logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Music Norway med Danse- og teatersentrum til Kina med norske artister

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 04. sep, 2018

Ensemble Allegria

Den 5.- 9. september reiser Music Norway og Danse- og teatersentrum til Kina for å delta på en messe i regi av China Association of Performing Arts (CAPA).

Pilot
I et nytt pilotprosjekt har Music Norway og Danse- og teatersentrum inngått et samarbeid med Hermark Culture, en av Kinas ledende managementselskaper, med sikte på å løfte norske artister inn i det kinesiske musikkmarkedet.

Les mer om Kina i vårt veikart.

Artister med potensial
De Utvalgte, Ensemble Allegria, Zero Visibility Corp, Building Instrument, Ice Music – Terje Isungset, Sinikka Langeland, Teater Joker, Panta Rei Danseteater, Kvedarkvintetten og Stiftelsen NIE Teater er valgt ut av Hermark Culture som aktører med særskilt potensiale i Kina. Utvelgelsen er basert på en longlist satt sammen av Danse- og teatersentrum og Music Norway. Disse vil bli fremmet på messen av Music Norway og Danse- og teatersentrum som vil ha sin egen stand, i tillegg vil det gjennomføres et eget markedsføringsprogram av Hermark.

Spennende marked
– Målet med pilotprosjektet er å ta en stikkprøve for å se om det raskt voksende, og spennende, kinesiske musikkmarkedet er modent for norsk musikk i sjangrene jazz, klassisk, folke- og samtidsmusikk, sier prosjektleder Einar Idsøe Eidsvåg.

Kina som fremvoksende marked
Ifølge IFPIs Global Music Report ble Kina blant de 10 største musikkmarkedene i verden for første gang i 2017. Kina er Norges viktigste handelspartner i Asia og har i de siste årene hatt en høy stabil økonomisk vekst som betyr et voksende forbrukermarked.

Samarbeid
Prosjektet gjennomføres med bistand fra Den Norske Ambassaden i Beijing, Utenriksdepartementet og Kulturdepartementet. Danse- og teatersentrum og Music Norway vil også rette en spesiell takk til Wenyan Zou på Den Norske Ambassaden.

I oktober har Music Norway invitert et utvalg norske selskaper til å delta på et markedsprogram i Kina.

Kommentarer

Relatert innhold