logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Arctic Rights Management med internasjonale partnere

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 06. Aug, 2018

Johan Husvik og Ertik Brataas i Arctic Rights Management

Inngår avtaler med BMG og Kassner og kickstarter med låtskrivercamp opp mot Øyafestivalen.

Musikkforlaget Arctic Rights Management (ARM) ble etablert ved begynnelsen av året og representerer en rekke låtskrivere og artister samt katalogene til Waterfall Music, Obel Publishing, deler av Norsk Musikkforlag, og nå også MTG, Jansen Plateproduksjon og Beatservice.

Les også: Går sammen for å sikre rettigheter

ARM har nå signert sub-forlagsavtaler med henholdsvis BMG for verden utenfor Norden og UK, og med Kassner Music Group for UK.

– Vi har brukt lang tid på lande avtalene med BMG og Kassner, og vi superfornøyd med sluttresultatet, sier Erik Brataas som er daglig leder i ARM.

Hits er viktig
Caroline Ailin i ARM-stallen var co-låtskriver på Dua Lipas store internasjonale hit «New Rules» fra fjoråret, og som en del av ARM utgjorde Ailins internasjonale nedslag en viktig del av selskapets attraktivitet overfor internasjonale partnere. Erik Fjeld og Magnus Bertelsens suksess i Norden med Marcus & Martinus gjorde heller ikke skade.

– Avtalene med BMG og Kassner ble inngått på bakgrunn av et større bilde, og i konkurranse med flere interessenter, men det er klart at den type suksess har vært viktig og gitt nødvendig tyngde på vekta. Dette er kreative og kommersielle suksesser som er attraktivt for internasjonale aktører å være en del av, sier Brataas.

BMG og Kassner skal være med å løfte ARMs artister og låtskrivere ut internasjonalt gjennom å sette låtskrivere opp i co-writes, arrangere showcaser etc for artistene, og generelt jobbe i sine markeder med A&R og sync.

– Dette åpner for muligheter for våre låtskrivere vi ikke nødvendigvis ville kunne gitt dem på egenhånd, sier Brataas.

Les også: Om låtskrivercampen hos Tileyard i London i mai

På norske hender
Avtalene med BMG og Kassner innebærer at ARM blir sittende på rettighetene.

– Det er noe Kai (Robøle, creative director i ARM) og jeg har snakket om i lange tider, at man ikke skal  måtte selge fra seg rettigheter for å lykkes internasjonalt. Det vanlige har vært å gjøre co-publishing-avtaler, det vi gjør nå er admin-avtaler der vi selv sitter på og kontrollerer rettighetene, og der BMG og Kassner administrerer vår katalog internasjonalt.

– Det at norske rettigheter skal forbli på norske hender har vært en essensiell del av det etos vi prøver å bygge selskapet rundt. Basert på vår erfaring fra tidligere sikrer vi at nettverk, kompetanse og økonomi beholdes her og kan utvikles videre her, fremfor at det forsvinner ut av landet, sier Brataas.

Bygger nettverk i forbindelse med Øyafestivalen
ARM jobber nå med å sette opp låtskrivercampen Arctic Island, som starter på søndag og varer til og med onsdag. Campen skjer i ARMs lokaler, og kommer til å tilby seks rom med nødvendige tekniske fasiliteter. Blant de 27 deltagerne er Illy (AUS), James Newman (UK), Ina Wroldsen, Dagny, Electric, Magnus Bertelsen, Erik Fjeld, What So Not (AUS) og Sean Kennedy (US).

– Vi gjør dette I samarbeid med BMG og dette er en viktig del av starten på det samarbeidet. Våre egne låtskrivere kommer til å jobbe med internasjonale låtskrivere, bygge nettverk, samarbeide med nye mennesker og utvikle nye egenskaper.

– Det var fristende for oss å legge Arctic Island samtidig som Øya som er høydepunktet på festivalfronten i Oslo. Det kommer mange internasjonale aktører dit og ingen annen camp skjer i forbindelse med Øya fra før. Det er allerede mye aktivitet da og låtskriverne kommer til å være med på de første dagene på Øya og får anledning til å møte andre folk i norsk og internasjonal bransje, sier Brataas.

Utvider staben
I tillegg til dette annonserer ARM at de nå ansetter Johan Husvik som blir Head of sync and licensing fra 1. august, hvilket vil si at Husvik skal jobbe med å plassere musikk i audiovisuelle produksjoner som TV, film og reklame.

– Dette gir et styrket fokus på et annet område som vi ser på som viktig for å kunne tilby flest mulige tjenester inne forlagsvirksomhet og publishing. Dette tilfører oss og våre partnere ressurser til å jobbe med katalog og øke omsetning, sier Brataas.

Arctic Island er støttet av Music Norway, NOPA, Musikkforleggerne og Øyafestivalen.

Kommentarer

Relatert innhold