logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Oppgradering av kunnskap om Kina

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 22. jun, 2018

Music Norway tar med en delegasjon for å lære mer om det kinesiske markedet.

Kina rykker stadig frem som et viktig musikkmarked for internasjonale innholdsleverandører av musikk. Kina har tidligere vært et uoversiktlig og lite innbringende marked, men den sterkt økende internasjonale interessen for markedet handler om digitalisering.

De voksende musikk-konsumet i Kina handler om sosiale medier og streaming, og nytt datagrunnlaget gir nye muligheter for både å navigere i markedet og til å kommunisere med brukere, potensielle fans og generere etterspørsel.

Ifølge IFPIs Global Music Report ble Kina blant de 10 største musikkmarkedene i verden for første gang i 2017. Den kinesiske tech-giganten Tencent dominerer streamingmarkedet gjennom tjenestene QQ Music, Kugou og Kuwo, og streaminginntektene økte med 35% til 293 millioner USD i 2017. Streaming står for 70% av inntektene.

Onsdag 27. juni tar Music Norway med en delegasjon, som er plukket ut basert på en søknadsprosess, til Liverpool på International Business Festival for å lære mer om det kinesiske markedet og hvordan gjøre forretninger der. Delegasjonen får være med på rundebordsmøter.

Delegasjonen består av:
Ove Berg, Nordic Sound
Gûniz Turkyilmaz, Sony Music
Martin Rygge, Mas-Kina
Jennifer Gunn, Made
Yumi Murakami, Universal Music

Oppdatert kunnskap
Deltagelsen på International Business Festival i Liverpool er en del av Music Norways strategi for Kina, og har som formål å fremme eksportmulighetene i øst. Målsetting er å dele innsikt og sette opp møter med deltagere, få oversikt på hvilke andre aktører som er i markedet og som utvikler aktivitet der.

– Vi ser dette som en veldig fin mulighet til å plukke opp viktig oppdatert kunnskap om et av de rasket voksende musikkmarkedene. Kina har blitt et mulighetenes marked og her vil en kunne lære fra folk med mye relevant erfaring, sier Helene Dolva Broch, strategisk senoiorrådgiver i Music Norway.

Se også: Veikart for Kina

I 2017 deltok Music Norway på Shanghai Performing Arts Festival på invitasjon fra den kinesiske ambassaden i Oslo. I samarbeid med den norske utenrikstjenesten og nettverket Norwegian Arts Abroad utvikler Music Norway flere samarbeid i Kina med tanke på eksport av norsk musikk. Senere i 2018 kommer kinesiske delegater til Ultima Oslo Contemporary Music Festival for å delta i det internasjonale delegatprogrammet, og den kinesiske komponisten Tan Dun vil stå sentral i programmet.

Senere planlegger Music Norway en Trade Mission til Kina for utvalgte norske selskaper i forbindelse med en offisiell næringslivsdelegasjon, og et seminar i Åpent Hus-serien på Music Norways kontor.

Kommentarer

Relatert innhold