen ble det norske og tyske teamet rundt duoen koblet samme i ambassadørens residens.

Tidligere i år tok Music Norway initiativ til en nettverksmottagelse i ambassadørens residens i Berlin i forbindelse med Marcus & Martinus sin turné og lansering av albumet Moments i Tyskland.

Formålet med mottagelsen var å samle teamet til Marcus & Martinus og andre relevant kontakter for videre satsning i viktige tyske markedet, samt samle nøkkelpersoner fra Sony Music i Tyskland og Norge, to selskaper som har lang erfaring med å jobbe norske talenter ut i verden.

– I samarbeid med våre gode kollegaer på den norske ambassaden foreslo vi å invitere til en nettverkssamling i ambassadørens residens kvelden før Marcus & Martinus sin konsert i Berlin konserten. Det var også en ypperlig anledning for å samle nøkkelpersoner fra Sony Music Norge og Sony Music Tyskland som ofte jobber tett på internasjonale utgivelser fra Norge, sier Jonas Vebner, prosjektleder i Music Norway.

– Vi var spesielt glad for at den nye Europa-sjefen for Sony Music, Daniel Lieberberg, tok turen på både mottakelse og den utsolgte konserten dagen etterpå og er spente på å følge Marcus & Martinus videre, sier Vebner.

Les også: Veikart til Tyskland

Nyttig nettverksbygging
Arrangementet samlet nærmere 50 gjester, som blant annet inkluderte viktige digitale plattformer, til nøkkelpersoner innenfor media, og to av Tysklands største influencers (og personlige venner av Marcus & Martinus), Lisa & Lena.

– Arrangementet med Marcus & Martinus i ambassadørens residens i Grünewald var en utrolig hyggelig kveld med ambassadøren og hans team, samt Music Norway. Det var en veldig nyttig anledning hvor det lyktes å samle nøkkelmennesker fra tysk og norsk musikkindustri og medier, i tillegg til riktige influencere fra det tyske markedet. Alle fikk et innblikk i Marcus & Martinus’ reise så langt, og en forståelse av hva det er som gjør at de vinner fans i alle nye land de kommer til, sier Lena Midtveit, administrerende direktør, Sony Music Norge.

Les også: NRKs reportasje fra ambassadørens reisdens

Tom Jäger, senior produktmanager Sony Music Tyskland mener samlingen i residensen til den norske ambassadøren var en glimrende anledning til å samle bransjefolk, mediepartnere, distributører og influencers.

– Det er veldig viktig å samle folk fra alle ledd i apparatet rundt for å bidra til å skape oppmerksomhet for artistene. Kvelden i residensen var perfekt for det.

– Marcus & Martinus er det beste eksempelet på hvordan et slikt møte kan bidra positivt for å bygge kultur rundt artisten, og duoen har bygget en solid fanbase og en imponerende tilstedeværelse i Tyskland. De vil ta enda flere steg i Tyskland i årene som kommer. Det er en ære å jobbe samme med inspirerende artister som Marcus & Martinus og det var et fruktbart møte i ambassadørens residens, sier Jäger.

Les også: Trade Mission til Mexico

Solid grunnarbeid
Nettverksarrangementet var skjedde under Marcus & Martinus sin europeiske turné med 24 konserter i 14 land og med nesten 200 000 billetter solgt.

– Det var utrolig moro å få se Marcus & Martinus spille for et utsolgt og ellevilt Columbiahalle med kapasitet på 3500. Og dette før Sony Music Tyskland engang har fått begynt skikkelig på promoarbeidet. Det viser hvilken solid jobb det norske managementet og Sony har gjort når det kommer til å posisjonere gutta digitalt, sier Vebner.

Kommentarer

Relatert innhold