logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Musikksalget flater ut

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 16. Aug, 2018

Viser IFPIs for første halvår 2018.

Totalomsetningen av innspilt musikk første halvår 2018 endte på 357 mill. kr., samme nivå som for første halvår 2017, viser tall fra IFPI.

Streamingsalget står nå for 89 % av den totale musikkomsetningen i Norge. Til sammenligning utgjorde salg av streams 85% i første halvår 2017. Omsetningen på streams var 316 mill. kr. i år, mot 305 mill. kr. i fjor.

I rapporten står det at vinyl for første gang er større enn CD gjennom en lengre periode. Vinyl solgte for 18,3 mill. kr., mot et CD-salg på 13,8 mill. kr.

IFPI skriver også at norsk musikk utgjorde 19,1% av totalsalget av innspilt musikk første halvår 2018, som er en liten nedgang fra 21,4 % for første halvår 2017. Norskandelen i streamingmarkedet var 18,7 % for 1. halvår 2018, mot 20,7 % første halvår 2017.

– Det totale musikksalget har flatet ut første halvår 2018 målt mot første halvår 2017, men streamningmarkedet fortsetter å vokse, og har nå en markedsandel på hele 89%, noe som viser at streamingmarkedet ennå ikke er mettet i Norge. Det langt mer foruroligende er at den norske musikkindustrien fortsatt tjener over dobbelt så mye på vinyl som på Youtube. Det er mer enn overmodent at lovgivende myndigheter nå tar grep og sørger for at tjenestene som brukes av en lang rekke nordmenn for konsum av musikk, betaler for bruken til artister og plateselskaper, sier Marte Thorsby, direktør i IFPI Norge, i en kommentar.

Kommentarer

Relatert innhold